Kimmo kirjoitti: Terve!
Myös minulla on hieman hanakaluuksia Nevada -02 vaihteiden kanssa. Välillä vipu saattaa ylöspäin vaihdettaessa jumiutua kokonaan. Silloin täytyy palata takaisin alas uusi yritys. Yleensä se silloin toimii. Välillä löytyy epämääräisiä välivapaita (muualtakin kuin 1-2 välistä). Risteyksen lähestyessä täytyy vaihtaminen alas aloitta ajoissa vaihde kerrallaan. Paikallaan ollessa on liki mahdoton saada vaihteita alas. Aikamoista arpomista välillä! Ihminen on sopeutuvainen ja kaikkeen oppii. Muuten mukavassa pyörässä aikamoinen kauneusvirhe. Täytyy kokeilla tuota Motomatin antamaa vihjettä. Sitten keväällä...
Kimmo
Terve taas,
Täytyy palata tähän aiemmin kirjoittamaani, koska kävin menneellä viikolla "pyhiinvaellusmatkalla" Piikkiössä. Oli pakka käydä katsomassa, silittelemässä ja koeistumassa Guzzeja näin kaamoksen keskellä. Kävin samalla huollon puolella kyselemässä mm. Nevada vaihteistoasiaa. Vietin mukavan juttutuokion asiantuntevan huollon pakeilla. Nyt olen viisaampi tai ainakin tiedän enemmän...
Moto Guzzi käyttää ns. kuivkytkintä, jonka ominaisuutena on irroittaa vaihteistopakka kokonaan vedosta. Silloin rattaat eivät pyöri ollenkaan. Vaihteen siirron yhteydessä rattaiden hammastus saattaa jäädä keskenään "kantamaan", jolloin vaihteisto "jumiutuu". Useimmin tämä tapahtuu kaupunkinopeuksilla, kun vaihdetaan "liian nopeasti" isommalle. Samantyyppinen takertelu voi tapahtua myös alaspäin vaihdettaessa. Varsinkin kun "ykkönen ei löydy". Lääkkeenä tähän on yksinkertainen pieni kytkimen luistatus, kuten
Antsu mainitsee, niin johan loksahtaa.
Tämä "vaiva" on siis yleinen kaikilla kuivakytkintä käyttävillä mottoripyörillä merkistä riippumatta (mm BMW). Autoissa vaihteistoissa olisi sama vaiva, jollei niissä käytettäisi erillisiä synkronointilevyjä. Moottoripyörissä niitä ei käytetä.
Japsipyörät käyttävät ns. nestekytkimiä, joissa rattaat pyörivät jonkin verran vaikka kytkin on painettu pohjaan. Tästä syystä vaihteet loksahtavat paikoilleen eri tavalla kuin kuivakytkimillä.
Voisiko joku asiasta paremmin perillä oleva taho kuitata vaihteiston toimintaperiaatteen oikein kerrotuksi? En ole ihan satavarma ymmärsinkö oikein, mitä Piikkiön huollossa kuulin.
Ainakin minun "vaihteisto-ongelmat" ovat ilmeisesti ominaisuus, joka vain pitää tietää. Ja tietysti oppia käyttämään vaihteita oikein. Taisin pitää turhaa älämölöä minun Nevadan vaihteisto-ongelmista! Suotakoon se anteeksi, kun kokemus Guzzeista on muutaman kuukauden mittainen.
T: Kimmo