Kirjoittaja Aihe: California Evoluzione  (Luettu 441 kertaa)

RStone

  • Viestejä: 113
  • "Well, hang in there"
California Evoluzione
« : Heinäkuu 30, 2025, 11:49:49 ap »
Eaglesin legendaarisen biisin mukaan "voit kirjautua ulos milloin vaan haluat mutta et voi poistua" - mieleen on pysyvästi jäänyt ja muistijälki ajotunteesta selkäytimeen.
Muistan, että takavuosina oli Gruppon foorumilla keskustelua Californian monen mielestä myös legendaarisimman mallin Evoluzione versioista.
Tehdas valmisti EV mallinimeä kantavaa mallia vuodet pitkään, mutta tehtiinkö malliin olennaisia muutoksia elinkaaren aikana? Oma muistikuva on, että jossain vaiheessa värityksen lisäksi ohjaustanko muutettiin tukevammaksi ja istuin vaihtui yksiosaiseksi. Viimeiset versiot tehtiin Classic, Vintage ja Aquile Nera nimisinä. Joku taisi huumori poskessa veistellä, että Vintage tehtiin tehtaan ylijäämäosista pyörän elinkaaren ehtoolla. Netistä napatun kuvan olisin laittanut mukaan, mutta...

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: California Evoluzione
« Vastaus #1 : Heinäkuu 31, 2025, 07:59:31 ap »
... This could be heaven or this could be hell ...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2025, 07:11:14 ap kirjoittanut Kurtsi »

RStone

  • Viestejä: 113
  • "Well, hang in there"
Vs: California Evoluzione
« Vastaus #2 : Heinäkuu 31, 2025, 16:53:42 ip »
..."We are all just prisoners here of our own device"...🦅🇮🇹

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: California Evoluzione
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2025, 17:29:50 ip »
Juuri kuuntelin kirjan Eagles… Kovasti oli ihan jatkuvasti sex’n drugs’n rock’n roll…

Muistiinpanojeni mukaan viimeinen virallisesti EV:nä myyty malli oli 2006. Ja se olikin ymmärtääkseni viimeinen vuosi kun tehtiin kunnon päivityksiä.


2006 press release: "Engine almost entirely imported from Breva 1100: heads,
cylinders, conrods, pistons, sintered valve seats and guides, nymonic exhaust
valves, twin spark. Alternator imporved, new flywheel.
V11 - it defines you.

RStone

  • Viestejä: 113
  • "Well, hang in there"
Vs: California Evoluzione
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2025, 22:12:35 ip »
Muuttuiko myös päivityksessä vaihdelaatikko ja legendaarisen vihreän vapaavalon hakeminen?

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: California Evoluzione
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2025, 22:57:57 ip »
Pari vuotta oli Cali Stone omassa käytössä, niin en ole itse "tonnisten" Calien erikoisasiantutija, mutta kerkesin alkaa paneutumaan aiheeseen reilu 15v sitten.  EV on lähellä sydäntä, koska sillä on suuri vaikutus siihen, että jo yli 16 vuotta on ollut Guzzi tallissa ja pysyvästi sydämessä.  Nyt kyllä olen tullut siihen tulokseen että "nähty on" ja kiinnostaa viimeisille ajovuosikymmenille uudempi tekniikka (nykyinen on 23v vanha V11 Scura; tosin hyvin harvinainen ja pitkälle erikoisvarusteltu ja "personifioitu" omaan käyttöön, ollaan hyvät luottoystävät sen kanssa, mutta vaikka olisi kaunis katsella, tilaa ei ole, ero tulee...). Niin, oltiin perheen kanssa Pariisissa syyslomalla (pienet lapset) muinoin ja oli edullinen hotelli metrolinjan päässä.  Aina metrolta hotellille kävellessä mentiin hienon Cali EV:n (violetti) vierestä...  Se oli siinä  8) - vieläkään en pääse yhdenkään Guzzin ohi pysähtymättä ja haastelematta kuskin kanssa.

Olen siinä käsityksessä, että virallisesti tehdas möi malliversiota "EV" vuosimalleina 2001 - 2006.  2004 asti Aprilia oli omistajana, 2004 alkaen sitten oltiin Piaggio Group:ia (tekeminen alkoi muuttua "italialaisella sydämellä" -tekemisestä teolliseksi toiminnaksi jota ohjaa taloudellinen tulos). Hydrauliset venttiilinnostimet 2003-2005, näissä oli alkupäässä ongelmaa, kun meni nokka-akseleita ja metallihiukkasia pääsi kiertoon, korjattiin muuttamalla nokka-akselia ja välyksiä. 9/2003 alkaen asennettiin 1 -levyistä kytkintä (terästä, ei sirpaloitumisvaaraa), kahva oli kevyempi mutta melko pian palattiin tuttuun 2 -levyiseen ja myytiin muutossarjaa 1 -levyisille 12/2003 alkaen.  30.5.2007 päivättiin takaisinkutsu koskien EV ja Stone malleja, etupään "alakolmion" ja sen laakerin suhteen, omaan tuo homma oli tehty.  Kaikki ruiskuja (katittomat 15M katilla varustetut 15RC, hyvä ja luotettava ecu, nopea luku/kirjoitus, jos GuzziDiag -työkaluja käyttää).  Katit tulivat 2003 (tehtaan jäljiltä saattoi olla alkuvuosina nykimistaipumusta pintakaasulla 3000 rpm kohdilla).  Mutta 2007-2011 jotkut mallit lienevät olleet myös hyvin varusteltuja (?) ja siinä mielessä lähellä EV -malleja: ainakin Vintage mielestäni (Classic + Aquila Nera vähemmän vakiovarustusta?).  Lopulta 2011 tuli "90 anniversary".  2011 kun oltiin joukolla Suomesta käsin syyskuun puolivälissä tehtaan avoimilla ovilla Mandellossa, nähtiin tuokin peli (palatessa moni joutui ajamaan lumirännässä Stelviossa).

2006 tulleesta moottorista on ihan oma Workshop Manual "Engine V1100" (10/2005) ja kyllähän tuplatulppaisessa koneessa varmaankin potentiaalia on.  Tehtaan jäljiltä "kartat" kuuluvat olleen vähän niin että panostettu ei juurikaan, muistan lukeneeni että vanhimmat 2007 Vintaget ovat ainoita missä sytytyskartoissa oli huomioitu kaksien tulppien mahdollisuudet.  Saksalaiset tunnetut alan osaajat ovatkin modanneet näistä tuplatulppa -Caleista tehokkaampia (vääntönokat, korkeammat puristukset, säädetyt kartat) varsinaisia matkajuhtia.

Omiin silmiin ei ole sattunut, että vaihdelaatikko olisi muuttunut.  Mutta jossain sanottiin että moottorimuutoksien lisäksi kaapelit kulkivat eri tavalla tankkiin ja sylintereihin nähden 2006 -alkaen ja että jarrupaineen jakelussa olisi tapahtunut muutosta myös.  Jos minulta kysyttäisiin: ottaisin mahdollisimman tuoreen Vintagen tai jos 2006 EV:ssä on tuplatulppakone, se kävisi myös.

Copilot tietää tällaista, vaikuttaa että puhutaan 2006 mallista.
"
Moto Guzzi valmisti mallia California Evoluzione vuosina 2004–2006. Tämä malli kuului Moto Guzzin California-sarjaan, joka sai alkunsa jo vuonna 1971 ja jatkui eri versioina aina vuoteen 2021 asti.  California Evoluzione erottui erityisesti uudistetulla 1064 cc V2-moottorilla, parannetulla jousituksella ja modernisoidulla elektroniikalla, mutta säilytti klassisen cruiser-tyylin, joka on ollut tunnusomaista koko California-sarjalle.
"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2025, 22:35:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.