Kirjoittaja Aihe: Laakerin/stefan vaihto ?  (Luettu 7222 kertaa)

  • Vieras
Laakerin/stefan vaihto ?
« : Joulukuu 29, 2005, 12:21:04 ip »
ajattelin vaihtaa pykineen ristikon suojakumin jackaaliin, ja swingin pukamisen jälkeen tuli mieleen stefan ja laakerin vaihtaminen laatikon päähän olisko jollain kommenttia homman tekemisestä ? siis stefa ja laakeri ei taida pudota syliin ihan mutterin aukaisulla ??:O

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Laakerin/stefan vaihto ?
« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2005, 03:47:50 ap »
Hoi

Vaihdelaatikon pään laakerinvaihto ei onnistu purkamatta koko lootaa. Ko. laakeri on kaksirivinen urakuulalaakeri ja se on asennettu sisäpuolelta ulkokehältään olaketta vasten, joten irtoaa vain sisälle päin. Sisäpuolella ulkokehä on lukittu teräslaatalla joka on pultattu kahdella ruuvilla päätykoppaan kiinni. Ko. laakeri toimii painelaakerina kumpaankin aksiaalisuuntaan. 

Tämän kaiken "bongasin" korjaamokäsikirjasta, oikaiskaa te jotka olette avanneet isolohkon vaihdelootan omin käsin.

 

 

  • Vieras
Laakerin/stefan vaihto ?
« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2006, 02:10:51 ap »
Asia on juuri niin kuin Kari tuossa edellä toteaa.

Periaatteessa saattaapi olla mahdollista irrottaa vaihdelaatikon takakansi paikoiltaan laatikon ollessa kiinni pyörässä kun swingi on irroitettu. Takaisinasennus saattaa olla kuitenkin tuolloin haasteellista koska akselit roikkuvat silloin toisesta päästään "vapaina" ja niiden päädyt pitäisi saada osumaan asiaankuuluville paikoilleen. Takakannen asennus on huo_mat_ta_vas_ti helpompaa kun laatikko on pystyssä pöydällä.

Jos laatikon avaa, niin samallahan kannattaa katsastaa viitosen rattaat, vaihdevivun palautusjousi yms.

Siihen ulostuloakselin mutterin avaamiseen tarvitsee valmistaa esim. pitkästä hylsystä erikoisavain ja akselia pitäisi pystyä myös pitämään paikoillaan mutterin avaamisen aikana. Siihen syntyy työkalu vanhasta vetoakselin booritetusta holkista.

Älä hukkaa nopeusmittarin käyttökoneistosta pieniä osia kun availet lootaa :)

Niin, sen stefan voisi varmaan saada ongittua siitä ylös ja uuden tilalle ilman takakannen irroitustakin. En ole tuota kokeillut, koska itse puran aina kaiken atomeiksi kun en osaa ajoissa lopettaa.

Guzzin loota ei ole kovin monimutkainen, mutta jos sen avaa niin kunnon manuskasta on kyllä apua työn edistämiseksi.

Terv. JuhaV