Kirjoittaja Aihe: Guzzin myynti ´07  (Luettu 12747 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Guzzin myynti ´07
« : Lokakuu 13, 2007, 09:20:18 ap »
   Luinko oikein jotta reilut 50 kappaletta olisi elokuuhun menneessä myyty eli parikymmentä vähemmän kuin viime vuonna. Kuitenkin malliston pitäisi olla parempi kuin koskaan. Näin ollen markkinaosuus on pudonnut melkoisesti. Pääsääntöisesti muiden ei-japanialaisten myynti on kuitenkin vetänyt hyvin ja HD:n myynti todella hyvin varsinkin siihen nähden ettei kyse ole mistään halpatuotteesta. On myönnettävä, että HD ja myös BMW ovat tuotteina pyörämaailman premium-merkkejä mutta myös Trumppa on myynyt hyvin. Guzzilta tosin puuttuu japsikerkeille tyypilliset nuorisoon vetoavat halvat mutta tehokkaat mallit mutta samopin ne puuttuu myös HD:ltä ja Bemarilta.

Saksalaislehdestä luin jotta eksoottisempien merkkien myynti on ollut myös siellä alamaissa eikä markkinaosuudet ole säilyneet menneellä tasolla. Samassa jutussa arvioitiin uusien pyöränostajien ottavan jo ostovaiheessa eräänlaisen vakuutuksen mielenkiinnon tai rahojen loppumisen vuoksi ja valitsevan mahdollisimman helposti myytävän pyörän.

Oma ajatukseni on jatkoa tuolle ja tuollainen asenne merkitsee osan porukkaa ajavan näin ollen pyörällä, jollaista ei olisi ehkä edes halunnut ostaa. Lisäksi muistelin takavuosia, lähinnä 80-lukua, jolloin moottoripyörillä ajoivat vain pyörämiehet ja he ovat osanneet arvostaa ja hankkia muitakin kuin valtamerkkejä. Laman jälkeen on ilmaantunut runsain määrin moottoripyörien omistajia, jotka ovat... no... vain moottoripyörän omistajia.

 

 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

  • Vieras
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2007, 09:43:09 ap »
Terve,

Guzzi on mielestäni ollut aika hyvin esillä noissa pyörälehtien testeissä ja esittelyissä. Varsinkin Norge on saanut hyvin huomiota. Luulis olevan kiinnostusta.

Olin tuossa "brändi-seminaarissa" ja tutkimusten mukaan pyörämerkeistä H-D on kovassa laskussa. Nuoret eivät ole kiinnostuneet siitä. Yhtiö tarjoaa Buellia uudelle sukupolvelle.
Ducati-brändi on kovassa nousussa.
Guzzin ongelma saattaa olla siinä, ettei sille löydy selkeätä mielikuvaa. Mitä se edustaa?

Mun puolesta ajakoot muut valtamerkeillä. Minä köröttelen ensi kesänä Guzzilla, Laverdalla ja Matchlesillä. Näissä on tyyliä.

Olen samaa mieltä tuossa jatkoajatuksessa.

Nimimerkillä: "Naiivi narsisti"
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2007, 09:45:00 ap kirjoittanut Lexa »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2007, 00:10:32 ap »
Esillä on ollut hyvin. Siitä ei voi meedioita syyttää. Lisäksi lehtien asenne Guzziin on ollut aina positiivinen. Norge ja nyt viimeksi Griso ovat saanet hyvin palstatilaa.

Norgesta on oltu hyvinkin kiinnostuneita mutta sen moottorinluonne tutinoineen on esim. Bemarin bokseriin verrattuna tekee sen aivan erilaiseksi olemukseltaa ja kun valtaväestö tuntuu jo kauhistelevan välillä bokserinkin käyntiä niin voi siinä olla hieman asennoitumista.

Kun siirryin rivinelosesta, K 1100 LT:stä, bokseriin, R 1150 R, niin tottuminen bokseriin kesti vajaa 500 km. Guzzin omaksuminen vei noin  4000 km. Jos tämä olisi vallitseva suuntaus niin ei siinä äkkinäinen ostajakandidaatti parin korttelin koeajolla muuta kuin hämmentyy.

Itse ajoin isoilla Guzzeilla viisi kertaa ennen ostopäätöstä. Nimittäin vuosina 1988, ´92, ´96 ja kaksi kertaa vuonna ´06 sitten Norgella. Jo eka kerrasta ´88 alkaen kun LeMansilla Piikkiössä kurvailin oli kutina olemassa mutta vasta 19 vuotta myöhemmin se jalostui omistamisen asteelle. Tuo lie sitä hitaasti kypsymistä...  
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2007, 01:07:16 ap »
Luin jostain että HD:n omistajilla oli ameriikassa usein Ducati joka tuntui minusta aika erikoiselta koska ovat kovin eri tyyppisiä V2 toki, mutta taitaapa olla siellä monella useita pyöriä tallissaan.

Minusta tuo uusi Griso 8v on jo oikeaan suuntaan menossa mutta aika näyttää. Minulle selvisi koeajolla Piikkiössä se että olen Grisoon liian iso mutta kankea muuten ostaisin sen seuraavaksi kyllä.Sporttia ajoin myös ajoasento oli minulle mieleisempi ja tilavampi kuin Grison ....voimaa vain jäi puuttumaan.

Luulen kuitenkin että uusia Guzzeja-malleja tulee kuin hihnalta kuten tänä vuonna on nähty ja jopa aivan uuden tyyppinen moottori tulee varmasti pian malliksi epäilisin vesijäähdytetty v4 n.1000cc.
Koska uudet ostajat vertailevat aina tehoja ja 200hv.set myy.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2007, 06:55:00 ap kirjoittanut herrapii »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2007, 02:31:58 ap »
Guzzi V4... Jos se on pitkittäin ja lyhyt tai ainakin muotoiltu siten ettei huuda nelimukisuuttaan niin sopinee mutta poikittainen aiheuttaisi kai jo rutinaa. Toisaalta se houkuttelisi uusia ostajia.

Henkilökohtaisesti minulle on se ja sama onko tehoa reservissä 50 tai 150 heppaa. Norgella on nyt ajettu reilu 17 tkm ja suurin käyttämäni nopeus on 153 km/h. Vaihtovalo tai mikä se nyt onkaan on säädetty minimiinsä eli 6000 kiekkaan ja se valo on vilahtanut yhden kerran. Keskikulutus on ollut mittarivirheellä korajttuna 5,15 l/100 km. Näien tietojen perusteella on tullu ajettua kai tyylille sopivasti. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ekku

  • Viestejä: 894
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #5 : Lokakuu 14, 2007, 08:42:12 ap »
Minun mielestäni Guzzin mallisto tällä hetkellä ei tosiaan ole "parempi kuin koskaan".

Ehkäpä suurin puute on siinä, että varsinainen sporttimalli käytännössä puuttuu.

Tämä nykyinen 1200 "sport" ei oikein käy sport-mallista, kun se vaikuttaa olevan teknisessä mielessä lähinnä Breva erilaisella kosmetiikalla.

Eihän kukaan toki odota Guzilata mitään 150-200 hevosvoimaista oikeaa sport-pyörää, mutta joku hieman tehokkaampi ja huippuluokan jousitus ja jarrukomponenteilla varustettu "pappa-sportti" tekisi kyllä terää.

Nyt kun kerran uusi 4-venttiilikone on kerran saatu tuotantoon asti, niin käärisivät nyt sen sitten MSG-corsa-tyyppiseen ulkokuoreen, niin uskoisin että ostajiakin löytyisi.

Kallishan Guzzi on ollut aina, mutta näyttää siltä että verrattaessa muihin eurooppalaisiin merkkeihin kuten vaikkapa Triumphiin ero alkaa olla jo turhan suuri.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #6 : Lokakuu 14, 2007, 09:58:27 ap »
Sopivan hintainen sportti tyyliin, LeMans oli 80-luvulla, tekisi mallistolle terää. Tietysti kulkupuoli päivitettynä.

Eikä joku kohtuuhintainen kohtuutehoinen "ensi-Gutsikaan" olisi pahaksi.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Anssi

  • Viestejä: 137
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2007, 03:10:48 ap »
Tänä keväänä Guzzin hankkineelta pari kommenttia:

Hankin keväällä ensimmäistä oikeaa moottoripyörääni ja kävin itseni kanssa kädenvääntöä, kun olin löytänyt MP-messuilta mieleiseni pyörän (Breva 750), jota vielä esittelivät fiksun tuntuiset ihmisetkin :wink:, mutta joka oli alkuperäiseen budjettiini nähden kallis (listahinta melkein kaksi kertaa kalliimpi kuin japanilainen "ensipyörä").  Niinpä messujen jälkeen käytiin perheen sisällä erittäin hyviä keskusteluja moottoripyöräilyn olemuksesta ja vaimo rohkaisi tekemään päätöksen fiilispohjalta, kun en aja japanilaisella autollakaan...

Löysin sitten keväämmällä hyvän käytetyn, joka oli enää vähän kalliimpi kuin se vertailupyörä, jota olin harkinnut. Loppujen lopuksi maksoin pari ylimääräistä eurotuhatta siitä, että ajan muutaman vuoden vanhalla Guzzilla enkä sillä uudemmalla japanilaisella. Enkä ole pankkitilillä käyneen kirpaisun jälkeen päivääkään katunut - fiilistelylaji viimeisen päälle. Siitä tässä ainakin minulle on kysymys - ja hyvästä porukasta.

"kohtuuhintainen kohtuutehoinen ensi-guzzi": Onhan meillä Nevada ja pikku-Breva ensiguzzeiksi, kohtuutehoisia ainakin. Kohtuuhinta vaan on suhteellinen käsite.  Jos ei ole varma harrastuksen jatkumisesta niin saatavuus eli käytettyjen tarjonta, hinta (ja sen alentuminen), huolto sekä mahdollinen jälleenmyynnin helppous ovat tärkeitä asioita. Näissä on pienten merkkien vaikea kilpailla isojen kanssa.

Vanhempien harrastajien houkuttaminen merkkiin onkin sitten jo salatiedettä.

-Anssi
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2007, 03:34:00 ap kirjoittanut Anssi »

Peki

  • Viestejä: 155
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #8 : Lokakuu 16, 2007, 03:28:12 ap »
NorgeGTL kirjoitti:
Lainaus
Eikä joku kohtuuhintainen kohtuutehoinen "ensi-Gutsikaan" olisi pahaksi.
En enää muista, olenko känissyt tästä ennenkin. Mutta tuo pikkulohkon hyödyntämättömyys on kyllä jotakin ihan käsittämätöntä. Ihan tulee mieleen vanhat hyvät ajat, jolloin Guzzi ei vahingossakaan tehnyt mitään, jota asiakkaat olisivat halunneet. Pikku-Breva oli ihan hyvä alku, mutta siihen se sitten taas jäikin. Toki konetta vaivaa alitehoisuus eivätkä Guzzi-äijät hyväksy kuin isolohkot, mutta silti.

Hakematta tulee mieleen muutama esimerkki. Griso 750 voisi myydä niille, joiden mielestä pikku-Breva on liian "järkipyörä". Mitä siitä, vaikka kyseessä olisikin pelkkä kosmeettinen temppu? Ducatikin teki ihan hyvän tilin pikkumonsterilla, vaikka nuhapumppu sekin oli.

Ja Nevadastahan voisi muokata hiukan enemmän naku/retropyörän tyyppisen mallin, vaikkapa vanhan Ippogrifo-konseptin tyyliin. Tai miltä kuulostaisi vaikkapa Stelvio 750? Ajatelkaa Brevaa 17"-19" rengastuksella, aavistuksen pidemmillä joustoilla ja pikku yläkatteella. Luulisi olevan markkinoita: laskekaas huviksenne,  kuinka monta alle tuhatkuutioista (ja kaksisataakiloista) keppivetoista matkaenskaa markkinoilla on.

Tai mistäs minä tiedän. Ehkä aika on vain ajanut pikkulohkon ohi eikä siitä enää saa syntymään kilpailukykyistä mallia.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #9 : Lokakuu 16, 2007, 06:10:55 ap »
Pikku-Grisohan on jo mutta tarkoittanet kai pikku-Brevan tekniikalla olevaa Griso-tyylistä. Pikkulohkossa pitäisi olla tehoa kai tuollaiset 60+, jotta alkaisi kiinnostaa... 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Anssi

  • Viestejä: 137
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2007, 06:32:58 ap »
NorgeGTL kirjoitti:
Lainaus
Pikku-Grisohan on jo mutta tarkoittanet kai pikku-Brevan tekniikalla olevaa Griso-tyylistä. Pikkulohkossa pitäisi olla tehoa kai tuollaiset 60+, jotta alkaisi kiinnostaa...
Tuossa voisi olla ideaa!

Nykyinen "pikku"-Grisohan on itse asiassa sama pyörä kuin isompi, paitsi että isolohkomoottorin poraus (tai isku, tai molemmat - en ole tekniikkaorientoitunut...) ovat pienemmät. Ulkomitoiltaan 850 ja 1100 versiot ovat samat eli eivät mielestäni varsinaisia pikkupyöriä.

Ja ainakin markkinamiehet kyllä tarvitsisivat siihen uuteen pikkupyörään lisää tehoa, näin on.

-Anssi
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2007, 06:34:00 ap kirjoittanut Anssi »

Peki

  • Viestejä: 155
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #11 : Lokakuu 16, 2007, 07:54:18 ap »
NorgeGTL kirjoitti:
Lainaus
Pikku-Grisohan on jo mutta tarkoittanet kai pikku-Brevan tekniikalla olevaa Griso-tyylistä. Pikkulohkossa pitäisi olla tehoa kai tuollaiset 60+, jotta alkaisi kiinnostaa... 
Joo nimenomaan pikkulohkoista tarkoitin. Tuo 850 Griso on ihan hyvä idea, mutta se on loppuviimein vain pienempitehoinen ja riisuttu Griso. Pikkulohkoon perustuva olisi myös mitoiltaan pienempi ja kevyempi, kaiken kaikkiaan erilainen tapaus.

Tottahan tuo on, että tehoa olisi ihan pakko olla enemmän. Mutta että +60 hv? Muistelen, että esimerkiksi Monster 620 kirnusi nippanappa 60 hummaa ja painoi liki 180 kiloa. Ja kuitenkin myi kuin halpa kalja. Ja testeissäkin taidettiin valittaa lähinnä pikkumonsterin heikkoa vääntöä, ei niinkään sen tehottomuutta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2007, 07:54:00 ap kirjoittanut Peki »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #12 : Lokakuu 16, 2007, 09:24:14 ap »
Joku 60 heppaa seiskapuolikkaasta ei liene liikaa pyydetty kun pienemmässä Lariossakin oli sen verran vaikkakin neliventtiilikansin.

Griso 850 ei ole kovin edullinen mutta pikkulohkoinen Griso voisi jäädä sopuhintoihin...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

MikaA

  • Viestejä: 47
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #13 : Lokakuu 16, 2007, 11:20:46 ap »
Pahaltahan tuo näyttää jos myynti vaan laskee tälläisenä aikana kun muuten talous jatkaa nousua. Jos myyntilukuja katselee malleittain, niin eniten myydyt mallit on Honda XX, Suzuki Bandit ja Yamaha FJR. Siis isoista pyöristä. Nämähän kaikki on ns. sport tourereita. Tälläistä malliahan ei Guzzilta löydy. Eikä koko Piaggio yhtymältä. En Norgea tähän kategoriaan pistäisi. Eikä uudesta 8v Grisosta taida pelastajaksi olla. 1100 Griso maksaa 18800(tai sinnepäin?) eikä lisäventtiilit varmasti hintaa ainakaan laske.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Guzzin myynti ´07
« Vastaus #14 : Lokakuu 17, 2007, 02:35:51 ap »
Joo, pikkulohkon 48 hv on aika vähän.
Suzukin 650-kuutioinen SV:kin kehittää yli 70 hv.
Tehon nosto ei ilmeisesti olisi kovin vaikeaa, mutta ongelmaksi saattaa tulla vaihdelaatikon kestävyys.
Sinänsä Nevadan tehoilla kerkiää varsin hyvin, ei se ajossa Californiasta juuri jää, paitsi huippunopeudessa, mutta esitteessä 48 hv näyttää pahalta.
Emeritus-guzzisti