Olli kirjoitti: entä se hepparaja? Eikö se ole vapaan kaupan este?
.
No entäs sitten tämä kotimainen kohta jo 50 vuotta väliaikaisesti voimassa ollut rangaistusvero, eiköhän se ole vielä paljon pahempi vapaan kaupan este? :|
Eipä se Ranskan malli käytännössä taida hirveästi menoa haitata, tuo vaan hiukan lisää byrokratiasta aiheutuvia mutkia matkaan kuten täälläkin, hiukan eri tavalla painottuen.
Ne ranskalaiset vaan ei ole ihan niin tosikkoa kansaa kuin suomalaiset, eli käytännössä siellä ei juuri tulla kuristetuilla ajokeilla kovin kauaa pörräämään, paitsi ehkä katsastuksen aikana, eikä poliisitkaan siellä taida juuri mopotteja syynätä ainakaan vainoksi asti. Eli pyörät ostetaan sielläkin vakiokuntoisina, maksaen byrokraateille kohtalainen voiteluraha, jonka jälkeen ne palautetaan normaaliin olotilaansa. Pexi voinee asian vahvistaa tai oikaista, jos aihetta on. Ainakin yhden ranskassa asuvan motoristin puheista tällaisen kuvan sain.
Niin tai näin, eiköhän se pahin kaupan hidaste sekä patonki- että ruisleipämaassa tule olemaan se hinnoittelu, eli 1100cc Grisoa tylympi hintalappu. Koska 8V Grisokin on kuitenkin aika painava pyörä, lienee vakuutuksen hinta täällä suhteessa siedettävä.