Kirjoittaja Aihe: Nevadan vaihteisto  (Luettu 12331 kertaa)

mopomies

  • Viestejä: 11
Nevadan vaihteisto
« : Joulukuu 04, 2005, 11:03:41 ap »
Mikä mahtaa olla syy siihen että, 02 mallisen Nevadan vaihteisto toimii ylöspäin vaihdettaessa aivan hyvin, mutta, jos yrittää vaihtaa kaksi tai useamman vaihteen alas päin samalla kytkimen puristuksella niin ei onnistu? Vaihteita tämän jälkeen saa etsimällä etsiä, varsinkin ykkönen tosi hukassa. Sitten kun on löytänyt ykkösen tai kakkosen ja päässyt liikkeelle uudestaan niin ongelmia ei ole jos vaihtaa alas yhden vaihteen kerrallaan. Nevadalla ajettu noin 25000 km.:(

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2005, 11:20:51 ap »
Moro!

Yks juttu saattas auttaa: Tutki ensin ettei mikään ulkopuolinen este rajoita polkimen tai poljinvivuston liikerataa. Mm. polkimen akseli saattaa takerrella. Sitten varsinaiseen asiaan: Vaihdelaatikon takaosassa kytkinvivun vieressä on kuusiokantainen "säätöpultti" lukitusmuttereineen. Tällä pultilla säädetään vaihdevivun palautinjousen liikerataa. Pisin mahdollinen säätöliike tälle on korkeintaan neljännes kierrosta suuntaansa. Yleensä riittää pieni säätö jompaan kumpaan suuntaan.

Jos em. operaatioista ei ole apua voisin epäillä että vaihteensiirtovivusto laatikon sisällä on saanut kipeää. Siihen on kylläkin tarvitty hyvin paljon väkivaltaa.

Kerrotko mikä vaivasi jos vika joku päivä korjaantuu. On ainakin mulle uusi asia ettei pikkuguzzin vaihteensiirto toimisi.

mm

mopomies

  • Viestejä: 11
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2005, 11:57:47 ap »
Lainaus käyttäjältä: mopomies
Mikä mahtaa olla syy siihen että, 02 mallisen Nevadan vaihteisto toimii ylöspäin vaihdettaessa aivan hyvin, mutta, jos yrittää vaihtaa kaksi tai useamman vaihteen alas päin samalla kytkimen puristuksella niin ei onnistu? Vaihteita tämän jälkeen saa etsimällä etsiä, varsinkin ykkönen tosi hukassa. Sitten kun on löytänyt ykkösen tai kakkosen ja päässyt liikkeelle uudestaan niin ongelmia ei ole jos vaihtaa alas yhden vaihteen kerrallaan. Nevadalla ajettu noin 25000 km.:(
Kiitos Motomatille vastauksesta täytyy kokeilla säätöä.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2005, 03:18:54 ap »
Terve!
Myös minulla on hieman hanakaluuksia Nevada -02 vaihteiden kanssa. Välillä vipu saattaa ylöspäin vaihdettaessa jumiutua kokonaan. Silloin täytyy palata takaisin alas uusi yritys. Yleensä se silloin toimii. Välillä löytyy epämääräisiä välivapaita (muualtakin kuin 1-2 välistä). Risteyksen lähestyessä täytyy vaihtaminen alas aloitta ajoissa vaihde kerrallaan. Paikallaan ollessa on liki mahdoton saada vaihteita alas. Aikamoista arpomista välillä! Ihminen on sopeutuvainen ja kaikkeen oppii. Muuten mukavassa pyörässä aikamoinen kauneusvirhe. Täytyy kokeilla tuota Motomatin antamaa vihjettä. Sitten keväällä...
Kimmo

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2005, 04:24:56 ap »
Itse muistelen että vaihdepolkimen liikettä ei saa rajoitta vaan sen tulee palautua hyvin. Varsinkin turva saapailla ajaessa ei aina huomannut että pojin lepää kengän päällä eikä päässyt riitävän alas. Alaspäin vaihdettaessa autta myös kun hivenen päästää kytkimellä samalla kun survoo poljinta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2005, 04:27:00 ap kirjoittanut Antsu »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #5 : Joulukuu 06, 2005, 08:22:36 ap »
Yleisesti vaihteiden toiminnasta havaittua. Pätee kaikkiin vaijerikäyttöisellä kytkimellä varustettuihin V-Guzzeihin.

(Ovat omia subjektiivisia havaintoja.)

Edellä mainitsin vivuston toiminnan varmistamisesta. Vivut ja itse poljin mm. kulumisen, voitelemattomuuden tai kaatumisen johdosta hiertää kiinni rakenteisiin, ei hyvä. Vaihteiston ulkopuolisen nivelistön kuluminen niin paljon että polkimen liikerata ei riitä kunnolla vaihteen perille saattamiseen. Tähän auttaa ennakoiva huolto, säätö tai osavaihdot.

Vaihteiston sisällä olevan palautinjousen heikko toiminta tai toimimattomuus. Vaihteiston takapäässä on säätö tälle jouselle jolla vaihdevivuen keskiasento määritellään niin että vaihteensiirtimen ja siirtorummun (tärkeitä osia siellä looran sisässä) liike on riittävä molempiin suuntiin. Jos vaihdevipu ei palauta olleenkaan on jousi katkennut.

Yleisin syy takerteleviin vaihteisiin löytyy kuitenkin kytkimen toimimattomuudesta tai vajaatoiminnasta. Huomatkaa että kytkimen perussäätö EI TAPAHDU vaijerin kummastakaan päästä vaan vaihdelaatikon takapäässä olevan vivun säätöruuvista. Hankala paikka mutta siellä se on. Muistakaa jättää painelaakeriin välystä.

Kytkinlevy(t) voi olla myös tahriintunut ja irroitus on silloin tahmainen. Kytkimen puhdistus ja levyn vaihto auttaa.

Painelaakerikin on hyvä silloin tällöin hyvä tsekata. Sitä varten ei tarvitse pyörää katkaista vaan painelaakeri löytyy vaihteiston takapäästä siltä kohtaa mihin kytkimen paininvipu painaa.

mm.

  • Vieras
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #6 : Joulukuu 06, 2005, 08:27:40 ap »
Tulikos nuo vaihteistoropleemit esim. vaihteiston öljynvaihdon jälkeen? Oma Nevadani oli jonkinverran kranttu vaihteistoöljyn suhteen eli jos askissa oli muuta liukastetta kuin käsikirjan suosittelemaa niin ei toiminut niin liukkaasti.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2005, 13:23:27 ip »
Kimmo kirjoitti:
Lainaus
Terve!
Myös minulla on hieman hanakaluuksia Nevada -02 vaihteiden kanssa. Välillä vipu saattaa ylöspäin vaihdettaessa jumiutua kokonaan. Silloin täytyy palata takaisin alas uusi yritys. Yleensä se silloin toimii. Välillä löytyy epämääräisiä välivapaita (muualtakin kuin 1-2 välistä). Risteyksen lähestyessä täytyy vaihtaminen alas aloitta ajoissa vaihde kerrallaan. Paikallaan ollessa on liki mahdoton saada vaihteita alas. Aikamoista arpomista välillä! Ihminen on sopeutuvainen ja kaikkeen oppii. Muuten mukavassa pyörässä aikamoinen kauneusvirhe. Täytyy kokeilla tuota Motomatin antamaa vihjettä. Sitten keväällä...
Kimmo

 
Terve taas,
Täytyy palata tähän aiemmin kirjoittamaani, koska kävin menneellä viikolla "pyhiinvaellusmatkalla" Piikkiössä. Oli pakka käydä katsomassa, silittelemässä ja koeistumassa Guzzeja näin kaamoksen keskellä. Kävin samalla huollon puolella kyselemässä mm. Nevada vaihteistoasiaa. Vietin mukavan juttutuokion asiantuntevan huollon pakeilla. Nyt olen viisaampi tai ainakin tiedän enemmän...

Moto Guzzi käyttää ns. kuivkytkintä, jonka ominaisuutena on irroittaa vaihteistopakka kokonaan vedosta. Silloin rattaat eivät pyöri ollenkaan. Vaihteen siirron yhteydessä rattaiden hammastus saattaa jäädä keskenään "kantamaan", jolloin vaihteisto "jumiutuu". Useimmin tämä tapahtuu kaupunkinopeuksilla, kun vaihdetaan "liian nopeasti" isommalle.  Samantyyppinen takertelu voi tapahtua myös alaspäin vaihdettaessa. Varsinkin kun "ykkönen ei löydy". Lääkkeenä tähän on yksinkertainen pieni kytkimen luistatus, kuten Antsu mainitsee, niin johan loksahtaa.

Tämä "vaiva" on siis yleinen kaikilla kuivakytkintä käyttävillä mottoripyörillä merkistä riippumatta (mm BMW). Autoissa vaihteistoissa olisi sama vaiva, jollei niissä käytettäisi erillisiä synkronointilevyjä.  Moottoripyörissä niitä ei käytetä.

Japsipyörät käyttävät ns. nestekytkimiä, joissa rattaat pyörivät jonkin verran vaikka kytkin on painettu pohjaan. Tästä syystä vaihteet loksahtavat paikoilleen eri tavalla kuin kuivakytkimillä.

Voisiko joku asiasta paremmin perillä oleva taho kuitata vaihteiston toimintaperiaatteen oikein kerrotuksi? 
En ole ihan satavarma ymmärsinkö oikein, mitä Piikkiön huollossa kuulin.

Ainakin minun "vaihteisto-ongelmat" ovat ilmeisesti ominaisuus, joka vain pitää tietää. Ja tietysti oppia käyttämään vaihteita oikein. Taisin pitää turhaa älämölöä minun Nevadan vaihteisto-ongelmista! Suotakoon se anteeksi, kun kokemus Guzzeista on muutaman kuukauden mittainen.

T: Kimmo 

 

 

 

 
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2005, 13:27:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2005, 16:11:20 ip »
Nestekytkin on ihan eri asia. Moottoripyörissä tavanomainen rakenne on se, että vaihteisto ja kytkin uivat samassa öljyssä, mitä öljypohjassakin on. Guzzin rakenne on sama kuin autoissakin, kytkin ei ole öljyssä, vaihteistolla on omat öljyt. Tosin joissakin autoissa on moottoripyörämäinen systeeemi: esim. vanhassa Minissä (ja eräissä muissakin) moottorilla ja vaihteistolla oli yhteiset öljyt.

Itselläni ei Nevadan vaihteiston kanssa ollut erityisiä ongelmia, vain ykkösen löytyminen pysähdyksissä - ja siihen auttaa vaihdepolkimen painaminen samalla kun kytkintä löysätään. Sama ongelma lienee kaikissa vanhemmissa Guzzeissa: Florida, Nevada, California III. Samaa ongelmaa kuulemma esiintyy myös Bemareissa, samasta syystä.

Vapaan löytymisessä on myös ollut ongelmaa, mutta siihen auttaa se, että varmistetaan, mikä vaihde oikeasti on päällä ennen pysähtymistä. Jos se on varmasti ykkönen, vapaa kyllä löytyy, muuten voi olla vaikeata. Ja vapaalta päästään liikkeelle yllä olevalla konstilla, ilman tätä konstia ykkösen kytkeytyminen on joskus todella raivostuttavan vaikeata.

Välivapaita ei löydy riittävän päättäväisesti vaihdettaessa.

 
Emeritus-guzzisti

  • Vieras
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2005, 02:54:06 ap »
Lainaus käyttäjältä: Kimmo
Kimmo kirjoitti:
Ainakin minun "vaihteisto-ongelmat" ovat ilmeisesti ominaisuus, joka vain pitää tietää. 
Lainaus
Merkillistä muuten miten joidenkin merkkien yhteydessä vika on ominaisuus. Ja jostain syystä ominaisuuksia on enemmän merkeissä joihin suhtaudutaan enempi tunteella kuin järjellä.

 

 

 

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #10 : Joulukuu 18, 2005, 07:22:34 ap »
Lainaus
Taisin pitää turhaa älämölöä minun Nevadan vaihteisto-ongelmista! Suotakoon se anteeksi, kun kokemus Guzzeista on muutaman kuukauden mittainen.

T: Kimmo 

 

Eihän se mitään turhaa ole, asioista pitää ottaa selvää ja tämä palsta sopii siihen kuin nakutettu



 

 


jjp

  • Viestejä: 201
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2005, 08:40:03 ap »
Lainaus käyttäjältä: Luukas[/user
kirjoitti: [/b]
Lainaus
Kimmo][user=53]Kimmo kirjoitti:
Ainakin minun "vaihteisto-ongelmat" ovat ilmeisesti ominaisuus, joka vain pitää tietää. 
Lainaus
Merkillistä  muuten miten joidenkin merkkien yhteydessä vika on ominaisuus. Ja  jostain syystä ominaisuuksia on enemmän merkeissä joihin suhtaudutaan  enempi tunteella kuin järjellä.
         

Ai, minusta taas joitain ominaisuuksia luullaan vioiksi, kun ei osata  käyttää jotain oikein. On sitä tullut itsekin moiseen haksahdettua.  Mutta on siitä jokunen kerta tullut otettua opiksi.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Nevadan vaihteisto
« Vastaus #12 : Joulukuu 18, 2005, 14:28:33 ip »
Mulla on ollut 1000 SP ja nyt on Cali Titanium - 03 - molemmissa on ollut saman-

tapaista "ominaisuutta" . Ykköstä sisään laitettaessa kannattaa samalla hieman

nostaa kytkintä , Ykkönen kyllä kloksastaa kyllä paikoillen , kunhan samalla

huolehtii ettei mopo niinsanotusti karkaa käsistä !!

I.H.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2005, 02:42:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski