Kirjoittaja Aihe: v2Tre muistelee TPS:n säätämistä  (Luettu 5985 kertaa)

  • Vieras
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« : Helmikuu 24, 2008, 15:21:54 ip »
Tässä muistelua kirjallisesti siitä, miten aikoinaan säätelin Sport 1100i:n ruiskurungot ja TPS:n. Ohjeiden seuraaminen on omalla vastuulla :wink:

Voipi myös olla että jossain Calissa tai V11:ssä nuo millivoltit ovat erilailla, joten kannattaa vähän tarkistella ennenkuin aloittaa.

Ruiskurungoissa on periaatteessa vain kaksi säädettävää asiaa (nyt ei siis pohdita ECUssa mahdollisesti olevia säätöjä) :

1) Throttle Position Sensorin nollapisteen asetus
2) Ruiskurunkojen keskinäinen synkronointi

Kohta 1) on tärkeä koska näissä vehkeissä ei ole ilmamäärämittareita eli ECU tietää paljonko soppaa laitetaan vain TPS:n lukeman perusteella. Jos nollapiste on väärin, niin seos on joko liian laihaa tai liian rikasta (ja samalla myös sytytysajoitus menee pikkaisen pieleen koska tämä antaa nollapisteen myös syttykartalle).

TPS:n nollapiste säädetään 1100i Sportissa siten, että ko. ruiskurungon läppä laitetaan kokonaan kiinni. Tuota varten pitää irroittaa ruiskurunkojen yhdystanko ja peruuttaa kaikki läppää avaavat tyhjäkäyntiruuvit pois edestä. Mielellään kannattaa irrottaa ilmanputsariin johtava kurkku ja ihan silmällä katsoa että läppä on varmasti kiinni eikä mitään töhnää ole välissä. Tuossa asennossa TPS:n antamaksi jännitteeksi säädetään TPS:ää rungossa kääntämällä 150 mV. Tämä arvo voi muissa mopoissa olla eri. Periaatteessa jännite on voitu antaa jollain läpän avautumiskulmalla tms. mitattavissa olevalla kriteerillä, mutta helpoin ja tarkin on mitata läppä kiinni arvo.

Kun kohta 1) on ok, niin sitten aletaan ihmetellä synkronointia. Laitetaan yhdystanko kiinni, veivataan läppiä tyhjäkäynnin säätöruuvista (joka avaa läppiä) auki sen verran että laite käy tyhjäkäyntiä. Huomio, kannattaa ottaa toisesta ruiskurungosta se läppää avaava säätöruuvi kokonaan pois (jos se vielä on siellä) ja säätää vain toisesta. Muistaakseni yhdystangon välykset ja rungoissa olevat jouset olivat niin että tämä säätö kannattaa jättää vasempaan ruiskurunkoon ? Tätä en muista ihan varmasti, mutta niitä tangon välyksiä vähän pohtimalla tämän voi päätellä.

Periaatteessa ruiskurungot synkataan vain yhdystankoa säätämällä siten että molemmat läpät aukeavat yhtä paljon. Koska italialaiset ruiskurunkojen sorvaus- tai porausvehkeet(kään) eivät ole ihan täydellisiä, ovat he nerokkaasti lisänneet ruiskurunkoihin myös ilmaruuvit, joilla noita valmistusteknisiä eroja voi kompensoida. Nämähän ovat merkitseviä ihan pienillä läppien avauksilla. Kaasu pohjassa näillä ei ole merkitystä.  Nämä ilmaruuvit olivat 1100i:ssä lähestyttävissä alhaalta käsin ja niillä on joku suositusohjearvo alkuasennoksi, esim. 1 1/2 kierrosta auki tai jotain semmoista.

Periaatteessa homma menee niin että laitetaan ilmaruuvit yhtä paljon auki. Kytketään alipainemittarit ruiskurunkoihin. Kone käyntiin ja  ihmetellään alipaineita esim. 2500, 3000 ja 4000 rpm. Näillä kierroksilla alipaineet tasataan YHDYSTANKOA säätämällä. Tyhjäkäynnillä tarkastetaan tulos ja jos on eroa, niin sitä korjataan ILMARUUVEILLA. Koska ilmaruuvit vaikuttavat hieman myös isommilla läpän avauksilla niin aloitetaan alusta ja säädetään taas yhdystangolla alipaineet samoiksi isommilla kierroksilla ja  taas tarkastetaan tyhjäkäynnilla ja korjataan ilmaruuveilla. Itse tein tämän ajossa teippaamalla painemittarit tankin päälle.

Koska urheilumoottoreissa tuo tyhjäkäynti ei ole niin hirmu tärkeää, niin itse keskityin säätämään alipaineet yhdystangolla kohdalleen tuolla 3000-4000 rpm alueella ja jätin vähemmälle tuon tyhjäkäynnin kanssa vehtaamisen. Itseasiassa ruuvasin molemmat ilmaruuvit kokonaan kiinni ja avasin vain hieman toista korjatakseni tuon runkojen valmistustoleransseista ja läpistä johtuvan eron. Tuon kun kerran tein niin sen koommin en niihin ilmaruuveihin koskenut.

Kun kohta 1) ja 2) ovat kunnossa, niin laite pelaa hienosti.

Kannattaa huomata että jos mopedissa ei ole mitään Powercommandereita tms., niin tuota TPS:ää vähän isommalle tai pienemmälle säätämällä voi seosta vähän muutella.

Esim. jos läppä kiinni lukema onkin 200 mV 150 mV:n sijaan, niin ECU luulee että läppä on jo vähän auki ja syöttää enemmän soppaa -> rikkaampi seos. Ja toisinpäin.

Tuossa säädössä joku plus miinus 50 mV on jo aika iso muutos, eli tarkkuutta vaaditaan.

Siellä ECUssa voi sitten mallista riippuen olla jotain CO-potikoita jotka vaikuttavat pienillä kierroksilla seokseen. Näitä kääntelin isommalle kunnes laite ei ajossa nypytä.

Toivottavasti näistä on apua.

Terv. JuhaV
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2008, 15:23:00 ip kirjoittanut JuhaV »

PekkaHml

  • Viestejä: 155
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2008, 00:22:28 ap »
Itse joskus ekaa kertaa TPS- vekotinta ihmetellessäni huomasin, että Luigi oli kiireessä asentanut vasemman ruiskurungon ilmaläpän vähän vaan sinne päin. Piti ite tehdä tarkempi asennus, niin että läppä pääsee nyt kunnolla sulkeutumaan.

Kannattaa siis noudattaa JuhaVeen ohjetta ja ihan silmällä katsoa sinne ruiskurunkoon.

Olen ihmetellyt laajoilla retkilläni sitä, että aika monessa Guzzissa näyttää olevan ne TPS:n kiinnitysruuvien suojalakat ihan koskemattomia.. ie. sitä ei ole ikinä säädetty?  

Siihen astelukuun on V11- sepelimyllyille olemassa kaksi arvoa, saatto olla niin, että ennen 2002 malleja läpän kuuluu olla auki 2,8 astetta ja jälkeen 2002 oliko 3,4 astetta. Tällöin puhutaan siis tyhjäkäyntiasennosta.

Tyhjäkäynnillä se jännite on silloin 525mV +-5mv. On sitten koko herkkä kapistus säätää. Ruuveja kiristäessä voi hyvin heittää ihan metikköön. Kannattaa sen jälkeen kun on kiristänyt ne TPSn kiinnitysruuvit, kääntää kaasua muutaman kerran auki ja päästää palautumaan vauhdilla, ja vielä tsekata se jännite.

Askartelin semmoisen läpän akseliin kiinnitettävän astelukuosoittimenkin kerran. Kohtuu hyvin silläkin pääsee alkuun, jos vaikka ei satu omistamaan yleismittaria.

Oma lukunsa on ne alipainemittarit, neula väpättää niin kun ... tein letkusta ja ATF- öljystä oman mittarin. Toimii, joskaan ei voi teipata tankkiin... olisi hyvä että voisi, sillä ihan niinkuin Juha kirjoittaa, se balanssi on tärkeä siellä maantiekierroksilla, ja pitäisi säätää ihan in action. Kuka noita jaksaa tyhjäkäynnillä katella... saati kuunnella.

Ennen koko proseduuria kannattaa muuten tarkistaa, että kumikurkut on ehjät, nykybensa syö kumia aika vikkelästi, eikä balansseja saa mitenkään kohdalleen, jos kone vetää omia aikojaan  ilmaa ruiskurungon jälkeen kumin halkeamasta.

Niin ja venttiilien pitää olla kunnolla säädettyinä ennen tätä vaihetta. Ja koneen lämmin,
Että näin Hämeenlinnassa..

Pekka

PS. Tasapainottakaa ne...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2008, 12:52:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

motomatti

  • Viestejä: 13 490
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2008, 04:28:41 ap »
Alipainemittareista sen verran että tein itse noita ahdettuja vehkeitä varten mittarisetin (peräti 4 mittaria rinnan) varsin edullisista tarvikemittareista joita eräs hydrauliikkaliike myy. (-1 - +2 bar alueelle, myös pelkkiä alipainemittareita löytyy. Tarkkuus on silloin parhaimmillaan kun koko mittarin näyttöalue on -1 - 0 bar.) Mittarit ovat siis ammattikäyttöön tarkoitettuja ja hydraulisesti vaimennettuja eli mitään varsinaisia kuristimia ei kaivata. Guzzin tapauksessa olen käyttänyt mig-hitsauskoneen  0,5 lankasuutinta liittimenä imusarjaan (M6-kierre) Siinä riittävä kuristus. Hakkaa mennen tullen tarvikeliikkeiden muovimittarikokastukset. (Niistä voin luopua. Ostakee, ostakee!)

Letkut tallin seinällä ovat tarkimmat, kalibrointi helppoa, ja hinnan voi määritellä itse.

Juha V:n ohjeista olen yhtä mieltä. Ohjeet ovat myös yleispätevät muihinkin ruuttiin ottaen huomioon niiden säätöarvot. TPS ei ole Guzzissa linaarinen eli esimekiksi Motonetin parin kympin (käytännössä esim. Megasquirtissa toimivaksi todettu) ei sovellu korvaamaan. Savolan Jussilta saa lisäselvityksiä tähän asiaan kunhan palaa NZ:sta.

V10 -moottorin omistajille vielä lisäksi voin ilmoittaa että nokka-ajoitukset ovat tehtaan jäljiltä vain sinnepäin. Heittokelloilla ja kampiakselin päähän kiinnitettävällä astelevyllä pääsee siitäkin ongelmasta. Nimittäin nokka-akselien päissä on epäjakoisesti hammastetut holkit hihnapyörien sisällä joita voi kiertää akselin suhteen niin kauan kunnes tarkka ajoitus on saavutettu. Pahimmissa tapauksissa on heittoa ollut useampi aste!

mm

 

kvlm

  • Viestejä: 378
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2008, 08:12:01 ap »
Kiitoksia muisteloista!

-näin sen olin itsekin ulkomaan sivustoilta ymmärtänyt, piti vaan saada asiaan suomivarmistusta.

Nolla asento (ei varmistettu silmällä) oli 256 mV eli raakasti pielessä.

kumikurkut on vaihdettu falskaamattomiin matti-kurkkuihin.

 

-KG-  

  • Vieras
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2008, 12:37:35 ip »
Motomatin vinkki hydraulisesti vaimennetuista mittareista on hyvä. Itselläni on Carbtune-niminen mittari, jossa putkessa liikkuu metallinen mäntä. Periaate sama kuin elohopea- tai nestemittareissa, mutta toimii myös kallellaan tankin päällä ja nesteitä ei vahingossa imaise koneeseen. Nestemittari on varmaankin tarkin. Tavallisiin painemittareihin virittelin joskus vaimenninkuristimia apteekista ostetuista injektioneuloista. Neulojen reikä on riittävän tarkasti sama jotta kahteen mittariin sai identtiset vaimennukset.

Vielä semmoinen vinkki että joskus se TPS kannattaa nostaa kokonaan irti ruiskurungosta ja katsoa miltä se akselinpää siellä alla näyttää. Nimittäin italiainen insinööri on askarrellut akselinpään sellaiseen poteroon, johon vesi kivasti jää lillumaan. Siitäpä seuraa se että alueella saattaa ilmetä korroosiota joka osaltaan vänkää TPS:ää väärään arvoon.

Kuten PekkaHml tuossa totesi, säätö on todella herkkä ja aivastusta on säädön aikana pidätettävä. Pidikeruuveja kannattaa avata vain hieman ja naputella TPS varovasti asennosta toiseen. Kiristys todellakin voi muuttaa arvoa merkittävästi. Muutaman kokeilun jälkeen sen saa kyllä kohdalleen.

Jos kiinnostaa, niin tuossa linkin osoittamassa V11 LeMans-palstan tarinassa on vähän spekuloitu sillä, että miten polttoaineseoksen saisi lambda-ohjatuksi :

 http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=12873

Ilmaboksin paineanturin signaalin korjaaminen laajakaista-lambdan sopivalla tapaa ohjelmoidulla signaalilla voisi olla aika hauska jekku, mutta eipä sitä vielä kukaan taida olla käytännössä kokeillut.

- JuhaV

PekkaHml

  • Viestejä: 155
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2008, 13:45:59 ip »
Vielä tuohon balanssihommaan: Sakemannipalstalla väittävät, että kun vaihtaa sen läppien yhdystangon kuulapääliittimen Askubalin välyksettömämpään liittimeen, tai mikä se nyt onkin, on balanssin säätö kuulemma paljon helpompaa. Tuossa alkuperäisessä on sen väitteen mukaan liikaa klappia. Mene tiedä, onkohan kukaan kokeillut?

Pekka

motomatti

  • Viestejä: 13 490
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #6 : Helmikuu 26, 2008, 13:57:09 ip »
Lentokonehommissa olleena tiedän että on olemassa erinomaisen hyviä niveliä. Kauppanimikkeellä Uniball löytyy riittävän hyviä prätkäkäyttöön eikä tarvi maksaa itseään kipeeksi. Laakerikauppaan, hipi, hipi!

Kokeiltu on. Alkuperäinen muovinen on lähinnä huonoon vitsiin verrattavissa.

mm

PekkaHml

  • Viestejä: 155
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #7 : Helmikuu 26, 2008, 14:32:35 ip »
Hipihipi.. kiinni oli jo laakerinkauppiaan puoti. Mutta huomenna menen ja ostan. Nivelpää taitaa olla oikealta nimeltään se osa.
Pekka


  • Vieras
v2Tre muistelee TPS:n säätämistä
« Vastaus #9 : Helmikuu 26, 2008, 17:10:30 ip »
Banzai!

Sport Corsaan vaihdoin kokonaan metallisen nivelen suojakumihuulen kera. Löytyi motonetista vuosi takaperin hintaan 2,69 €. Varmistin laakerikaupasta,niin sama ilman huulta (=huonompi) hinta 15.euroa. Eka malli paikoillaan tippa liukastetta huulen alla,eikä ole ilmaantunut motomatin kanssa löydettyä välystä niinkuin tehtaan muovinippelissä. Ainoa ongelma asennuksessa korvaavan osan kierrepesän lyhyys. Joutui sahaamaan tangosta pienen pätkän pois,jotta sai säilytettyä tangon ja nivelen etäisyydet alkuperäistä vastaavissa mitoissa.

T.Isä-Masa    :wink: