Hoi
Kiitos Aapolle ja kumppaneille kokemuspalautteista. Jäi tuossa edellisessä viestissä mainitsematta, että toisella puolella tulpassa ei ollut juuri lainkaan sakkaa.
Jatkoin tulpan sakan tutkintaa mikroskoopilla ja otin muutamia kuvia ”löydöksistä”.
Kaavin sakan tikulla ”keittiöserlapalalle” ja puhalsin kevyesti ”minikliinerillä” mustan tomun pois, tämän jälkeen paperilla oli jo paljain silmin havaittavia huppuja. Tutkin mikroskoopilla niitä ja kuvasin muutaman suurimman löydöksen.
Oheisessa kuvassa näkyy muutama hippu. Suurin hippu on noin 0,7 mm suurimmalta halkaisijaltaan. Kuvassa näkyy hipun kiderakenne ja näyttää siltä, että jostakin on lohjennut reippaan kokoinen ”kappale”, mutta kun kääntää hippua, niin paljastuu että toisessa suunnassa hipun paksuus on vain muutama sadasosamillimetri. Tämä on varmaankin puhdas esimerkki ns. ”pitting-ilmiöstä. Eli pinnasta irtoaa ohut kerros raerajoja pitkin, hippu on irronnut varmaankin jonkin hammaspyörän sakarasta ”rusahtavan” vaihtamisen yhteydessä.
Toisessa kuvassa näkyy pikkuhippuja joiden halkaisija ei ole varmaankaan kuin 1-2 sadasosamillimetriä ja pituutta ehkä kympin luokkaa, tällaista hippuja on lukumääräisesti eniten kokonaismäärästä. Nämä ovat varmaankin hammaspyöristä ja siirtimien pinnoista irronnutta ”normaalia” kulumista.
Jos tulppa keräisi hipuista edes suurimman osan, niin sakan määrä reippaalla kahdella tuhannella kilometrillä on mielestäni pieni, uskoisin että ”Pekillä” ja ”Lariolla” ilmenneiden ongelmien jälkeen tulppa on muistuttanut vähintäänkin takiaispalloa, kyllä terästä on irronnut sen verran reippaasti.
Näyttäisi siltä että oman LM:n laatikossa ei ole mitään normaalista poikkeavaa joten laatikkoa ei kannata ruveta talven aikana mitenkään huoltamaan, mitä sitä nyt toimivaa konetta avaamaan.
(toinen mikroskoopikuva löytyy seuraavasta viestistä)
[ylläpito on poistanut liitteen]