Kirjoittaja Aihe: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa  (Luettu 4126 kertaa)

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« : Marraskuu 06, 2008, 20:51:27 ip »
Hoi

Osaisiko joku kokeneempi arvioida kuvan perusteella, onko LeMans4:n vaihteiston tulppaan kertynyt metallimäärä normaali??
Lähtötilanteessa vaihdettu uudet öljyt, vanhat öljyt ”imetty” täyttötulpan reiästä, ajoa takana 2400 kilometriä joista 2000km matka-ajoa.
Pyörän kokonaisajokilometrimäärästä ei ole tietoa, pyörä on mallia 1987

Lisäksi kiinnostaisi kokeneempien kokemukset siitä, mistä kohtaa vanhat viisivaihteiset vaihdelaatikot kuluvat ensimmäisenä remonttikuntoon ja miten oireet ilmenee ennakkoon.

Oman Lemmarin lootassa ei kyllä tunnu mitään varsinaista oireilua, pieni vinkuna kuuluu noin 3500 kierroksen kohdalla, mitään korvin havaittavaa muutosta ei viimeisten 35000 tuhannen kilometrin matkalla ole ollut havaittavissa. Tosin pikkuhiljaa tapahtuvaa äänen muutosta ei kyllä välttämättä huomaa kun korva tottuu koko ajan muutokseen.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2008, 10:34:30 ap »
Moro Kari

Täysin normaalin näköinen, ettenkö sanoisi puhdas poistotulppa.

Eiköhän ne liene ne vitosen rattaat, jotka ensimmäisenä kuluvat. Huomaa ujeltavasta äänestä vitosella. Kannattaa avata viimeistään, kun ääneen alkaa ilmestyä karheutta. Toinen merkki on välivapaa kakkosen ja kolmosen välillä, jollei vaihda huolellisesti. Ei ole mitenkään hälyttävää, vain osoitus siitä, että kykentähampaiden kulmat ovat vähän pyöristyneet.

Laatikkoremontti on sitten julmetun kallista, jos on päässyt pahaan kuntoon. Vähän ajettu käytetty on edullisempi vaihtoehto. Minä ostin joku vuosi sitten Sportin laatikon. Sopi muuten heittämällä, paitsi ristikon suojakumin laipan jouduin sorvauttamaan ja kolmella ruuvilla kiinni. Avokardaanisessa kun mokoma laippa oli koneistettu turhana pois.
Vakiotehoisen laatikko on kylläkin melko kestävä, riippuen tietty ajotyylistä. Joka tapauksessa +100 000km.

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2008, 19:19:20 ip »
Itsellä juuri remontin alla 5-lovinen laatikko. Lähtöisin omasta SP III:sta. Oireilua oli "sienimäinen" ja takelteleva kytkin, välillä ikäänkuin jäi vetopäälle kytkin pohjassa, toinen oire oli moottorijarrutuksessa h******linen laakerin rohina. Mikä oli palasina? Kytkinakselin etummainen laakeri täysin tohjona, salli akselin liikkumisen pituus-suunnassa noin 15mm. Kaikki muu olikin ok. Ei edes "spitting" jälkiä hammaspyörissä. Nyt odotellaan osia, muutama stefa, ja takakannen tiiviste, ja taas nippuun. Mittarissa 100 000km. Ei noita laatikoita näköjään pienet harmit vaivaa.
Laakerit löytyy melkein "maitokaupasta" alkuperäisiä ei kannata ajatella. Oma remppa kustantaa 50 euroa. Ja nyt en laske omalle työlle mitään hintaa, purkamista riittää, ja taas kasaamista. Laatikkorempan tekee kätevä ukko itse keittiön pöydällä. ;-)
Räjäytyskuvia löytyy Stein Dinsen sivuilta, tai OEM Motorpartsin sivustoilta. Erikois työkaluja pitkä 27mm hylsy, sekä kytkinakselin holkin irrotukseen nelitappinen hylsy.
Ihan Kalervon pala. ;-)

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2008, 14:07:32 ip »

Juu ei ne lootat ihan pienistä valita. Oman mutkarunkoon taannoin käytettynä ostettu viisilovinen aski osoittautui jonkin ajan kuluttua tosiaan hyvin käytetyksi. Vaihteensiirtohaarukat (vain mitkä ne nyt on) olivat kuluneet melkein olemattomiin. Yksi sakara oli katkennutkin, siellä se sentin mittainen valukappale lojui laatikon pohjalla. Ja vasta siinä viheessa rupesi vaihteiden päällemeno takeltelemaan haitaksi asti. No, viitosvaihde oli jo pitempään huutanut niin, ettei venttiilien kalke meinannut kuulua.

Nelivaihteinenkin tuli takavuosina purettua-koottua ihan ite. Ja totta, ei se paha rasti ole. Tällainen poropeukalokin suoriutui hommasta. Ainoa ongelma oli, että vaihteensiirtomekanismia (se räikkäkoneisto lootan kupeessa) kuvaava valokuva oli lipsahtanut peilikuvana tehtaan huolto-ohjekirjaan. (Italialaista laatua myös painopuolella.) Siinä kohtaa tuli raavittua päätä sen verran, että tikkuja sai kynsien alta kaivella vielä pitkään. Tulihan se sitten kuntoon, kun kaveri tuoreine aivoineen tuli paikalle ja totesi yhdellä vilkaisulla, että "ei toi voi noin olla". Siinä nelivahteisessa lootassa on muuten tuota moskaa tyhjennystulpassa pikkuisen enemmän kuin tuossa kuvassa. Tämä siis kokemuksella kahdesta eri yksilöstä: paljon ajettu ja tosi paljon ajettu.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2008, 20:38:33 ip »
Hoi

Kiitos Aapolle ja kumppaneille kokemuspalautteista. Jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta, että toisella puolella tulpassa ei ollut juuri lainkaan sakkaa.
Jatkoin tulpan sakan tutkintaa mikroskoopilla ja otin muutamia kuvia ”löydöksistä”.

Kaavin sakan tikulla ”keittiöserlapalalle” ja puhalsin kevyesti ”minikliinerillä” mustan tomun pois, tämän jälkeen paperilla oli jo paljain silmin havaittavia huppuja. Tutkin mikroskoopilla niitä ja kuvasin muutaman suurimman löydöksen.

Oheisessa kuvassa näkyy muutama hippu. Suurin hippu on noin 0,7 mm suurimmalta halkaisijaltaan. Kuvassa näkyy hipun kiderakenne ja näyttää siltä, että jostakin on lohjennut reippaan kokoinen ”kappale”, mutta kun kääntää hippua, niin paljastuu että toisessa suunnassa hipun paksuus on vain muutama sadasosamillimetri. Tämä on varmaankin puhdas esimerkki ns. ”pitting-ilmiöstä. Eli pinnasta irtoaa ohut kerros raerajoja pitkin, hippu on irronnut varmaankin jonkin hammaspyörän sakarasta ”rusahtavan” vaihtamisen yhteydessä.

Toisessa kuvassa näkyy pikkuhippuja joiden halkaisija ei ole varmaankaan kuin 1-2 sadasosamillimetriä ja pituutta ehkä kympin luokkaa, tällaista hippuja on lukumääräisesti eniten kokonaismäärästä. Nämä ovat varmaankin hammaspyöristä ja siirtimien pinnoista irronnutta ”normaalia” kulumista.

Jos tulppa keräisi hipuista edes suurimman osan, niin sakan määrä reippaalla kahdella tuhannella kilometrillä on mielestäni pieni, uskoisin että ”Pekillä” ja ”Lariolla” ilmenneiden ongelmien jälkeen tulppa on muistuttanut vähintäänkin takiaispalloa, kyllä terästä on irronnut sen verran reippaasti.

Näyttäisi siltä että oman LM:n laatikossa ei ole mitään normaalista poikkeavaa joten laatikkoa ei kannata ruveta talven aikana mitenkään huoltamaan, mitä sitä nyt toimivaa konetta avaamaan.       

(toinen mikroskoopikuva löytyy seuraavasta viestistä)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2008, 20:43:17 ip »
Hoi

Tässä mikroskooppikuva edelliseen viestiin liittyen

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2008, 20:57:29 ip »

Aukeaisikohan tämä kuva??

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2008, 20:59:57 ip »

Uusitaan tuo ensimmäinenkin kuva

[ylläpito on poistanut liitteen]

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2008, 08:36:24 ap »
Jees, raakaa ajoa vaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: LM4:n vaihteiston öljytulpan kertomaa
« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2008, 21:57:09 ip »
Moi. Eipä ole ollut kummankaan Guzzin vaihteiston ropussa ikinä noin vähän rautaa kun se on tullut avattua! Mielenkiintoista tuo mikroskoopilla tutkiskelu mutta lisääkö tieto tuskaa? Tässä tapauksessa ei liene syytä huoleen jos vaihteistoöljy ei kimaltele "kullankalllina" puurona. Se aivan pienin jauho, mikä irtoaa rikkutuneesta laakerista, kun ei tartu tuohon ropun magneettiin.
Sohc van Helmi.