Kirjoittaja Aihe: RAM-kytkimen säädöntarpeesta  (Luettu 4771 kertaa)

Janne K

RAM-kytkimen säädöntarpeesta
« : Syyskuu 12, 2007, 01:47:19 ap »
Ainakin Ekkulla taitaa myös olla melko uudenkarhea RAM-kytkin asennettuna. Minua ihmetyttää se, että kytkintä tuntuu tarvitsevan säätää melko tiuhaan. Olen jo useampaan kertaan joutunut _löysäämään_ sitä säätöruuvia, joka painaa kytkimen käyttötangon päähän vaihdelaatikon takana. Erityisesti itseäni on ihmetyttänyt tuo tendenssi, että kytkin alkaa irroittamaan aina vain aikaisemmin. Luulisi, että se olisi toisin päin? Vai onko voima välitetty RAM-kytkimessä jotenkin eri tavalla eikä käyttötanko suoraan paina levyjä irti toisistaan? Jotain eroahan tuossa lienee jo senkin puoleen, että kytkin on kevyempi käyttää ja tuntuu ottavan pehmeämmin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Ekku

« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2007, 06:17:30 ap »
Minä en ole omassani ainakaan vielä tuollaista säätötarvetta havainnoinut, mutta se kytkin on kyllä kiinni ratapyörässä ja ajokilometrit on jäänyt pariin tankilliseen tänä kesänä.

Ihan ekalla käyttökerralla näytti siltä, että kitkalevystä irtoaa aika paljon materiaalia, kun sitä kuparin sävyistä pölyä kertyi kytkinkopan reunaan jonkin verran.

Sittenmmin se kyllä loppui, että en ole siitä sen jälkeen ollut huolissani.

Sen olen kyllä käytöstä huomannut, että tätä kytkintä ei paljon luistatella.

Sitä tuntee itsensä aika tyhmäksi, kun stumppaa koneen Kemoran varikkosuoran päähän ja lähtee sitten työntelemään takaisin sinne starttauspaikalle...

Janne K

« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2007, 06:39:32 ap »
Sulla on vissiin erilainen levy siinä? Muistaakseni siihen saa joko sintratun levyn tai sitten racing-käyttöön sen metallisen? Tuo sintrattu levy taas antaa luistattaa ihan yhtä helposti kuin alkuperäinen kytkinkin, ehkä jopa helpommin koska kytkimen käyttö vaatii vähemmän voimaa.

Ekku

« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2007, 07:18:20 ap »
En oikein tiedä mikä levy siellä on sisällä, kun laitoin sen vaan kokonaisena pakettina paikalleen.

Toinen vastaava mikä mulla on tallissa osina sisältää kyllä metallisen kitkalevyn, mutta eikös termi "sintrattu" juuri tarkoita metallijauhosta puristettua?

On se vaan epänormaalin kevyen tuntuinen käyttää, mutta paikaltaan lähdössä saa olla tarkkana.

Janne K

« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2007, 07:22:25 ap »
Aha. No sitten mä en vaan ole jostain syystä stumppaillu pyörääni, jos sunkin on ihan normaali uusi painos. En saanut pyörää sammuteltua edes ajellessani toinen kaasari ryyppy päällä tuossa vähän aikaa. Luulin jo että talveksi on remppaa tiedossa...

Sintraus on kai jonkunlaista puristamista, mutta kai sitä voi muutakin puristaa kuin pelkkää metallia? Ainakin mulla on suksissa sintratut pohjat ja ne on ihan muovia =).

Ekku

« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2007, 11:17:29 ap »
Tänään kävin viimeisen kerran Kemorassa ajamassa tämän vuoden osalta.

Tuohon kytkimen äkkiottoisuuteen sen verran lisähavaintoa, että kun ensimmäisen kerran painaa kytkimen pohjaan vapaalla ja laittaa vaihteen silmään, niin kytkin ottaa kiinni pehmeämmin.

Jos taas sitten kun vaihde on silmässä painaa kytkimen uudelleen pohjaan siirtämättä vaihdetta vapaalle, niin silloin tahtoo kone helposti stumpata kun lähtöä yrittää ja kytkimen kiinniotto on ihan on/off.

Lineekohän kytkimen rakenteessa jotain mikä selittää tämän ilmiön vai onkohan säädössä jotain pielessä?

nimimerkki "kone 2 kertaa sammuksiin varikkosuoran päässä:)"