Tuttua juttua.
Nuo suojasukat ovat jotain muovilaatua, melko tavallista, jotka murenevat niiltä kohdin kuin niihin kohdistuu ikää ja taivutusta tai muuta ulkoista voimaa.
Itselläni ei ole antaa kuin pari ohjetta: jos johtimien eriste ole erityisen kulunut eli ei ole johtimien lankoja näkyvissä niin ollaan voiton puolella. Jos johtimet, kuten mainitsit, ovat kuluneet niin että langat näkyvät niin on kaksi mahdollisuutta: tilata uusi johdinsarja tai käyttää pihtejä, johtimia, tinakolvia sekä kutistesukkaa ja uusia suojasukka ao. alueelta. Kiireellisessä tapauksessa käy ostamassa rulla kangasteippiä niin pärjäät ajokauden ja, jopa pidempään kunha pidät huolen että johdinnippu ei joudu kireälle.(Kuten mainitsit: johdin jossa langat näkyvät on menetetty,
Kunnostusprosessi, jos hyvin tekee, edellyttää johdinsarjan purkamista ja uusien suojasukkien pujottamista kyseisten johtimien ylle. Se voi olla jossain määrin hankalaa.
Syy noihin "lisäkilkkeisiin" lienee siinä että samalta runkolinjalta tulee useamman mallin runkoja. Siksi voi olla, perusratkaisuna, laittaa kaikkiin runkoihin tarvittavat rakenneosat. Lampunkannattimiä ja muita asioita varten kuten katteita.
Vaan on helponpikin mahdollisuus: tilaat pyörän koko johdinsarjan ja samalla saunaa lämmitellessä vaihtaa se. Hintaa en tiedä. Jos on alle satasen niin ostaisin.
Yleesä ottaen kahdeksankymmenluvun ja ennen vuosituhannen vaihdetta oli em. vaivaa. Vaan en tiedä nykyisistä kun ovat, niin, nykyisiä...
Kerrottakoon että pari Guzzia joilla ajoin kesät talvet niin niiden suojasukat murentuivat jo ekana talvena. Rapiat 20 astetta ei ollut niiden ajolämpötila. Käydessäni eräällä Italianreissullani Guzzin tehtaalla Mandellossa huomautin asiasta. Herroja asia vain nauratti. Hain Biltemasta uutta "suolta" ja taas matka jatkui. "Liitinsulkeisiin" siinä joutui eli hankin em. myymälästä asianmukaisen värisiä johtimia sekä liitintyökalut.
Kotiasentajalle lie helpointa tilata em. mallin johdinsarja ja asentaa/asennuttaa se. Toisaalta, lie varsin helppo asentaa itsekin jos on asianmukaiset työkalut ja nippu nippusiteitä. Kannattanee kuvata ennen purkua. Tankin ja muutaman muunkin osan joutuu irroittamaan.
Itselläni oli, uudesta alkaen 1100 Breva. (Sen yhteydessä myös NTX750 joka vaihtui 1100 Quotaan ja sittemmin 1400 Californiaan jota olen hieman kehitellyt. Se oli käytössäni myydessäni. (Poikkeuksen pyöristäni teki tonninen mekaanisesti ahdettu neliventtiili-Centauro. Jussille terkkuja!) Pari kaveriani, Vakiintuneita japsipyöräilijöitä, kokeiltuaan Brevaa, ostivat samanlaiset vaikka olivat ikänsä ajaneet japseilla. Laukkusarjan kanssa pätevä matkapyörä. Mainitut herrat ja itsekin lopettelen motoristiuraani ja olen jo luopunut maamme motoristijärjestöjen hallituspaikoista, Myös Liikenneturvan sekä Smoton hallituksista. Ei niin että moottoripyöräily olisi vastenmielistä mutta kaikenlaista perintöjuttua kesämökkeineen ja muine kiinteistöineen ja niiden ylläpitoa ja ties mitä joutavaa pitää duunata. (Ei se vastenmielistä ole vaan haittaa joutilaisuutta.) Mökilleen saa poiketa kunhan väkimäärä, kerrallaan, jää noin kahteen, Toki lapset salitaan. Ensi vuonna tule 70 täyteen. Mutta älkää vain onnitelko. Vielä...