Kirjoittaja Aihe: Nevadan bensiininsuodatin.  (Luettu 451 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Nevadan bensiininsuodatin.
« : Heinäkuu 29, 2025, 20:43:46 ip »
Tästäkin on varoitettu, muistaakseni. Oli yllätys, että tankista löytyi pahasti pullistunut suodatin, ja ihan valtuutetussa huollossa Tampereella asennettu. Vain toinen pää, n. puoleen väliin, on alumiinihylsyn sisällä, toinen puolikas joustavaa muovia. Muoviosa on pullistunut uhkaavan näköisesti. Onneksi tuli vaihdetuksi ennen kun halkeaa, olisi tullut aika ilkeä siivo. Vaikea uskoa, että tällainen olisi tarkoitettu paineenalaiseksi. Vakiosa on alumiini umpikapseli. Käsikirjan vaihtoväli bensiiniletkuille ja suodattimelle on 4 vuotta. Nooh... oli tämä hiukan yli sen. Myös pituutta on sentin verran enemmän kuin vakisuodatin. Siksi se oli vaikea keplotella ulos aukostaan. Sen verran rakoa sain tulemaan, että sain nippusiteen poikki, sitten tuli helposti. Uusi meni helposti paikoilleen niputettunakin.

Yritin liittää kuvaliitteen, mutta se ei näköjään vieläkään toimi.

EDIT: Se pullistunut suodatin on Itävallasta, haalistunut teksti kyljessä sanoo: Mahle KL150 14W14. Käsikirjan malli on sakasalainen, merkki on: Mann Filter MWK 44, artn. 66 300 59 940.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2025, 13:26:57 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Vastaus #1 : Lokakuu 18, 2025, 12:20:16 ip »
Laitoin kuvan, vaikkakin vähän myöhässä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2025, 14:16:25 ip »
Onkohan pullistuneen suodattimen suodatinelementti vielä hoitanut tehtävänsä? Onko se vielä tiiviisti paikallaan? Ettei vain bensa ole virrannut elementin ohi kun pullistelu on muuttanut suodattimen mittoja ja elementti mahdollisesti löystynyt istukastaan?
Sohc van Helmi.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Vastaus #3 : Lokakuu 18, 2025, 22:16:15 ip »
Näitä muovisia on laitettu pikkulohkoihin jo ihan tehtaallakin, -haljenneita tavattu ainakin jenkeissä, mahtaako etanoli vaikuttaa asiaan? Siellä etanolia taitaa olla enempi polttoaineessa kuin meillä...

-KG-

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Vastaus #4 : Lokakuu 19, 2025, 15:15:03 ip »
En tullut purkaneeksi tuota pullistunutta. Laitoin menemään jäteasemalle öljyjen kanssa heti huollon jälkeen. Mitään tukkeutumisoiretta järjestelmässä ei ole ollut, joten lienee suodattanut ainakin välttävästi. Säröjä tai halkeamia siinä ei ollut, vielä.

Purkki oli selvästi isompi kuin käsikirjan opastama malli, joten arvaan niitä olevan myös isolohkoissa. Paikallinen mp-mekaanikko hämmästyi kyllä ratkaisua ja sanoi käyttävänsä noita vain kaasutinkoneille. Jos olen oikein ymmärtänyt niin suodatin on kovimmassa paineessa heti pumpun jälkeen ja ennen regulaattoria. Polttoaineen lisäaineilla saattaa olla osuutta asiassa, lienekö syyllinen etanoli vai eetteri vai mikä...

Ainakin Nevadan ja V7:n tapauksessa pa-suodattimen ja -putkien vaihtoväli on 4 vuotta, se ei siis ole kilometrimääräinen. Näköjään suositusta kannattaa noudattaa. Jos on aikomusta kuumissa maissa ajella niin suosittelen ainakin tarkastamista. Suositelen samalla uusimaan myös öljyn huohotinputken. Yllätyin kerran perin pohjin kun se mureni sormiin. Jos olisi jossain Alpeilla pettänyt ja öljy roiskunut takarenkaalle niin olisi keljuttanut.


Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan bensiininsuodatin.
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2025, 12:51:37 ip »
Parikymmentä vuotta stten oli ihan trendi että muovifiltterit ja huohotusletkut hajosivat. Suodattimiin vaikutti polttoainelaadun muutos. Arvatenkin etanoli. Kumiletkujen huonouteen en ole keksinyt muuta kuin halpuuden. Jo kesän ajetusta pyörästä löytyi letkujen pintahalkeamia ja kohta puhkeamisia. Itsellä murentui Torniojokilaaksossa huohotinletku pikkulohkoisesta. Onneksi kahvilan pihasta lähtiessä ja juuri koneliikkeen kohdalla. Siinä sitten tankki ja muuta rompetta irti. liikkeestä sopivaa letkua, pari klemmaria ja matka jatkui taas. Muistaakseni Pellon kohdalla. Sivistyksen ulkopuolella olisi ollut työläs homma.

Kerrottakoon toinen tarina puolen tuntia aiemmin yllä tapahtunutta: Rovaniemen ja Pellon välinen tie nousee Muoniojoen jälkeen melko korkealle. Pysähdyttiin levikkeelle tauolle. Siellä oli jo nuori Ladan omistaja jolla oli jotakin hankaluutta kardaanin suhteen koska oli irrottanut sen takapäästään. Mulkoili meitä äreän näköisenä ja vaikutti poistuvan paikalta autoaan käynnistämättä. Mäen Pellon puoleinen rinne taitaa olla parikin kilometriä pituudeltaan. Sinne hän häipyi. Taukommekin kohta päättyi ja lähtiessäni huomasin että ladasälliltä oli jäänyt pari ruuvia ja mutteria sekä kaksi kiintoavainta levikkeelle. Otin mukaan. Mäen alla oli Lada. Pysähdyin ja ennen kuin esitin asiani eli kalujen palautuksen tämä henkilö osoittautui aggressiiviseksi joten piti nostaa kytkintä. Lenkkiavaimet ovat edelleen tallessa. Ruuveista en tiedä. Enkä ladapojan kohtalosta.