Kirjoittaja Aihe: Ihmeellistä ...  (Luettu 4127 kertaa)

MotoJussi

Ihmeellistä ...
« : Elokuu 16, 2008, 07:13:31 ap »
Pyörähti sit 80 000 km motskarin mittariin, ja itse asiassa ylikin, kun kävin vähän reissaamassa. http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/2008-ukraina/10.html antaa vähän vihjettä.

Eihän sitä nyt malttanut kotio jäädä kun tuli etelästä joten polkaisin sitten pohjoiseen. Loman takalaita vaan vähän ahdisti ja piti kääntyä jo Rovaniemeltä takaisin... Maanantaina ois työt alkaneet mutta päreiksi mennyt takakumi sitten myöhästytti päivällä duuniin pääsyä. No. Sattuuhan sitä.

Mutta nyt on sitten totinen paikka. 80 000 km määräaikaishuolto, ensimmäistä kertaa tuon tyyppiseen mopottimeen... Laturin hihnaa pitäis vaihtaa, säätää yhteensä 8 venttiiliä, vaihtaa tankin sisälle (!) bensasuodatin ja herra tietää mitä kaikkea.

Tukka pystyssä tää kattelee täällä mopotinta ja ohjekirjaa ja noituu: oliko pakko sekaantua tähänkin 2-sylinteriseen 1100-kuutioiseen ruiskulla ja kuivalla kytkimellä sekä kardaaniakselilla varustettuun pitkittäismoottoriseen eurooppalaiseen moottoripyörään....

No. Ehkä se tästä.

MotoJussi & California Jackal & muuta kivaa

Vierailija

Ihmeellistä ...
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2008, 10:58:43 ap »
Hyvä suoritus.:D
Vaikea sanoa tarkemmin, kun kuvatekstejä ei ole.
:prof:
Emeritus-guzzisti

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Ihmeellistä ...
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2008, 11:49:28 ap »
Säästä Jussi ittees ja jätä se laturinremmen vaihto talveksi. Ei se sieltä justiinsa poikki pärähä. Ja vaiha se pensafiltterin paikka tankin ulkopuolelle samalla kun sen uusit. Tai ei silläkään nyt taida kiire olla vaikka jättäisit senkin talveksi.

Kyllä se siittä.:cool:
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

Ihmeellistä ...
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2008, 12:06:02 ip »
Just kuulin ed. omistajalta et hihna on vaihdettu ei-kovin-montaa-kymmentä-tonnia-sitten joten antaapa olla. Samoin bensafilsu; tuolla filsulla ei oo ajettu Mongolian kierrosta, joten vaihdan joskus. Kun siltä tuntuu.

No. Nyt on muutamakin virvoitusjuoma kumottu, venttiilit tarkastettu, peräöljyt ja vaihteistoöljyt vaihdettu (rautahippua perämagneetissa aika lailla!) ja ilmanputsari pesty.

Kunhan putsari kuivaa, pistän suodatinöljyt siihen, ja kunhan lähden jonnekin käymään, kippaan RVS-liemet koneeseen. Vaihtaa tuoreet öljyt sit X sadan kilometrin kuluttua. 10 000 on huoltoväli, mutta eipä nyt ole mennyt kuin parilla tonnilla yli, ja pitkää siivua on vedelty, joten eipä tässä hätäpäivää.

Perään olisi oikeastaan tehnyt mieli kaataa RVS:t sisään, mutta eipä sattunut olemaan just näpissä. Ehkä sit 100 000 kohdalla.

RVS:stäkin taitaa olla monenlaista mielipidettä, mutta itse olen uskovainen. Tarpeeksi monta teho/lämpö/puristus/kulutuskäyrää kattelin ja tarpeeksi monta mikroskooppikuvaa kattelin niin olin myyty.

Shoppasin sit tänään RVS:n G4 paketin Helsinkin TI-tarvike - myymälästä, samalla kun ostin muutkin tarpeet huoltoa varten.

Eipä tuon huolto paljoa Californian huollosta eroa. Oleellisin ero lie laturin hihnan olemassaolo. Se pitäis vaihtaa 60 000 km välein jos on kestävämpi versio, 40 000 välein jos ei.

Huomenna jos jaksaisi niin vaihtaisi äänenvaimentimen (rälläkkää ja sähköliimaa) ja kattoisi takajarrun ilmauksen; nyt alkaa olla liikaa virvoitusjuomaa veressä ...

MotoJussi

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Ihmeellistä ...
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2008, 12:50:46 ip »
Rupes ahistaan toi laturinremmi........ Änkesin itteni äsken katteitten väliin ja tarkistin remmen kunnon. Mulla kun ei ole tietoa onko vaihdettu ikuna ja taulussa on reipas satku. Hyvältäpä tuo näytti. On mulla kyllä uus remmi jemmassa penkin alla että kait se joskus jollain levähdyspaikalla vesisateessa sitten vaihdetaan:|. Pimeessä.

Rautamoskaa oli peräpropussa mullakin viimeksi jonniin verran. Olis varmaan kutsissakin muttakun  mulla ei ole siinä vekotteessa magneettiproppua niin eipä näy. Minä olen muuten kipannu sakemannin perään samassa suhteessa molykottia kun kutsinkin. Ei luulisi haitaksikaan olevan.

Jos sulla muuten on hyytelöakku niin kerroppa merkki ja malli.  Tekis mieli vaihtaa ja talvella vaihankin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

Ihmeellistä ...
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2008, 13:49:37 ip »
Enpä osaa hyytelöakusta sanoa sen enempää.

Molykotetta olen Guzziin kaatanut, mutta tähän Baijerilaiseen kaadoin RedLine gearbox heavy öljyt, sekä askiin että perään. En paljoa maailman menosta ymmärrä mutta olen itselleni antanut kertoa että RL hoitaa ittekseen normisöljyn ja Molykoten homman.

Onko näin, en tiedä, mutta elän ikäänkuin tietäisin, eli ajan auringonlaskuun noine hyvineni.

Hassua sinänsä... Autoihin "ei ikinä" vaihdeta vaihteisto ja peräöljyjä. Guzzi (ja BMW) taas vaihdatuttaa ne 10 000 välein. Samaa sohjoa niissä käytetään, mutta ... Missä on ero?

MotoJussi

Ihmeellistä ...
« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2008, 13:51:45 ip »
Lainaus käyttäjältä: Ikkala
laturinremmi.....On mulla kyllä uus remmi jemmassa penkin alla että kait se joskus jollain levähdyspaikalla vesisateessa sitten vaihdetaan:|. Pimeessä.
*Köh* Eikös se - tuotanoin- kannattaisi vaihtaa ennaltaehkäisevästi, ettei tarvitsisi pimeässä vesisateessa vaihtaa?

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
Ihmeellistä ...
« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2008, 14:09:07 ip »
Lainaus käyttäjältä: MotoJussi[/user
kirjoitti: [/b]
Lainaus
[user=2]Ikkala]laturinremmi.....On mulla kyllä uus remmi jemmassa penkin alla että kait se joskus jollain levähdyspaikalla vesisateessa sitten vaihdetaan:|. Pimeessä.
*Köh* Eikös se - tuotanoin- kannattaisi vaihtaa ennaltaehkäisevästi, ettei tarvitsisi pimeässä vesisateessa vaihtaa?

No varmasti kannattais..... mutta ei oo vielä jaksanu....... Ja hyvältäpä tuo vielä näyttää. Varalla se nyt jokatapauksessa on.

Mä oon kans joskus miettiny tuota asiaa että miksi pyöriin vaihdetaan noin usein perä/lootaöljy ja autoihin ei ehkä koskaan. (pemariin muuten 20 välein eikä kympin)  Tämä uusin pemun perähän sitten taas on muka ikivoideltu. Ei kuitenkaan kuuleman mukaan mikään kestävä kapine....  Enivei, vaihdoin japanialaiseen laatuautooni jossain 160 tonnin kieppeillä lootaöljyt ja olihan sielä silppua sitten mahottomasti joukossa. Että irtoo sitä niistäkin.

Summu

Ihmeellistä ...
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2008, 06:23:18 ap »
Vanhoista tai hajonneista tietokoneen kovalevyistä saa voimakkaat magneetit, jotka voi halutetessaan laittaa öljypohjan ja perän muttereihin kiinni.

Magneetti on muutenkin kätevä kun haluaa tavallista vähemmän asennushiekkaa. Eivät ruuvit ym. rautaosat karkaile kun asettaa magneetin sopivalle tasolle ja heittää ruuvit siihen kiinni. Pitäisikö tämä niksi lähettää Niksi-pirkkaan?

Lario

• http://www.bikepics.com/members/teijo/
Ihmeellistä ...
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2008, 11:15:02 ap »
Puimurilla minäkin lomat ajelin. :wink: