Isoilla kerhoilla näyttäisi olevan kanttia tehdä asiat myös omin päin; Eronneiden luetteloa voidaan jatkaa: Veteraanimoottoripyöräclubi otti eron Smotosta viime vuonna, tänä vuonna on eronnut Harley-Davidson Club of Finland.
Toisaalta Smotoon on pyrkimässä pienempiä kerhoja kuin edellä mainitut tuhatjäseniset yhdistykset. Edunvalvonta on monen motoristin sydäntä lähellä. Jäsenedut tulevat sitten kylkiäisenä. Pääasia on lainsäädäntöön vaikuttamien korkeimmalla mahdollisella taholla. Valitettavasti kyseinen työ ei näy useinkaan kuin vasta välillisesti yksittäisen motoristin kohdalla.
Smoton talous on suunniteltu siten että jäsenmäärän miinusmerkkiset muutokset eivät koettele sitä niin paljon kuin äkkiseltään luulisi. Smoton edelleen, mm Femalle (EU-kattojärjestö, YK:n jäsenjärjestö) maksamat henkilömäärään perustuvat maksut muuttuvat vastaavasti. Ja koska isot kerhot vielä viime vuoteen saakka maksoivat Smotolle jäsenmaksua sovitellusti vain viideltäsadalta jäseneltä per kerho ei pudotus siten ole kovin suuri.
Smotolla oli taannoin toiminnanjohtaja. Nyt ei ole enää. Tiedottaja ja muita toimihenkilöitä kylläkin on. Toimivat vapaaehtoispohjalta ilman korvausta.
Raha on tärkeää mutta vielä tärkeämpää on se selkänoja jonka suuri jäsenmäärä edunvalvonnassa antaa motoristien edustajielle kun asioista keskustellaan ja sovitaan viranomaisten, valtion hallinnon ja poliitikkojen kanssa.
Vaikka edellämainitut yhdistykset ovat virallisesti eronneet organisaatiosta, yhteistyötä niiden suuntaan tehdään edelleenkin.
Toki ne saavutukset jotka Smoto saa aikaiseksi nykyisellä jäsenmäärällä tulevat kaikkien eduksi. Mutta varmaa on että suuri järjestö kykenee vielä parempaan. Toisaalta heikko järjestö joka kuitenkin jollain tavalla omaa mandaatin edustaa ja päättää asioista saattaa päättää eri tavalla kuin olisi enemmistön toive. Kannattaisi olla mukana päättämässä. Gruppon jäsenmäärällä olisi hallituspaikka melkoisen varma jos uskottava ehdokas löytyy. Enkä tarkoita itseäni. Tarvitaan viriilimpi henkilö.
En ryhdy kirjaamaan tähän niitä saavutuksia lainsäädännön alalla mutta kannattaa miettiä miksi moottoripyöristä ei makseta vuotuista käyttömaksua, miksi vakuutusjärjestelmä on muuttunut, miksi moottoripyörien verotus on muuttunut suotuisammaksi, miksi vieläkään ei ole moottoripyörien vuosikatsastusta, miksi maahantuontisäädökset ovat kehittyneet siihen suuntaan että on helpompi (halvempi) yksityishenkilönkin suorittaa maahantuontia, miksi uudet rakentelu- ja muutosmääräykset laeissa ja asetuksissa ovat mahdollistaneet jopa omavalmisteet, miksi Smotolla on maan kattava EAK-koulutusjärjestelmä, nuorisotyö, jne?
mm