En näe mitään syytä, jos sääntöjen mukaan rakennetun laitteen veisi konttorille, ettei sitä katsastusmies katsastaisi ja puoltaisi hyväksyntää.
Katsastusmies ei periaatteessa saakaan kieltäytyä katsastamasta esitettyä laitetta mutta hän voi sen hylätä katsastuksessa.
Siksi tiedustelen jo etukäteen katsastusmiehen asennetta ja esittelen hänelle ideani paperilla ja hän esittää siitä mielipiteensä niin tiedän suuntaviivat miten tuottaa kyseinen projekti.
Toinen ongelma on se että jos tulee katsastuksessa hylkäys on katsastus uusittava saman katsastajan toimesta kun hänen näkemyksensä mukaiset muutokset tai rakenteet on tehty. Mikäli aikoo kapineensa katsastuksesta läpi saada.
Eli on helpompaa, ehkä myös jossain määrin teknisesti latistavaa, tutkia mahdollisuudet etukäteen kuin korjata jälkikäteen. Säästyy myös rahaa. Muutoskatsastus ei ole saman hintaista kuin määräaikaiskatsastus varsinkin jos sen joutuu teettämään useasti.
Oli viimeksikin vaikeaa saada katsastusmies hyväksymään ajatusta että triken taka-akseli on ohjaava ja sen runko kallistuu kaarteissa sisäkaarteeseen. Tosin en kauheasti asiaa painottanut.