Hei!
On sitä vaan niin pöljä, niin pöljä..Oletin, että bensaletkuongelma olisi jo ratkaistu hiukan uudempiin Cali-malleihin, ja lähdinkin huolettomin mielin reissuun. Kaikki sujuikin ihan mukavasti, kunnes reilu pari viikkoa sitten eräänä 34 asteisena iltapäivänä Italian autostraadalla meno katkesi kerralla. Onni onnettomuudessa oli, että yhtäkkisen hidastuvuuden takia kukaan ei kolistellut takapäätä, ja että pääsin rullaamalla hitaammalle kaistalle. Ja onnenkantamoinen vielä se, että ulosajoliittymä sattui kuin tilauksesta kohdalle. Rullailin sitä sitten jonkin puutarhamyymälän palmuvarastoon. Avasin bensatankin korkin, ja kuuntelin siitä vaimeaa pulputusta, kun väänsin virrat päälle. Voi perse mikä olo..Eipä siinä auttanut muuta, kuin sanoa vaimolle, että nyt pidetään pieni huoltotauko, ja tämä paikka on kuin luotu siihen..Aurinko porotti niin maan perusteellisesti, eikä juotavaa..
Tankki irti ja pystyasentoon. Jaana piteli tankkia siinä, kun ei ollut mitään muutakaan tukea. Avasin jakarilla luukun, kun puuttui tietysti se sopiva hylsy. Sain luukun auki, ja pari lit...senttilitraa siinä taisi Italian maaperä kostua bensasta. Onneksi tankki ei ollut ihan täysi kuitenkaan. Sitten alkoi ongelmat. Myös bensasuodatin oli irronnut paikaltaan, ja pumppu ei meinannut millään tulla ulos. Vääntelin ja kääntelin, mutta siellä pysyi. Meni tunti taukoineen. Sitten puoliväkisin vääntämällä se suostui lopulta tulemaan esille. Letku meni paikoilleen, kiristin vanhan puristusliittimen kärkipihdeillä, ja suodatin kiinni pakettiin kolmella nippusiteellä, mitkä olin käynyt hakemassa ystävälliseltä puutarhamyyjältä tien toisellla puolella sijaitsevasta myymälästä. Omat kun jäi autotallin lattialle lähtötohinassa..Alkoi jo hämärtää, kun työ oli tehty. Hommassa meni varmaan se kolme tuntia kokonaisuudessaan, kun oli pakko huilia siinä helteessä. Mutta nyt olen vakuuttunut kahden tällaisen tapahtuman jälkeen siitä, missä piilee syy:
1. Suodatin oli irronnut nippusidekiinnityksestä! Kun sovitin sitä takaisin vanhalla siteellä, se meni paikoilleen noin vain. Löysähkösti. NIPPUSIDE VENYY tai SEN LUKITUSMEKANISMI ANTAA PERIKSI ajan oloon.
2. Sain kohtuudella painettua avautumattoman puristusliittimen täysin alkuperäiselle paikalleen, ja se kiristyi uudestaan pihdeillä. Aiemmin Stoneni tapauksessa puristusliitin oli auennut. PURISTUSLIITIN EI OLE PYSYVÄ RATKAISU. Kiristettävä klemmari voi olla hyvinkin parempi.
3. Suodattimen kiinnitys TUKI ON KOVIN LYHYT, ja se sijaitsee suodattimen toisen pään kohdalla, ei siis koko matkalla eikä keskellä suodatinta. Suodatin siis kiristetään tukea vasten toispuoleisesti. Vaikka siihen asentaa kuinka monta nippusidettä, tuppaa suodatin "keinumaan", kun sitä koettaa liikutella. Näin hiukankin venynyt nippuside pääsee liukumaan suodattimen suunnassa esim tärinässä, "keinuminen" vaan kasvaa, ja lopulta suodatin irtoaa kokonaan.
Olin ajanut Vintagella 21374km(jostain syystä lukema jäi mieleen), mutta Stonella sen täytyi olla alle 20tkm(miesmuisti on niin pirun lyhyt), kun letku irtosi. Nythän kaikilla kirjoittelua seuranneilla on jo tietona, että suodattimen vaihtoväliksi on määritelty 20tkm. Ja on tullut jotain tietoa siitä likaisen suodattimen aiheuttamasta "sykäyksestä", mikä aiheuttaa letkun irtoamisen. Olen kuitenkin ajanut korjauksen jälkeen yli 3tkm, eikä sellaista toista sykäystä ole vielä tullut..Älkää hyvät veljet luottako tuohon 20tkm:n "sääntöön", vaan laittakaa paketti kasaan niin, että se pysyy pommin varmasti! Ei niinkään sen takia, että matkaan tulee harmillinen pysähdys, niistähän aina selvitään, vaan ennen kaikkea oman turvallisuutenne vuoksi. Se veto voi katketa vaikka sellaisessa tilanteessa, jolloin sitä juuri tarvittaisiin. Jokainen voi kuvitella mielessään näitä tilanteita.
Tuleeko uutta sykäystä vai ei, sitä en jää odottamaan, vaan odottelen uutta suodatinta Moto-Italiasta, kun tämän meidän kirjoittelun perusteella sinne on tullut oikein bensasuodattimen kyselyruuhka, ja suodattimia ei ole hyllyssä, vaan tilauksessa. Kun saan suodattimen, en asenna sitä nippusiteellä, enkä puristusliittimin. Jokin muu keino on keksittävä. Leveällä klemmarilla myös suodattimen kiinnitys tukea vasten? Tässä on vaikeutena tankin ahdas aukko, joten kiristysmekanismin täytyisi olla klemmarin sisäpuolella?!? Onko sellaisia klemmareita? Kuka tietää? Moto Matti? Viilatakko tukeen syvennys, jotta kiristin, olipa mikä tahansa, ei pääse liukumaan paikoiltaan? Jotain pitäis keksiä. Onko ideoita?
California on niiiiiiiiiin pirun mukava reissupyörä, että tämä pieni varjostuma sen pumpussa pitää hoitaa heti kuntoon. Ja sitten taas mennään hymyissä suin

t. Jouko