Kirjoittaja Aihe: Rataharjoittelua Italomiitinkissä?  (Luettu 10136 kertaa)

Anssi

  • Viestejä: 137
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« : Maaliskuu 11, 2008, 09:25:16 ap »
Heips,

Tuoreena Guzzistina (ja motoristina yleensäkin) kyselisin kokemuksia rataharjoittelun hauskuudesta, hyödyllisyydestä ynnä muista. Italomiittinkiin tällainen mahdollisuus on tulossa.

Eli uskaltaako (Ducatien sekaan :wink: - vrooooooommmm....), kannattaako ja jos kyllä niin mikä siinä on parasta ja mieleenpainuvinta?

Vauhti ei ole tässä vaiheessa mielessäni vaan naatiskelu hyvällä pinnalla sekä ahaa-elämykset - miehen ominaisuudet kun joka tapauksessa rajoittavat koulutuksen tässä vaiheessa enemmän kuin pyörän. Nykyiselläkin pyörällä :D.

Kommentteja ?

-Anssi 

Ekku

  • Viestejä: 894
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2008, 11:00:18 ap »
Kyllä se rata-ajelu ainakin minun mielestäni on vallan hupaisaa puuhaa ja eka kerta oli fiilikseltään jotain aivan uskomattoman hauskaa.

Rohkeesti mukaan vaan. Ei niillä Ducateillakaan kaikki kovaa aja.

  • Vieras
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2008, 13:23:30 ip »
Moro,

Yleensä rataharjoitteluissa porukka jaetaan kokemuksen ja vauhdin mukaan eri ryhmiin, esim. aloittelijat, keskinopea ja nopea ryhmä. Kun ryhmän valitsee oikein ja kuuntelee ennen harjoitusta järjestettävän lyhyen ajajakokouksen ohjeet, niin varmasti pärjää hyvin kun muistaa sen ettei aja kilpaa kenenkään kanssa.

Paikalla on aina kokeneempia kuskeja joilta voi vinkkejä kysellä. Suurin osa porukasta auttaa mielellään asiassa alkuun ja näyttää esim. ajolinjoja jos tuota ei ole järjestetty jo ihan järjestäjän toimesta.

Turvallisempaa radalla ajaminen on kuin maantieajo kunhan pitää vauhdin itselleen sopivana. Ei ole vastaantulevia eikä liittymistä eteentunkevia. Asfaltinkin kunnon voi tarkistaa muutaman lämmittelykierroksen aikana ennenkuin nostaa nopeutta.

Kysymykseen mikä on mieleenjäävintä vastaisin että varmastikin se kun oppii jarruttamaan kovemmista nopeuksista hallitusti. Ja vielä enempi jää mieleen jos siinä epäonnistuu :P

Siellä varmaan nähdään jos oma ei-italiaiseni päästetään radalle. Yritän kyllä parhaani mukaan naamioida alkuperämaan piiloon.

- JuhaV

  • Vieras
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2008, 15:33:56 ip »
Terve,

JuhaV osu ihan nappiin.
Radalla ajo on niin helkkarin kivaa, että siihen jää nalkkiin.

Motoparkissa kuten Ahvenistollakaan ei riitä pelkkä E-hyväksyntä. Eli pyörässä voi olla tai olla pönttö kuin pönttö. Lainaus Motoparkin sivuilta:
Normaalina harjoittelupäivinä (äänitasoluokka 1, merkitty kalenteriin M1) saa ajaa moottoripyörillä,  joissa on alkuperäiset äänenvaimentimet tai tarvikevaimentimet, jotka mittauksien mukaan alittavat 97,0 dBA

Mittaustapahan on takaapäin, 45 asteen kulmassa vaimentimen pään korkeudella 0,5 metrin etäisyydeltä.
Kierroksia 4500 rpm

Siis kadulla saa ajaa isommilla meteleillä.

PS. Mittasimme viime kesänä kilpurini desibelit mittarilla ja hämmästyin kun Nokian kännykässä oleva mittari näytti yllättävän tarkasti. (en nyt muista mikä kännykkämalli se oli).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2008, 15:37:00 ip kirjoittanut Lexa »

Anssi

  • Viestejä: 137
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2008, 02:50:47 ap »
Kiitos kommenteista, lisääkin saa kehua :D. Saatanpa hyvinkin lähteä radalle Hanxin ja Kerman saven (kaikki kunnia niille...) sijaan.

Vakioisella pikku-Brevalla melurajakaan ei liene ongelma :wink:.

-Anssi

Ekku

  • Viestejä: 894
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2008, 04:11:16 ap »
Meinasin Bimotalla lähteä, mutta saapa nähdä miten käy melujen kanssa.

Jotkut "kisaputket" siinäkin on.

Lemans-komosen ja propellipää Lafrancinien kanssa ei ole Motoparkin mittauksessa ollut ongelmaa, joten kyllä se aika kohtuullisen kovan melun sietää.

Marko

  • Viestejä: 612
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2008, 05:41:55 ap »
jaahas, taitaa olla turha täältä asti lähteä mittauttamaan omien putkien melua. originaaleja ei jaksa ruuvata kiinni. pitäs samalla vaihtaa ECUn eprom:mi kanssa.

sitäpaitsi, heli-barsit on asennettu, tuohan on nykyään jo matkamoottoripyörä.

  • Vieras
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2008, 12:27:40 ip »
Honda VTR SP 1000 cc twin parkaisi melumittauksessa Motoparkissa Yoshimuran avoimilla putkilla viime kesänä 98 dB. Yksinkertaisillakin killereillä melu menee alle 97 dB suhteellisen helposti.

Eli ei tuo väliaikaisten killereiden valmistus mitään rakettitiedettä ole.

Nyt mulla on pyörässäni erittäin avoimet saksalaisen SR-Racingin putket, joihin on lisäksi yksinkertaiset killerit. Noihin killereihin on tarkoitus kesäksi sorvailla valikoima erilaisia vaihdettavia supistusholkkeja, josta voi sitten valikoida sen jolla melut menevät alle kulloisenkin melurajan. Mutta ei siis tietenkään liikaa alle rajan jottei teho tarpeettomasti laske.

Tännehän voisi vähän laitella erilaisia noise-killer-konsepteja, jotta mielikuvitus saa vähän ravinnetta. Kukas aloittaa uuden threadin ? Ja kuvien keralla tieteskin.

- JuhaV

PS. Ekku, Bimotassa on kyllä varmana liian kovat äänet ilman jotain lisävaimennusta :). Pakko on sun jotain keksiä jos sillä meinaat päästä radalle ajamaan.

Ekku

  • Viestejä: 894
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2008, 14:08:05 ip »
Täytyy vissiin käydä mittaamassa ne putken lähdöt, niin voidaan katsoa, olisiko sínulla jotain sopivia killereitä, mitä voisi käyttää.

Sp:llä ei viitsi tulla, kun sen kulku ei oikein enää tyydytä, kun on tietoa paremmastaja Centaurosta hävisi viime juhannuksen ratakeikalla varmaan sentti per jalkatappi ja etujarrupalat.

Bemarillakaan en toisten kehtaa Italomiitinkiin tulla, vaikka näitä tekosyitähän kyllä keksii.

Yksi vaihtoehto voisi tietenkin olla se, että laittaisi Lempparin peräkärryyn ja tulisi sen yhdistelmän kanssa.

  • Vieras
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2008, 14:41:35 ip »
Terve,

Tuo mittaustapa sorsii vanhoja pyöriä.
Mun vanhassa kilpurissa maximi on 7600 rpm ja 4500:ssa se parkasee aika lailla seisonassa kun vastusta ei ole. Ajoalue on 5000 ja 7000 välillä. Eli mittauksessa joudun käyttämään lähes tehoaluetta. Yksipyttyisen saundi muuttuu reilusti kun sillä ajaa radalla (matalaksi ja äänekkääksi murinaksi)
Uusilla vauhtipeleillä 4500 rpm alkaa olemaan vasta alkusoittoa.

Matchless G50:n kisaputkella mitattu saudi oli viime kesänä 4500rpm 117 db :D Siinä oon musikkia.!
Minkäs teet kun musiikki onkin mölysaastetta:X
Killerit on kastrointia!

PS. jos jotakuta kiinnostaa vanhanajan musiikki, niin http://www.vintagebike.co.uk/Sounds.htm
Löytyy sieltä Guzzi V8 :kin

Niin ja hei.... Imatran radalle elokuussa kuuntelemaan saundeja.

Edit: Kuunnelkaas sivun suosikkiääni Mathcless G50 :cool:
Ja vahvistin kiinni tietsikkaan ja nupit kaakkon tietenkin.
Kuunnelkaas miten GuzziV8 lämmittelysaundi nostaa ihokarvat.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2008, 14:48:00 ip kirjoittanut Lexa »

  • Vieras
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2008, 15:43:44 ip »
Hyvää perustietoa radalle lähtemisestä :

http://www.bajahill.net/mpuutiset0304.html#radalle

- JuhaV

capriccioso

  • Viestejä: 196
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 14, 2008, 06:34:03 ap »
Lainaus käyttäjältä: JuhaV
Tännehän voisi vähän laitella erilaisia noise-killer-konsepteja, jotta mielikuvitus saa vähän ravinnetta. Kukas aloittaa uuden threadin ? Ja kuvien keralla tieteskin.

- JuhaV

PS. Ekku, Bimotassa on kyllä varmana liian kovat äänet ilman jotain lisävaimennusta :). Pakko on sun jotain keksiä jos sillä meinaat päästä radalle ajamaan.
Menee tääkin hiukan OT, mutta noin yleisesti se helpoin ja yksinkertaisin konsti ratkaista tuo lisävaimennusongelma on välttää Motoparkia ja kenties muitakin ratoja, joilla on pikkusieluisia ja/tai uusavuttomia naapureita turhan lähellä rataa. Motopark on kyllä hieno rata, mutta homma on mennyt noilla melusäännöillä vähän höpsis.

Eli oma noisekiller -konseptini on simppelisti ajaa esim. Kemorassa. Siellä voi huoletta ajaa pyörällä sellaisena kuin se toimii ja kelpaa kadullakin.

  • Vieras
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 14, 2008, 07:49:09 ap »
Terve,

Jep, oisko enään kolme kaupallista rataa jossa ei olla ihan pilkuntarkoja; Kemora, Alastaro ja Jurva.
Mutta valitettavasti suunta on tarkempaan ja tarkempaan kontrolliin.
Uusien vempeleitten kanssa tämä nyt ei ole suurensuuri ongelma, mutta kun lyöt vanhaan kisapyörään rumia pönttöjä, niin siinä estetiikka kärsii ja tietenkin se olleellinen; vanhan kisapyörän ylivertainen saundi.

Mut takaisin otsikkoasiaan:
Itse köröttelen vanhalla vehkeellä ja olen opetellut ja opettelen paraikaa ajamaan radalla. Sinne voi mennä ihan hyvin vaikka matkapelillä harjoittelemaan. Monelle on kynnys mennä radalle kun "pitäisi olla heti hyvä".
Tervetuloa sekaan oppimaan. Nuo aiemin esitetyt säänöt ja käyttäytyminen kun on kunnosa, niin radalla on todellakin hauskaa vaikka hitaammalla vauhdilla. Ja kaikesta on hyötyä myös yleisessä liikenteessä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2008, 08:48:47 ap »
Sitä kun rupeaa kovin valikoimaan ratoja joissa ajaa, niin alkaa valikoima käydä aika vähäiseksi.

Minun kannaltani Motopark ja Kemora on suurin piirteis samassa matkassa ja niissä tulee käytyä eniten.

Botniaringillä sitten yleensä juhannuksena, kun sinne asti ei täältä viitsi lähteä yhden päivän takia.

Motoparkista pidän henkilökohtaisesti eniten, mutta Kemorassa on kyllä ylivoimaisesti paras pinnoite.

Motoparkkiaen suostu missään nimesse boikotoimaan, koska tilanne on sellainen, että jos nämä radan vastustajat saavat käytön vähenemään entisestään, on seurauksena vieläkin supistetummat käyttöajat, vähemmän kävijöitä ja lopulta sitten ratayhtiön konkurssi.

Suomessa ei todellakaan ole liikaa moottoriratoja ja uusien perustaminen tuntuu liki mahdottomalta.

Anssi

  • Viestejä: 137
Rataharjoittelua Italomiitinkissä?
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2008, 05:52:24 ap »
Juu, radalla oltiin, keli suosi eikä ollut liikaa ruuhkaa.

Ja ajaminen: Kivaa ja opettavaista, ihan niin kuin mainostettiin. Aikansa meni ihan vain sopivan asenteen oppimisessa. Eli radalla voi ja pitää keskittyä vain ajamiseen ilman, että tarvitsee hajauttaa huomiotaan liikenteen aiheuttamiin "häiriöihin", kuten mahdollisiin ajolinjaan vaikuttaviin routareikiin tai hiekkaan radalla. Niitä kun ei ollut eikä päivän aikana mistään ilmestynyt. Rentoudu ja aja!

Kiitokset rohkaisusta, veikkaanpa, ettei jäänyt viimeiseksi kerraksi :vau:. Suosittelen lämpimästi!

-Anssi

ps.  Meluthan tietysti mitattiin kaikilta ennen radalle pääsyä: Breva 750 meni läpi heittämällä (90,4 dB) ja kaikki paikalla olleet Ducatitkin pääsivät radalle. Kaksitahtipiikki (Aprilia) oli siinä ja rajoilla (97 dB), mutta läpäisi, sen sijaan satunnainen paikalle saapunut H-D ei (taisi tosin olla suorat putket... :wink:).