Kirjoittaja Aihe: Nokkaketju/kiristin  (Luettu 9102 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Nokkaketju/kiristin
« : Joulukuu 16, 2005, 12:35:24 ip »
Oon tuossa ollu kahden vaiheilla, vaihtaakko nokkaketju ja kiristin vai ei. Alta sadan vaihdoin kettingin viimeksi, vaan rupeaa satku olemaan nykyiselläkin lähellä. Kiristin on vielä alkuperäinen.

Sitä kun on nykyään laiskistunu sen verran ettei viittiisi toimivaa pataa turhaan räplätä. Elikkäs: Onko tuolle kettingille olemassa joku suositeltava vaihtoväli, muu kun tuo mun korvien välissä  kummitteva 100tkm? Entäs kiristimen arvioitu elinikä? Ja öljypumppu, onko (sekin:D) ikuinen? Pumpun akselin laakereita on vissiin  joissain vehkeissä uusittu?

Niin, mopedi on 1100 calif, ei normaalien kolinoiden lisäksi ylimääräisiä kalkatuksia, ainakaan jakopäänkopasta. Ja näin sais asia olla vastaasuureskin.    

 

                                
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Nokkaketju/kiristin
« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2005, 00:47:58 ap »
Kiristimellä tuskin on mitään viimeistä käyttöpäivää, mutta samallahan  sen kunnon tarkastat ja kirristimen vaihdat, kun nyt jakopäätä auki  käytät. Lariooni osa maksoi jotain aivan naurettavaa, enkä usko että  isolohkon tiristin on juuri sen kalliimpi.
Omaani en tosin vaihtanut kuluneisuuden takia, vaan hilu päätti n.55tkm:n kohdalla poiketa kahteen osaan...

Jos isolohkossa on yksinkertainen ketju, kannattaa se varmaan vaihtaa  samoin tein. Ainakin eräiden autojen huolto-ohjelmaan kuuluu ketjun  tarkastus/vaihto sadassa tonnissa, jos ei ole tuplaketjua. Tuplaketju  kestää auton venttiilikoneistossa KOLME kertaa pidempään kuin  yksinkertainen....? Guzzin venttiilikoneiston vastus ja kitka ei liene  tästä voimiltaan kovin eroavainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Nokkaketju/kiristin
« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2005, 07:51:29 ap »
Hoi

Ketju on kaksirivinen ja näyttäisi todella kestävältä. Vaihdoin, varmuuden vuoksi, omaan LM4:ään ketjun, entinen ketju vaikutti aivan uudelta, harmi että en tehnyt tarkkaa vertailumittausta uuteen ketjuun nähden.

Se miksi kirjoitin tähän liittyy kuitenkin tuohon katkenneeseen kiristimeen, vaihdoin näet omaani samanlaisen kiristimen. Kysyisinkin; miten katkeaminen ilmeni ja aiheuttiko se vaurioita?

Onko muilla ko. kiristintä käyttäneillä ilmennyt samoja katkeamisongelmia ja millaisilla kolometrillä? Kertoisitteko kokemuksistanne, niin osaa suunnitella kiristimen vaihdon oikean hetken. Jos muillakin on ollut samoja ongelmia, niin kaivan laatikosta vanhan alkuperäisen kiristimen ja vaihdan sen takaisin! Se näyttää ikuiselta systeemiltä. (on  kyllä tosin jollakin katkennut, että se siitä ikuisuudesta)

    

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Nokkaketju/kiristin
« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2005, 00:54:19 ap »
Mulla ei päässyt tulemaan mitään vauriota, koska huomasin äänen ajoissa  ja en enää ryhtynyt ajamaan, ennen kuin vika oli selvillä. Ääni oli  sellainen Naputtava Rallatusâ„¢  ja sen taajuus luonnollisesti muuttui kierrosten myötä, kadoten jossain  vaiheessa muiden äänien alle. Tässä tapauksessa muita vaurioita ei edes  olisi voinut tulla, sillä kiristimen katkenneet osat menivät limittäin  ja pitivät täten ketjun riittävän kireällä estämään ylihyppäykset.
Oli muuten helppo remonttina, Italian Luigi on varmaan suunnitellut  koneen traktorimiehille. Koko vaihto-operaatio sujui kolmella-neljällä  työkalulla ja konetta ei tarvinnut erottaa rungosta.
Ihmetytti uutta asennettaessa se että kiristin on uskomattoman tiukalla mutkalla vapaana ollessaan!! Luulisi esim jousen olevan irrallaan, jotta kiristimen voisi vaikka asentaessa jännittää pänninkiin.
Tuosta katkeamisen yleisyydestä; Piikkiöstä sanoivat myynensä  Motoitalian olemassa olon aikana ehkä kaksi tai kolme kiristintä ennen  tuota minun yksilöäni, eli ei varmaan ole sieltä yleisimmästä päästä  tämä vika. :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Nokkaketju/kiristin
« Vastaus #4 : Joulukuu 21, 2005, 01:49:20 ap »
Noin 70 000km ajetusta LM IV:stä katkesi joskus 90-luvun alussa kiristin ja kiilautui rattaan ja ketjun väliin. Ketju tietenkin poikki ja parit venttiilit vääräksi. Arvatkaapa naurattiko autobaanalle vähän Baden-Badenin yläpuolella, tietyön kohdalla, kolmikaistaisella osalla ja tietenkin vasemmanpuoleisella kaistalla. Onneksi asuin silloin Saksassa, no laittoivat samantein Dynotecillä vähän muitakin palikoita.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Nokkaketju/kiristin
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2005, 05:30:36 ap »
Hoi

Tuhon kiristimen asentamisen liittyen, en ole varma onko Larion kiristin sama kuin iso-lohkoissa. Sen huomasin itsekin, että näppivoimat loppuvat kiristimen jousta vastaan otellessa.

Asennus on helppo tehdä siten, että ottaa muovikaaren jousineen irti runkokappaleen nivelakselista ja asentaa ensin pelkän kiristimen rungon moottoriin, sitten ketjupyörät ja ketju paikoilleen.

Lopuksi "survotaan" muovikaari jousineen ketjun ja kopan väliin, siten että nivelakseli menee reikäänsä, lopuksi nivelakselin mutteri kiinni ja valmista tuli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Nokkaketju/kiristin
« Vastaus #6 : Joulukuu 22, 2005, 15:39:47 ip »
Dodii.  Kuusi on sisällä, sika uunissa:vau:, lahajat hommattu ja hond.. kone pian kasassa. Saap keskittyä taas olennaiseen elikkäs kutsiin.

Tuplaketju on joo, sillä sen vaihtamattomuus nyt tulikin mieleen. Jos on tosi, että tuplakettinki autopuolella kestää kolminkertaisesti yksriviseen  verrattuna niin kestää se sitten kutsissakin. Jääköön vaihtamatta. Ei viimeksikään uuden ja vanhan välillä paljoa pituuseroa ollut.

Taitaa näissä 1100 moottoreissa olla kiristinsydeemi erimoinen kun vanhemmissa isolohkoissa. Kiristin on vaan sellainen apaut 5cm "kieli", jota hentoinen jousi pönnää ketjua vasten. Tuskin pääsee katkeamaan koskaan. Jousi sieltä luultavammin katkee jos nyt jotain hajoaa. Ja helppo asentaa, senkus tyyrää ketjun paikalleen ja sormella pitää tuota kiristintä sivussa.


Hyvät joulut
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125