Kirjoittaja Aihe: Takajarrun tiivisteet ym.  (Luettu 7548 kertaa)

DB2

  • Viestejä: 62
Takajarrun tiivisteet ym.
« : Tammikuu 13, 2009, 19:24:33 ip »
Hei, kyseessä Daytona 1000/-92, jota koskien seuraavat kysymykset. Osa saattaapi koskea myös muita malleja.

1) Takajarrun tiivisteet
Jouduin irroittamaan takajarrun (Brembo) tietystä syystä. Samalla ajattelin avata - ja avasinkin - puristimen. Putsasin samalla koko höskän löpöllä (eli dieselpolttoaineella). Ruuvit ja kumitiivisteet jäivät yön yli likoamaan löpöön (itse asiassa taisivat sinne unohtua) Seuraava päivänä kun kuivattelin osia ja ryhdyin kokoamaan puristinta, totesin, että tiivisteethän ei enää mahdukaan paikalleen uraansa, vaan olivat peijakas vieköön levinneet/turvonneet ainakin 50%.

Tuumin, että eipä tässä mitään, tilaan uudet Piikkiöstä. Yllätys olikin sitten melkoinen, kun minulle kerrottiin, että tiiviste-/korjaussarjaa ei sinällään myydä, eikä sitä saa mistään (ei koko euroopasta, ja lisäksi sama koskee Piiköstä saamani kommentin mukaan Daytonan lisäksi kaikkia muitakin vuosimallia -92 nuorempia Guzzeja/niiden jarruja).
 
Pitäisi siis ostaa koko tajarrupuristin - hintaluokka yli 200euroa.
Joskin siinä saattaa olla pieni takaportti, että sopivat tiivisteet saattaisivat löytyä jostain auto-/jarrukorjaamoista.

Onko kellään mitään reseptiä asiaan?

P.S. Nyt tiedän senkin että kumi joka kestää jarrunestettä ei kestä löpöä!!!

2) Kokoojapönttö
Mikähän mahtaa olla oikean ja vasemman puolen pakoputkiston yhdistämän kokoojapöntön tarkoitus. Itse keksin kaksi mahdollista syytä; vaimentaa ääntä ja tasata sylinterien välistä kaasuvirtausta???? Jos tuo virtausten tasaaminen on tarkoituksena, en kuitenkaan ymmärrä mitä merkitystä sillä perimmillään on. Olen antanut itseni ymmärtää, että mitä vapaammin pakokaasut ja koneen koko hengitys kulkee, sitä parempi koneen kannalta (tietysti huomioiden riittävän äänenvaimennuksen). Ja moinen pönttö ainakin sotkee virtauksia!??

3) Pätkimistä 3000 kirroksen kahta puolen

Kone (siis neliventtikatinen) käy tyhjäkäynnillä ja ottaa paikallaan kierroksia hienosti. Ajettaessa moottori toimii muuten ok. mutta 3000 kierroksen kahta puolen pätkii/nytkii tosi epämielyttävästi. Sattuupi tuo kierroslukualue olemaan juuri paras maantienopeuksissa. Vaikka kyseessä onkin valmistajan mukaan "urheilupyörä", ei kai senkään pitäisi tarkoittaa "huudattamista" kolmosvaihteella...vai onko asia juuri näin???

Saako mistään apuja?

4) Etuteleskoopin öljyvuoto
Etutelarit vuotaa - tihkumista enemmän - yläkautta öljyä. Pitäisikö stefojen vaihdossa  vaihdossa tietää joitain kommevenkkejä.

t. DB2 / Seppo           




       

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #1 : Tammikuu 13, 2009, 20:08:51 ip »
Hieno pyörä moinen! Juuri minun silmään passeli laitos.

1. Törmäsin samaan ongelmaan pikkuveljen MZ Skorpionia ruuvatessa. Takajarru (taisi olla merkitön Brembokopio, hyväksyi Brembon peruspikkupalat sisäänsä) ei purku-putsaus-kasauksen jälkeen pitänyt nesteitä, vaan imi saumasta ilmaa nesteeseen. Huomasin porauksen ympärillä olevan (halkaistua satulaa tutkiessa) O-renkaan menettänee muotonsa. Töistä sitten valkkailin passelin hydraulinesteen kestävän O-renkaan tilalle. Parin kokeilun ja erehdyksen kautta löytyi sopivan turpea malli, joka puristui hyvin satulan väliin. Se lienee kauppanimeltään nitriilikumi, se materiaali.

2. Tuon kokoojapöntön tehtävä lienee lähinnä tasata pakopulsseja ja parantaa koneen toimintaa. Olen ajanut erilaisillakin koneilla ilman ja väliputken kanssa. Eroa on. Joissain koneissa tietyillä alueilla on jopa huomattavissa eroa väännössä ja tehossa, toisissa ero on pienempi. Pääpiirteissään eron kyllä huomaa. Viimeistään äänissä. Matalilla kierroksilla toimivan v-kakkosen toiminnalle tuolla on paikkansa. Ei sen putkia yhdistävän osuuden toki tarvitse pönttö olla, kuten Daytonassa ja Centaurossa. Se voi olla vaikka vain putkikin. Pienempi mielellään, kuin itse pakoputki, jos se olisi samaa kaliiberia, se kyllä sotkisi pulsseja. Maailmalla taitaa tällä hetkellä olla kuuminta hottia X-putki, kahden sylinterilohkon putkia yhdistämässä.

3. Tuo voisi olla nippa nappa jo päästökuoppa tehokäyrässä, mutta tuon ikäisessä ei vielä välttämätt. Onko perusjutut, eli tulpat, venttiilinsäädöt, tulpanjohdot jne. kokeiltu ja tarkastettu? Vika voi olla pienikin.
Ekulla lienee mielipide noista neliventtiilin taistelukierroksista ja itse kyllä kannatan sitä samaa. Eikös se ollut niin, että kierrokset mielellään yli neljän tonnin? Ei ainakaan vitosta tupaan ennen kuin vauhtikelo näyttää 120..

4. Daytonassa näkyis olevan tavallinen kärsä? Ei ilmanpaineventtiilejä? Silloin kyseessä on ihan tavallinen stefojen vaihtohomma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #2 : Tammikuu 13, 2009, 20:59:11 ip »

 
3) Pätkimistä 3000 kirroksen kahta puolen

Kone (siis neliventtikatinen) käy tyhjäkäynnillä ja ottaa paikallaan kierroksia hienosti. Ajettaessa moottori toimii muuten ok. mutta 3000 kierroksen kahta puolen pätkii/nytkii tosi epämielyttävästi. Sattuupi tuo kierroslukualue olemaan juuri paras maantienopeuksissa. Vaikka kyseessä onkin valmistajan mukaan "urheilupyörä", ei kai senkään pitäisi tarkoittaa "huudattamista" kolmosvaihteella...vai onko asia juuri näin???

Saako mistään apuja?


       


Terve,

Daytonassahan lienee Weber Marelli 16 M ruisku ? Näillä on hieman tapana tehdä tuota varsinkin jos säädöt eivät ole täysin kohdallaan.
Eli kaikkien muiden perusjuttujen lisäksi erityisen huolella tulee olla kohdillaan ruiskurunkojen synkronointi (alipainemittauksella) sekä sen lisäksi kaasun asentoanturin (TPS) nollapisteasetus. Sitten ruiskurungoissa olevie ilmaruuvien ja keskusyksikössä (ECU) olevan CO-trimmerin avulla voi vielä yrittää hakea parasta mahdollista ajettavuutta. Aivan täysin nykimättömäksi tuota ei saa välttämättä sittenkään, mutta kyllä ajettavuus kaikkien säätöjen ollessa kohdallaan pitäisi olla jo ihan kohtuullinen

Tuolta löytyy sitten lääke asiaan jos ajettavuuden haluaa vielä paremmaksi : http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm
Tuo uusi ECU menee sitten jo vähän vaativamman harrastamisen puolelle mutta hauskaa se kylläkin on ! Jos tietokonehommelit tuntuu vieraalta niin tuo uusi ECU ei välttämättä ole suositeltava vaihtoehto

Terv. JuhaV

PS. Omakohtaista kokemusta on Weber Marellin 16 M ruiskusta Sport Corsa 1100i:stä sekä Esa V:n Centaurosta. Kauheella säätämisellä molemmat saatiin kulkemaan kohtuullisesti (molempiin tuli tuo aussi-ECU).

PS.PS.

Vanhaa höpinää aiheeseen liittyen : http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1198.0
Ja tässä myös vaikkei otsikosta heti uskoisi : http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1389.0

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #3 : Tammikuu 13, 2009, 21:03:37 ip »
Jos mikään muu ei auta tuohon jarruhommaan, niin Ebay (joko .de tai .co.uk) voisi taas tulla avuksi - taitaa se jarrusatula olla aika yleinen malli, luulisi käytettyjä löytyvän aika helpolla, ja jos jonkun aikaa jaksaa metsästää, luulisin että ei edes kauheasti tule maksamaan.

Leo B

  • TT-kuski vai rättikauppias?
  • Viestejä: 9
    • Lexan talli
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #4 : Tammikuu 13, 2009, 23:33:13 ip »
2) Kokoojapönttö
Olen antanut itseni ymmärtää, että mitä vapaammin pakokaasut ja koneen koko hengitys kulkee, sitä parempi koneen kannalta (tietysti huomioiden riittävän äänenvaimennuksen). Ja moinen pönttö ainakin sotkee virtauksia!??

3) Pätkimistä 3000 kirroksen kahta puolen

4) Etuteleskoopin öljyvuoto
Etutelarit vuotaa - tihkumista enemmän - yläkautta öljyä. Pitäisikö stefojen vaihdossa  vaihdossa tietää joitain kommevenkkejä.

-----------------------------------------

En tunne Daytonaa sen kummemmin mutta laitan tähän yleispäteviä juttuja.

1) Bremboon löytyy tiivisteitä. Ostinkohan itse Stein Dinseltä. Nyt en muista. ::) http://www.sd-tec.de/catalog/index.php?osCsid=ce45d7cecec1bc0f42b247588f1a6648

2) Joo, jos koneseen voidaan lyödä kakkua lisää ja se pystyy polttamaan kaiken. Tämä virtaus/hengittävyysasia ei mene sillälailla, että mitä isommat venat ja ja isompi imu ja pako, niin teho kasvaa. Ensin pitää rakentaa kone vaatimaan sitä hengitystä. Monet kuvittelee saavansa potkua lisää avoputkilla ja isoimmilla venttiileillä ja isolla imulla. Äänet on komiat mutta jos kaikki onnistui, niin teho putosi vain 10%.

3) Kaasarin säätö keskialueella. On todennäköisesti laihalla sillä alueella. Siis ei pääsuutin.

4) Usein syynä on lika tiivisteen ja putken välissä. Ennenkuin purkaa putkia, niin kokeile vanhaa kikkaa: Laita ohuin rakotulkki tiivisteen ja putken väliin. Pyöräytä ympäri, puhdista tulkki, pyöräytä uudestaan jne. Hyvässä lykyssä säästit rahaa ja ison duunin.  ;)
Jos tuo ei tepsi, niin sitten vasta vaihtoon.
Lexa ja Guzzi 750 S3 -75

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2009, 08:21:21 ap »
3) Pätkimistä 3000 kirroksen kahta puolen
-----------------------------------------
3) Kaasarin säätö keskialueella. On todennäköisesti laihalla sillä alueella. Siis ei pääsuutin.
Todennäköisesti ei pääsuutin, koska Daytonassa on ruisku...  ;)

Itse hommasin syksyllä Centauron, jossa sama Hi-Cam-kone, ja yleisenä valituksenaiheena tuo sama kuoppa käppyröissä n. 3000 rpm nurkilla. Tyylille uskollisena rupesin etsimään rohtoa vaikka k.o. yksilöä en edes ajossa kunnolla kokeillut - tottapa se vika/ominaisuus siellä on, kun kerran internetissäkin niin sanotaan... Tepsivin rohto olisi ilmeisesti tuo JuhaV:n mainitsema MyECU, mutta päätin kokeilla toista kehuttua (ja halvempaa) keinoa, eli Will Creedonin EPROM-lastua. Hintaa 97 USD, saa myös +1000 rpm kierroslimitterillä. Yhteydenotto suoraan will.creedon_at_gmail.com. Katsotaan kuinka Kentauri tuolla käy; jos seokset ja sytkä vielä tarvitsevat viilausta, niin edessä todennäköisesti PowerCommanderin hankinta.

* * * * *

Daytonan / Centauron "kokoojatynnyri" ei ilmeisesti ole toiminnan kannalta optimaalinen (ei tosin huonokaan); lie pulttailtu paikalleen lähinnä pienentämään desibelejä? Maailmalta saa tilalle pultattavia X-yhteitä ainakin Mistralilta sekä kokokäyrästöjä mm. DÄS-Mototecilta. Itse hommasin nuo jälkimmäiset eBayn kautta, ja keväällä näkee miten toimii. Mototecin putkistossakin on pieni yhde putkien välillä niiden sivuamiskohdassa | kuva |.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2009, 20:16:19 ip kirjoittanut heikkil »

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Etupää
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2009, 08:28:00 ap »
4) Etuteleskoopin öljyvuoto
Etutelarit vuotaa - tihkumista enemmän - yläkautta öljyä. Pitäisikö stefojen vaihdossa  vaihdossa tietää joitain kommevenkkejä.

Olen vaihtanut pari kertaa. Sujui ihan näppärästi:
- Varaa uudet stefat, pölysuojat, alapään tiivisteprikat ja öljyä sekä apteekista suurin mahd. ruisku ( neulaa ei tarvi...)
- Moottorin alle hirrenpätkä ( varmistettu tunkki ) siten, että etupää jää ylös.
- Jarrusatula(t) irti ja ripustus narulla ( nippuside )niin, että eivät roiku letkujen varassa.
- Pyörä pois ja teleskoopin alapäässä on kuusiokoloruuvi. Siis teleskoopin suuntainen, työnnä työkalu suoraan kantaan, avaa pultti. Öljyt tulevat ulos. Vati alle! Tiivisteprikat tippuvat myös pois.
- Teleskooppi valuu alas.
- Alaosan yläpäästä tiivistesysteemi pois. Huomaa, että se stefa on "hieman" vaikea irroittaa, koska sitä ei oikein voi vääntää, sillä tiivistepinnat menevät. Stefassa sisällä metallikaulus. Kaakelityössä käytettävä papukaijapihti on näppärä. Siis sellainen leikkurimalli...
- Muista purkujärjestys!!!
- Puhdista pinnat. Minä pistin reippaasti vaseliinia joka väliin ennen kokoonpanoa. Tiedä onko hyötyä / haittaa, mutta voitelee hyvin ja estää ruostepilkkuja.
- Kasaa teleskooppi. Muista uudet tiivisteprikat alapäähän.
- Samalla kertaa kannattaa vaihtaa molemmat puolet, se sujuu kuitenkin lauantain ratoksi näppärästi...
- Kun etupää on kokonaan kasassa, löysää yläkolmiossa olevaa teleskoopin kiristyspulttia ( kuusiokolopultti ) ja avaa se iso päätymutteri.
- Pruuttaa ruiskulla uusi öljy sinne, mutteri kiinni ja kiristys kiinni.
- VARMISTA NYT etupyörän ja JARRUSATULAN kaikkien pulttien kireys.

Palkitse itsesi kehumalla työsuoritusta koväänisesti keittiössä / pihalla / kotiväelle / naapureille  :-*, rentoudu saunassa ja nauti asentajanöljyä tai kukankatseluvettä ja mieti "olenpas kova jätkä...."  :D  ;D

Öljynmäärällä ( tieto Piikkiön Helpesk´istä...) ja viskositeetillä on merkitystä jouston jäykkyyteen. En tiedä miten / paljonko, mutta kerrottiin, jos on kovin jäykkä öljy ( ei W10 ), niin tuleehan siihen sitten kovuutta.





JuhaV

  • Vieras
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2009, 08:47:09 ap »
Heikki wrote :

"Itse hommasin syksyllä Centauron, jossa sama Hi-Cam-kone, ja yleisenä valituksenaiheena tuo sama kuoppa käppyröissä n. 3000 rpm nurkilla. Tyylille uskollisena rupesin etsimään rohtoa vaikka k.o. yksilöä en edes ajossa kunnolla kokeillut - tottapa se vika/ominaisuus siellä on, kun kerran internetissäkin niin sanotaan... Tepsivin rohto olisi ilmeisesti tuo JuhaV:n mainitsema MyECU, mutta päätin kokeilla toista kehuttua (ja halvempaa) keinoa, eli Will Creedonin EPROM-lastua. Hintaa 97 USD, saa myös +1000 rpm kierroslimitterillä. Yhteydenotto suoraan will.creedon_at_gmail.com. Katsotaan kuinka Kentauri tuolla käy; jos seokset ja sytkä vielä tarvitsevat viilausta, niin edessä todennäköisesti PowerCommanderin hankinta."

Moro,

Minulla oli Sportissa tuo Creedonin lastu ja se auttaa siihen nykimiseen joka johtuu väärästä seoksesta. Valitettavasti kuitenkin ainakin Sportin tapauksessa alkuperäisessä ECU:ssa on toinenkin (vähän perustavamman laatuinen) ongelma joka ilmenee tietyllä 3000 rpm lähistöllä olevalla kierrosluvulla tasakaasulla ajettaessa : Ilmeisesti ajoituspulsseista ja elektroniikan yhteispelistä aiheutuu sellainen tilanne, jossa ECU jättää silloin tällöin kylmästi yhden työjakson pois välistä (joko polttoaineen syöttö tai sytty tai molemmat). Tätä ei saa kokonaan pois seosta säätämällä (eli vaihtamalla lastua tai laittamalla Powercommanderin) vaikka sen saa kohtuullisesti noilla piilotettua.

Tuo "sähköinen" häiriö esiintyy aina tarkasti samall kierrosluvulla ja samassa ajotilanteessa. Sportissa se oli muistaakseni 2800-2900 rpm ja tasakaasu (kaasu lähes kiinni) kruisaillessa. Tuo jäljelle jäävä pieni, silloin tällöin esiintyvä nykiminen ei ollut syy siihen miksi itse hommasin sen MyECU:n. Syy oli enempi kiinnostus talviseen räpläämiseen ja siihen että pyörästä sai täysin säädettävän ja lambda-takaisinkytketyn. Tässä tapauksessa lambdalla ei pyritty päästöjen minimointiin vaan tehon maksimointiin.  ;)

En ole varma esiintyykö tuota samaa myös Centaurossa, koska siinähän on jo aluksi eri lastu kuin Sportissa ja myös kierrosalueet ovat vähän erilaiset (erilaiset syttykäyrät jne). Eli voi olla että Centaurossa nykiminen johtuu puhtaasti seoksen laihuudesta / huonosta synkronoinnista.

Tosin Centaurolla ei oikeastaan kannata ajaakkaan alle 3000 rpm, mieluummin 4000 rpm ja yli niin sitten kulkee.

Terv. JuhaV

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2009, 20:04:38 ip »
Kiitos vastauksista tähän mennessä.

 Laitan hieman paremmalla ajalla vielä takaisinpäin muutaman tarkentavan lisäkysymyksen, kunhan olen pureskellut lähettämiänne vastauksia.

t. Seppo

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2009, 23:25:45 ip »
Jos et viitsi etsiä uusia tiivisteitä jarrusatulaan, niin katsoppa Saksan ebaysta.

Niitä uusia satuloita on ollut siellä viime aikoina myynnissä ja hintaluokka on ollut siiinä 2 kympin tuntumassa, kun ei noille ilmeisesti ole kovin paljon käyttöä. Itselleni ostin yhden Lemans kolmoseen alkuperäisen painavahkon satulan korvikkeeksi.

Ainakin minun Centauro nyki alkuperäiskokoonpanossaan aika pahasti pienillä kierroksilla.

Nyt kun siinä on Juha V:n säätämä My16 ecu paikallaa, niin sillä voi ajaa aivan sujuvasti jopa alle 3 tuhannen kierroksen ilman nykimistä, mutta tehoahan ei niillä kierroksilla löysy, vaan se kulku löytyy sieltä 4 ja 5 tuhanne välistä alkaen.

Lisäksi olen ymmärtänyt, että voimansiirto Guzzissa ei liiemmin raksta tuota pienillä kierroksilla vedättämistä.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2009, 07:55:04 ap »
Joskus pestiin bensalla jarrujen kumeja ja turpoovat myös mutta kyllä palautuvat toimiviksi kun jonkun päivän odottaa, miten liene kun polttoöljyllä pesty, älä vielä heitä kummeja pois saattavat vielä parantua käyttökuntoon

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Ruiskuasiaa
« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2009, 11:00:54 ap »
Tämmönen tupsahti ruudulle - ulkomaaksi:


                        http://home.pacbell.net/guzzi007/tps/TPS.html

Tiedä sitten onko järjellinen...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2009, 14:35:52 ip »
Pari kommenttia ois mulla:
3. Oma V10:ni rauhoittui huolellisella ruiskurunkojen balansoinnilla. Kuiitsilla on tarpeeksi tarkka mittari.
4. Telarit pitää mielestäni ja korjaamokäsikirjankin mukaan irrottaa ja purkaa osiin, putsata ja tarkastaa kulumien varalta. Muuten ei vanhaa öljyä saa kaikkea pois. Uutta öljyä täytettäessä pitää vaimennussysteemi ilmata. Korjaamokäsikirjan voi ladata esim Centauro Owners Clubin sivuilta PDF:nä.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2009, 14:47:57 ip »
4. Telarit pitää mielestäni ja korjaamokäsikirjankin mukaan irrottaa ja purkaa osiin, putsata ja tarkastaa kulumien varalta. Muuten ei vanhaa öljyä saa kaikkea pois. Uutta öljyä täytettäessä pitää vaimennussysteemi ilmata. Korjaamokäsikirjan voi ladata esim Centauro Owners Clubin sivuilta PDF:nä.

Mutta eikös sulla ole Centauro? -92 Daytonassahan lienee tavallinen keula, eikä nurinkurin-kärsä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takajarrun tiivisteet ym.
« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2009, 18:12:18 ip »
No niimpäs onkin joo. Olen joka tapauksessa purkanut telarit osiin tiivisteitä vaihtaessani, oli keula sitten ylösalaisin tai oikein päin. Kerran vein irtopumput tiivisteiden vaihtoon oikein korjaamoon. Kahvirahalla onnistui silloin tiivisteiden ja öljyjen vaihto. Olen myös seurannut sivusta, kun kaveri pistepuikoilla ujutti vuotavat tiivisteet sisäputki paikallaan pois. Siinä vasta mestarin työnäyte. Harvoin on oikotietä onneen.
Forza Moto Guzzi!