Kirjoittaja Aihe: Californian startti  (Luettu 9782 kertaa)

BMW

Californian startti
« : Tammikuu 21, 2006, 05:16:10 ap »
Moi! Onko kukaan korvannu Guzzin Valeo starttia jonkun auton startilla? Näkyis olevan tota D6RA tyyppiä monessakin autossa. Oisko joku mahdollisesti helposti sovitettavissa Guzziin? Aattelin että jos hakis purkaamolta auton startin kun eivät näy olevan kovin kalliita(25 - 80€) kun vaan tietäs missä autossa ois sopivahko. Tässä Libanonin Guzzissa on aika huonon näkösessä kunnossa.

TimoStone

• Vieras
Californian startti
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2006, 04:51:16 ap »
Mikäs siinä on vialla? Kokemukseni mukaan - kuten tiedetään -  Valeon startti on ihan Kalervon pala "Piece of Cake"...
Jos se ei kotihommin mene, niin Autosähkö P Halme Tampereella sen tarvittaessa kopeloi kuntoon. Tekevät noita, jos se on "semmonen kuin autoissa".

Antsu

• Murr
Californian startti
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2006, 09:33:58 ap »
Olishan toisaalta hyvä tietää jos jostain muusta laitteesta saisi korvaavan tai vaikka paremman.

Eikös Sulo Vilen ostanut vaikka ei tarvinnut, kun sai niin halvalla.

BMW

Californian startti
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2006, 10:12:09 ap »
Joo, kun aattelin että jos pääsis helpommalla ja halvemmalla. Tossa mun Guzzin startissa kun puuttuu hiilivehkeet kokonaan(lipanonin poika on varmaan joskus aamukiireissään raapassu varaosat siitä) ,ja tää kollektori tai mikä kommutaattori se ny on, on kovasti urilla. Muuten ny näyttäis ehjältä. Kaverin libanonilaisessa taas on siellä etupäässä huonon näköstä, eli se planeettäpyörästö ja ykssuuntakytkin on vähä murjoontunu. Ongelma auton starttia aatellen on vissiin ainakin pyörimissuunta. Guzzissa kun pyörii strttimoottori vastapäivään ja melkein kaikissa autoissa myötäpäivään, ainakin mitä tuolta Valeon sivuilta olin kattelevinani. No, sen pyörimissuunnanhan saa muutettua, mutta se ykssuuntakytkin on sitte väärinpäin. Tarttee kattella ja kuulostella.

TimoStone

• Vieras
Californian startti
« Vastaus #4 : Tammikuu 23, 2006, 00:47:18 ap »
Autosähkö P. Halme Tampere pisti mun Valeoon uuden "hiililevyn". Siis se päätyosa, jossa hiilet ja niiden jouset ovat kiinni.
Jos kollektori on pahasti uralla, voi olla sellainen tilanne, että sitä ei enää pysty hiomaan. Tuo Halme remppasi mun startin viime keväänä ja kertoivat sen olevan samanlaisen, kuin ranskattarissa. Halmeella on ihan varmasti roottoreita ja erilaisia hammaspyöriä liiterissä. Kokoelmat olivat sen kokoisia...

Huomaa sitten, että - ainakin Nevadan Valeossa - on solenoidi kaksikääminen. Molemmat vetää ja toinen pitää. Systeemi on sellainen, että vetokäämin sähkö menee runkoon startin hiilien kautta. Pitokäämi menee suoraan. Tällä systeemillä kuulemma starttaushetkellä saadaan enemmän virtaa itse pyöritykseen ja kipunaan, kuin yhdellä käämillä. Ja arvaas onko se piirretty oikein käsikirjan kuvaan...Muutenhan tuo startti on teknisesti ihan yksinkertainen. Bendixin liike saattaa takkuilla hiilipölyn takia, mutta reipas liuottimen käyttö auttaa tässäkin kohdassa.  Ja huomaa, että se bendixin niveltappi on sitten paikallaan pelkällä pyhällä hengellä. Tämänkin kokenut...

Käsittääkseni Valeota on myös Sitikoissa. Joten Ruttu-Tukussa tai muualla hajottamoissa voi olla käytettyjä. Vaikkakin Guzzi-insinöörien ajattelu on joskus outoa, en usko, että ovat teettäneet ihan oman startin, vaan käyttävät yleisesti saatavilla olevaa.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Californian startti
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2006, 12:05:12 ip »
3-4 vuotta on ollu käytössä sellainen kootut teokset, yhdistettynä guzzin omaa ja sitikan starttia, vähän pököttiä. Nou proplemo tähän asti............

Ne magneetit sieltä "tötteröstä", pahalaiset kun joskus aikaa pääsivät irti. Ja solenoidi oli ollu koputeltavaa mallia jo ennemmin. Eikun seinäjojen purkuosiin ja sieltä saman näköinen valeo, kuulemma purkusitikasta ja kunnostettu. Siitä otin sen päätytötterön ja solenoidin ja ruuvasin gutsin omaan valeoon kiinni ja koko paketti paikalleen. Startatessa ja hetken manattua huomasin myös tuon pyörimissuuntajutun, ne magneetit sen näköjään määrää. Vaan konstikos tuo vaihtaa virransuuntaa ja silikoonilla tiivistää se hiilien päällä oleva kansi. Hiiliksi käy muuten pökötin, 405:n tai 205:n hiilet.  Vuosimalleja en valitettavasti muista. Hiiliäkin myytiin kahta eri mittaa, pisemmät käy ainakin.

Se solenoidi on sitten paksumpi noissa autoissa, joten vapaavalon anturi pitää ruuvata aivan pohjaan pois tieltä eikä sille liittimellekkään jäänyt tilaa. Turha tuo koko vapaavalo onkin, huomaahan sen nyt kytkintä päästäessä onko vapaa vaiko menovaihde.:)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Antsu

• Murr
Californian startti
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2006, 12:38:23 ip »
Joo toi on hienoo et jaksaa säätää, voi säästää pitkän pennin.

BMW

Californian startti
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2006, 23:42:21 ip »
No mukava tietää että joku on kokeillu ja saanu toimimaankin. Täytyy tutkia asiaa edelleen. Jo vähä ihmettelinkin että eikö Guzzi-porukoissa kellään löydy Pelle Pelottoman vikaa.

Juha T.

Californian startti
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2006, 13:02:32 ip »
"Jo vähä ihmettelinkin että eikö Guzzi-porukoissa kellään löydy Pelle Pelottoman vikaa."

Häh!?? Minä kun olen kaiken aikaa kateellisena katsellut, että täällähän on Pelle Pelottomia koko joukko! Ite kun en tekniikasta mitään ymmärrä ...

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Californian startti
« Vastaus #9 : Maaliskuu 07, 2006, 09:54:44 ap »
R80/7 kirjoitti:
Lainaus
Joo, kun aattelin että jos pääsis helpommalla ja halvemmalla. Tossa mun Guzzin startissa kun puuttuu hiilivehkeet kokonaan(lipanonin poika on varmaan joskus aamukiireissään raapassu varaosat siitä) ,ja tää kollektori tai mikä kommutaattori se ny on, on kovasti urilla. Muuten ny näyttäis ehjältä.

Oot jo varmaan saanu startin kasaan mutta jos et ole:

Hiilivehkeet saat luultavasti lähimmästä autovaraosaliikkeestä, pakettiin kuuluu hiilisilta, hiilet, jousi yms. eli on semmoinen tavallinen startin korjaussarja.  Sopii paikalleenkin ongelmitta, just kokeilin.

Pussissa lukee:

9  1822  2

Repair kit

passed Fur Valeo starter D6RA

4026-5426

Tuo viimmonen numero on kai se varaosanumero millä se liikkuu maailmalla, hintaa oli huikiat 20e.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

BMW

Californian startti
« Vastaus #10 : Maaliskuu 07, 2006, 12:31:22 ip »
Joo, mä ostin semmosen korjaussarjan. Täytyy vielä se kollektori vai mikä kommutaattori se ny on, sorvata ja laitella uudet laakeriholkit niin startti on kunnossa. Kaveri osti omaansa uuden koko startin.