Autosähkö P. Halme Tampere pisti mun Valeoon uuden "hiililevyn". Siis se päätyosa, jossa hiilet ja niiden jouset ovat kiinni.
Jos kollektori on pahasti uralla, voi olla sellainen tilanne, että sitä ei enää pysty hiomaan. Tuo Halme remppasi mun startin viime keväänä ja kertoivat sen olevan samanlaisen, kuin ranskattarissa. Halmeella on ihan varmasti roottoreita ja erilaisia hammaspyöriä liiterissä. Kokoelmat olivat sen kokoisia...
Huomaa sitten, että - ainakin Nevadan Valeossa - on solenoidi kaksikääminen. Molemmat vetää ja toinen pitää. Systeemi on sellainen, että vetokäämin sähkö menee runkoon startin hiilien kautta. Pitokäämi menee suoraan. Tällä systeemillä kuulemma starttaushetkellä saadaan enemmän virtaa itse pyöritykseen ja kipunaan, kuin yhdellä käämillä. Ja arvaas onko se piirretty oikein käsikirjan kuvaan...Muutenhan tuo startti on teknisesti ihan yksinkertainen. Bendixin liike saattaa takkuilla hiilipölyn takia, mutta reipas liuottimen käyttö auttaa tässäkin kohdassa. Ja huomaa, että se bendixin niveltappi on sitten paikallaan pelkällä pyhällä hengellä. Tämänkin kokenut...
Käsittääkseni Valeota on myös Sitikoissa. Joten Ruttu-Tukussa tai muualla hajottamoissa voi olla käytettyjä. Vaikkakin Guzzi-insinöörien ajattelu on joskus outoa, en usko, että ovat teettäneet ihan oman startin, vaan käyttävät yleisesti saatavilla olevaa.