Kirjoittaja Aihe: Suomen poliisilla Guzzeja?  (Luettu 8129 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 400
Suomen poliisilla Guzzeja?
« : Tammikuu 18, 2009, 20:40:53 ip »
Selailin tuossa uusinta Mobilisti lehteä. Silmiini tarttui mielenkiintoinen kuva "Värikuvatalkoot"-osiosta. Kuvassa on tärkeän näköinen saattue, jossa kaksi poliisimoottoripyörää johtaa venäläisiä limusiineja.
Jonon keulilla on pyörä, jonka pakoputket lähtevät terhakkaammin sojottavista kansista, kuin toisessa reunassa olevassa BMW:ssä. Ellen erehdy, kyseessä on Guzzi, 850 T ilmeisesti, kun etupyörää jarruttelee vain yksi levy..
Onko Suomen Poliisilaitoksella siis ollut joskus myös Guzzeja aktiivikäytössä? En todellakaan tiennyt tätä..






Hyvä pyörä, parempi mieli.

NewSi

  • Viestejä: 7
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2009, 21:58:18 ip »
Yep!
Niitä hankittiin kuuleman mukaan varta vasten ETYK:ä varten.
T:Jarkko
ps. Tuo guzzi saattaa olla minulla nykyään.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2009, 22:31:24 ip »
Hoi

Kyllä Guzzissa oli tuolloin edessä rumpujarru ABS -järjestelmällä!! jarrut olivat todella tehottomat, että voitiin puhua lukkiutumattomista jarruista! Näin voi päätellä kuin luin jostakin lehdestä tuon ajan poliisien kokemuksia, ellei vain ollut oma kerholehti vuoden parin takaa. Samassa jutussa oli enemmänkin juttua pyörien hankinnasta poliiseille, samoin määrästä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 125
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2009, 05:04:29 ap »
Pari kesää sitten U:gissa tuli juttusille eläkkeellä oleva mp-poliisi. Sanoi ajaneensa paljonkin MG:lla. Kertoi, että Hesassa oli mp-talli kellarissa ja sieltä piti heti startin jälkeen ryykästä luiskaa pitkin ulos kadulle. Tästä syystä, kun kylmällä koneella heti lähti, MG :t eivät oikein kestäneet. "Niillähän ajettiin käsikirjan ohjeiden vastaisesti. Ei se mikään ihme ollut, että niitä särkyi."
Tältä ajalta on suurin osa niistä tarinoista, että muuten hyvä pyörä, mutta kun ei voi mihinkään lähteä kun ei kestä...Ja nämä tarinat jatkuvat ja jatkuvat ja....

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 037
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #4 : Tammikuu 19, 2009, 06:39:08 ap »
Muistan nähneeni tommosen PoliceKustin mopopoliisin alla Kemissä joskus 70-luvulla. Liekö siitä sitten jääny pysyvä lovi persoonallisuuteen...
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 400
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #5 : Tammikuu 19, 2009, 07:13:03 ap »
Hoi

Kyllä Guzzissa oli tuolloin edessä rumpujarru ABS -järjestelmällä!! jarrut olivat todella tehottomat, että voitiin puhua lukkiutumattomista jarruista! Näin voi päätellä kuin luin jostakin lehdestä tuon ajan poliisien kokemuksia...

Kyllä tuossa on yksi kiekko edessä. juuri riittävästi saa kuvasta selvän.
Kuva on tekstin mukaan juurikin vuoden -75 ETYK-kokouksen diplomaattisaattueesta, joten uusi Guzzi täsmäisi juurikin passelisti 850 T:ksi (valmistettu välillä 73-75?).

Tässä moinen. Takana on toki rumpu, hyvinkin A(nti)B(raking)S(hit)  :D

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 697
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2009, 08:28:47 ap »
Komppaan TunturiTT:tä. Eka Guzzini oli juuri -75 T 850, ja vanha poliisipyörä. Riitti se rumpujarru takapäässä ihan hyvin.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2009, 09:33:55 ap »
Hoi

Kyllä Guzzissa oli tuolloin edessä rumpujarru ABS -järjestelmällä!! jarrut olivat todella tehottomat, että voitiin puhua lukkiutumattomista jarruista! Näin voi päätellä kuin luin jostakin lehdestä tuon ajan poliisien kokemuksia...

Kyllä tuossa on yksi kiekko edessä. juuri riittävästi saa kuvasta selvän.
Kuva on tekstin mukaan juurikin vuoden -75 ETYK-kokouksen diplomaattisaattueesta, joten uusi Guzzi täsmäisi juurikin passelisti 850 T:ksi (valmistettu välillä 73-75?).

Taidatte olla tavallaan oikeassa molemmat. Tuossa Mobilistin kuvassa on selvästi 850 T, levy edessä ja kaikki. Niitähän legendan mukaan hommattiin tuota varta vasten tuota ETYKkiä varten. Ne rumpujarrulliset taas olivat GT 850 -mallisia, jotka oli hommattu muutama vuosi aiemmin. Sellainenhan on useampaankin kertaan ollut näytillä Poliisin osastolla MP-näyttelyssä. Luulisin, että suurin osa poliisi-Guzzeja koskevista jutuista koskee nimenomaan noita GT:itä. Ainakin ne, joissa mainitaan jarrut...


poku

  • Viestejä: 133
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2009, 20:08:29 ip »
Se viimeinen polliisi Guzzi tais olla jossain 80 vaiheilla ja viissatanen josta tuli murheen pyörä, unohtivat nimittäin laittaa laatikkoon öljyä. Aikoinaan ostin varikolta viimeiset osat asevelihintaan ja tuli niiden poikien kanssa silloin juteltua, osa tuttuja koska 8vuotta kului aikoinaan UM:ssa ja noissa tummien autojen letkoissa ja vielä 83 oli Guzzeja käytössä. Kun polkaisin Coronetin polkimen lattiaan niin kyllä Guzzit jäivät, pojat kysyivät sitten perillä että paljonkos menit? Niin siihen aikaan.  8)

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2009, 19:02:55 ip »
Aikaan jolloin Suomen poliisivoimat ja Moto Guzzi moottoripyörät aloittivat yhteistyönsä, liittyy tarina jonka mukaan poliiseilla oli kokeiltavana kaksi V7 Californiaa, GT 850 mallin ohella. Silloiset virkamiehet eivät noihin "Amerikan" malleihin mieltyneet ja virka-ajoon valittiin matkamallinen GT 850. Nuo Californiat myytiin kokeilun jälkeen ja toinen niistä löytynee nykyään Turusta museorekisterissä. 

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2009, 17:42:49 ip »
Nyt kolahti

Sattuipa kerrankin kameran kanssa oikeaan paikkaan... Guzzit vetämässä maantieajossa letkaa Kälviällä 31.05.1981 sekä kuva kahdesta Moottoripyöräpoliisista (rivollit lonkalla ) parkkipaikalla. Muistan vieläkin kun otin kuvan. Kun olis vehkeet niin skannaisin paperikuvat.
Näyttää valkoiselta 850:selta tuulisuojineen, sivulaukkuineen ja lehmän kokosin sinisin valoin päävalon molemmin puolin

MR ;D
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

NewSi

  • Viestejä: 7
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2009, 20:16:57 ip »
Yep!
Tässä -75 Etyk Guzzi. Ostettu poliisien huutokaupasta tms. 80 luvun alussa.
Yksi levy edessä ja rumpu takana. Olen luullut lampun kiinnikkeiden olleen samalla katteen kiinnikkeet, mutta oletettavasti tuossa onkin killunut ne siniset valot.
Tällaista kuvaa olenkin etsinyt, kun tuo katteen rakenne on ollut epäselvä, laukut ovat vielä tallella. Jos vaikka "entistäisi" joskus :)


-Jarkko

[ylläpito on poistanut liitteen]

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Suomen poliisilla Guzzeja
« Vastaus #12 : Tammikuu 22, 2009, 19:31:53 ip »

Raadollinen yritys kuva kuvasta

kuvan päiväys 31.05.81

[ylläpito on poistanut liitteen]
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

poku

  • Viestejä: 133
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #13 : Tammikuu 22, 2009, 22:47:26 ip »
Aikanaan polliisien kilvet oli AT alkusia, oltiin sitten tupakilla ja pari koppalakkia pysäytti tiensivuun kyseleen miten Guzzit on toiminu.Ei siinä mitään papereita kateltu eikä puhallettu, siihen aikaan, mutta toinen kysy kaiffalta että onko tullu sakkolappuja? Ei ollu tullu ja pyörät kun lähti niin toinen oli AT-9 ja toinen AT-11, ai mikä kaverin pyörä oli ? No AT -10.  ;D Niin siihen aikaan ja AT-10 on vieläkin samalla omistajalla.

valkaol

  • Viestejä: 18
Vs: Suomen poliisilla Guzzeja?
« Vastaus #14 : Helmikuu 02, 2009, 10:37:28 ap »
Joo, kyllä niillä oli v-50 :n vuodelta 1978, ns saattuepyörä (tiheällä välityksellä). Oli käytössä parikesää Helsingissä ja sen jälkeen Turussa, -kaveri osti sen huutokaupasta tänne kaakonkulmalle ja täällä se on vaihtanut omistajaa joitakin kertoja, -on ajossa edelleen , isäukkoni (69 vuotta elämänkokemusta) sitä ulkoiluttaa. Jos jollakin on halua omistaa ja museoida se niin kauppa on mahdollista,- itellä ei aika eikä tahto riitä ( Gt opel vm-69 vie aikaa). "Alanmiehelle" sopivasti.
- "kulman olli"