Tämä nyt ei liity varsinaisesti huoltoon, vaan menee paremminkin korjauspuolelle. Calin perä on Saksan autobaanoilla tupannut tihkuttelemaan öljyä vanteelle jo monena kesänä helteisillä keleillä ja aina olen laittanut sen lievän ylitäytön(oma moka) piikkiin, vaikkakin joka syksy olen vaihtanut peräöljyt injektioruiskulla mitaten. Aina se tihkuttelu on sitten matkan edetessä lakannut. Suomessa ei mitään ongelmia koskaan. Ei tänä keväänäkään Italorallin reissulla. No, muutama viikko sitten, jälleen siellä Saksanmaalla, vanne muuttui molykoten mustaksi. Dolomiiteilla sivutuella vanteella jo lillui öljyä.
Paluumatkalla Tsekissä sitten Kälviän Guzzikerhon presidentin, Markun, lähettämien lievien painostustekstiviestien jälkeen päätimme vaimoni kanssa muuttaa hieman ajoreittiä, ja mentiin tapaamaan viime kesän rallituttuja Bohemian Guzziklubin(Prahan toinen kerho) ralliin. No, saapuessamme perjantai-iltana ralliin, edellä mainittu Kälviän Guzzimies oli jo valmistellut asiaa minulle tuntemattoman sosiaalisen median kautta niin, että ilmoittautumispöydän ääressä tervetuliaisdrinkkien lomassa jo keskusteltiin mahdollisesta peräongelman korjaustarpeesta ja samalla Prahan guzzidealerin kanssa siitä, olisiko toiveita, missä päin Tsekkiä tämä mahdollinen korjaustoimenpide haluttaisiin tehtäväksi...Paikaksi sovittiin pieni kaupunki Puolan rajan läheisyydessä, Opava. Guzzin merkkikorjaamo. No, ennen Opavaa rallissa tietysti tapahtui monenmoista, mutta siitä joskus toiste. Ehkä. Sunnuntaina ajeltiin maaseututeitä 33 asteen helteessä 360km Opavaan.
Maanantai-aamuna klo. 8.00 Opavassa, Repre Moton korjaamopäällikkö ilmoitti, että perjantai-iltana tilatut osat(tiivisteet) tulevat klo. 12.00, ja pyörä on valmis joko loppupäivästä, tai heti aamulla. Kyselin, että voitaisiinkohan me jotenkin saada taksi hotellille, ja siihen tuli vastauksena naurahdus, että taksit ovat kalliita ja ns. epäluotettavia Tsekissä, ja että hän vie meidät hotellille firman piikkiin. Skodalla mentiin hotellille. Iltapäivällä tuli viesti, että Cali on haettavissa tiistaina klo.8.00. Siellä se odotti takavanne puhtaana. Korjaamopäällikkö oli käynyt 40km:n koeajolla, ja kaikki oli ok. Takajarrupalat hän kehotti vaihtamaan viimeistään Suomessa.
No, se huollon hinta. Korjauksen hinta. Tietysti hieman nieleskelin tiskillä, kun korttia kaivoin ja kun näin laskun..3.700...huh,korunoita. Noin 133 euroa.. Töitä 4-5 tuntia koeajoineen ja ne perän kaksi lutteroa ja kaksi pahvia. Palvelua voi jokseenkin verrata vaikka vanhaan kunnon Moto Italiaan.
Apu oli suora kansainvälisen veljeskunnan juttu, mutta jotenkin tuntui, vaikka Tsekki on halpa maa, että alennusprosentitkin oli ehkä sovittu jo kansallisesti etukäteen jonkun toimesta, guzziveljeskunnan toimesta ehkä..mene, tiedä. On se vaan mahtavaa ajella Guzzilla!
Jouko