Kirjoittaja Aihe: SMOTOn jäsenyys  (Luettu 8205 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
SMOTOn jäsenyys
« Vastaus #15 : Toukokuu 29, 2008, 10:56:18 ap »
Aika moni kerho on nyt eronnut SMOTOsta - esim. Touring Finlandia, joka on neuvotellut samat tai paremmat jäsenedut.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 490
SMOTOn jäsenyys
« Vastaus #16 : Toukokuu 30, 2008, 04:42:05 ap »
Isoilla kerhoilla näyttäisi olevan kanttia tehdä asiat myös omin päin; Eronneiden luetteloa voidaan jatkaa: Veteraanimoottoripyöräclubi otti eron Smotosta viime vuonna, tänä vuonna on eronnut Harley-Davidson Club of Finland.

Toisaalta Smotoon on pyrkimässä pienempiä kerhoja kuin edellä mainitut tuhatjäseniset yhdistykset. Edunvalvonta on monen motoristin sydäntä lähellä. Jäsenedut tulevat sitten kylkiäisenä. Pääasia on lainsäädäntöön vaikuttamien korkeimmalla mahdollisella taholla. Valitettavasti kyseinen työ ei näy useinkaan kuin vasta välillisesti yksittäisen motoristin kohdalla.

Smoton talous on suunniteltu siten että jäsenmäärän miinusmerkkiset muutokset eivät koettele sitä niin paljon kuin äkkiseltään luulisi. Smoton edelleen, mm Femalle (EU-kattojärjestö, YK:n jäsenjärjestö) maksamat henkilömäärään perustuvat maksut muuttuvat vastaavasti. Ja koska isot kerhot vielä viime vuoteen saakka maksoivat Smotolle jäsenmaksua sovitellusti vain viideltäsadalta jäseneltä per kerho ei pudotus siten ole kovin suuri.

Smotolla oli taannoin toiminnanjohtaja. Nyt ei ole enää. Tiedottaja ja muita toimihenkilöitä kylläkin on. Toimivat vapaaehtoispohjalta ilman korvausta.

Raha on tärkeää mutta vielä tärkeämpää on se selkänoja jonka suuri jäsenmäärä edunvalvonnassa antaa motoristien edustajielle kun asioista keskustellaan ja sovitaan viranomaisten, valtion hallinnon ja poliitikkojen kanssa.

Vaikka edellämainitut yhdistykset ovat virallisesti eronneet organisaatiosta, yhteistyötä niiden suuntaan tehdään edelleenkin.

Toki ne saavutukset jotka Smoto saa aikaiseksi nykyisellä jäsenmäärällä tulevat kaikkien eduksi. Mutta varmaa on että suuri järjestö kykenee vielä parempaan. Toisaalta heikko järjestö joka kuitenkin jollain tavalla omaa mandaatin edustaa ja päättää asioista saattaa päättää eri tavalla kuin olisi enemmistön toive. Kannattaisi olla mukana päättämässä. Gruppon jäsenmäärällä olisi hallituspaikka melkoisen varma jos uskottava ehdokas löytyy. Enkä tarkoita itseäni. Tarvitaan viriilimpi henkilö.

En ryhdy kirjaamaan tähän niitä saavutuksia lainsäädännön alalla mutta kannattaa miettiä miksi moottoripyöristä ei makseta vuotuista käyttömaksua, miksi vakuutusjärjestelmä on muuttunut, miksi moottoripyörien verotus on muuttunut suotuisammaksi, miksi vieläkään ei ole moottoripyörien vuosikatsastusta, miksi maahantuontisäädökset ovat kehittyneet siihen suuntaan että on helpompi (halvempi) yksityishenkilönkin suorittaa maahantuontia, miksi uudet rakentelu- ja muutosmääräykset laeissa ja asetuksissa ovat mahdollistaneet jopa omavalmisteet, miksi Smotolla on maan kattava EAK-koulutusjärjestelmä, nuorisotyö, jne?

mm

 

 

 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
SMOTOn jäsenyys
« Vastaus #17 : Toukokuu 30, 2008, 10:00:01 ap »
Joka sana tosi.
Mutta mikä meni pieleen, kun isot kerhot eivät pysy mukana?
Olen SMOTOn jäsenenä kotikylän kerhon kautta.
Emeritus-guzzisti

MikaA

  • Viestejä: 47
SMOTOn jäsenyys
« Vastaus #18 : Toukokuu 30, 2008, 14:37:46 ip »
Rahahan se ratkaisee. Touring Finlandian lehdessä asiaa puitiin. SMOTO:n jäsenmaksu olisi noussut tänä vuonna 160% ja ens vuonna 400%. Isoissa kerhoissa leikkurin poistaminen tuntuu. Niin ja äänivalta ei kasva maksujen mukana.