Kirjoittaja Aihe: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?  (Luettu 26617 kertaa)

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2024, 13:27:30 ip »
Ihan jos tälle linjalle lähdetään niin se 1M vastuskin pitäisi kasata useammasta pienemmästä sarjaan kytkettynä: ainakin noissa 1/8W vastuksissa läpilyöntijännite on luokkaa 250V. Mikä pitäisi kait huomioida potentiaalintasauskiskoon kytkiessä myös - ainakin jos siihen itsensä kytkee. Sinänsä tarkkoja huomioita.

Muoks: mopoti ja tankki toki on nyt kaverin tallilla, katsotaan missä vaiheessa motivaatio ja inspiraatio iskisi.

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #16 : Marraskuu 05, 2024, 13:21:37 ip »
Tokikaan hommaa ei ole vielä edes ehditty aloittaa mutta hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. Tuo kaveri

https://www.youtube.com/watch?v=fVYZmeReKKY

sekoittelee itse ruosteenpoistoainetta ja vertailee sitä vaikka mihin. Ja näyttäisi suhteellisen vakuuttavalta tuo omasekoitteinen liemi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #17 : Joulukuu 05, 2024, 16:16:54 ip »
Monella on jonkinlainen mielikuva Intiassa valmistetuista bensatankeista. Siellähän tehdään etenkin vanhoihin britti-vintage pyöriin valmiiksi maalattuja tankkeja. Myös alumiinisia ja "ready to paint" - peltitankkeja. Koska oli tiedossa että joudun modifioimaan kuitenkin tankkia melko reippaasti, tilasin vanhan Bonnevillen peltitankin. Tankkiin on laitettu melko paksu "primerointi", joka oli ilmeisesti Intian poikien mielestä hieno asia (kuva 1). Päätin tietenkin poistaa pinnoitteen ja kokeilin ensin bensaa, tinneriä, asetonia. Pinnoite kesti hyvin bensaa mutta pehmeni tinnerillä ja asetonilla hangatessa. Motonetin CAR-REP-maalinpoistoaine sen sijaan sai pinnoitteen kiehumaan välittömästi ja pinnoite muuttui paksuksi limaksi, jonka pystyi kaapimaan pois teräslastalla. Toistin käsittelyn muutamaan kertaan ja viimeistelin tinnerillä.

Kuten arvasinkin, "primerointi" oli vedetty suoraan pintaruosteen päälle. Korkin reiästä näkyy että primeriä on suihkutettu myös tankin sisälle ruosteen päälle mutta vaikeinpiin paikkoihin se ei ole yltänyt (kuvat 2 ja 3).

Kävin asian tiimoilta ammattilaisen juttusilla eli Vierumäen LasVek:ssä. Kaikki hitsaukset on suoritettava ensin, sillä hitsaaminen käynnistää uudelleen ruostumisreaktion. Hitsaamisen jälkeen on ensin käsittely 85% fosforihapolla, pesu, kuivaus ja Sinol-käsittely. Fosforihappokäsittelyä kannattaa tehostaa pestyllä sepelillä. Tällä pärjää kevääseen asti, jolloin voi olla varma etten keksi enää uutta hitsaamista. Lopuksi sitten kolmivaiheinen pinnoituskäsittely. Tankin ulkopuolinen käsittely tehdään myös fosforihapolla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2024, 18:53:34 ip kirjoittanut @ »

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #18 : Joulukuu 05, 2024, 19:20:47 ip »
Taisi olla kyse vanhemman Guzzi Nevadan tankin sisäpuolen ruostumisesta, eikä intialaisen..
Ratkaisu löytyy edellisistä kommenteista fosforihappo käsittelyjä noudattamalla. Veteraani motoklubin mukaisesti..
Jouko

s151669

  • Viestejä: 149
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #19 : Helmikuu 22, 2025, 21:11:09 ip »
Tokikaan hommaa ei ole vielä edes ehditty aloittaa mutta hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. Tuo kaveri

https://www.youtube.com/watch?v=fVYZmeReKKY

sekoittelee itse ruosteenpoistoainetta ja vertailee sitä vaikka mihin. Ja näyttäisi suhteellisen vakuuttavalta tuo omasekoitteinen liemi.

Tuon liemen sitten sekoittelin. Sekoitteluun kannattaa varata aikaa, soodan lisääminen aiheuttaa melkolailla kuohumista. Kanisteriin pitää jättää vähintään puolet tyhjää jos ei halua kastella kattoa... älkää kysykö mistä tiedän.

Litku laajenee toimiessaan melko voimakkaasti. Näyttää toimivan kuten luvataan, jätin viikoksi lillimään vaikka kuplinta loppui jo parin tunnin kohdalla. Jälkihuuhtelin tankin sinolilla ja melkoista kuravettä tuli ulos. Ruosteet poistuivat siltä osin kuin tuota pääsee näkemään. Testikappaleena irtokipossa käytin ruostunutta kuusiokoloavainta ja vallan hyvä tuli siitä. Ei viikon aikana ainakaan ottanut uutta ruostetta vaikka vain kuivasin paperilla.

Yksi asia ratkottu, seuraava edessä:

Mikä kierre Nevadassa on bensahanassa ? Työntömitalla ilman silmälaseja tihrustaen ehkä M16x1 ? Kiinan pojilla on M16x1.5 useinkin saatavilla.

Tuossa on nyt tuntematonta mallia oleva manuaalinen hana mikä sopii kyllä mun luonteenlaatuuni paremmin kuin sähköhana ja toimimaton bensavalo. Ainoa vika tuossa vaan on että 14L tankista tulee ON-asennossa 13L pihalle ja reserviin jää 1L. Ei hyvä. Tikun pituutta katsoessa voisi arvella jotta pitäisi tulla pikemminkin 7 ja 7 - mikä sekään ei ole hyvä mutta ainahan sen voisi katkaista. Nyt - ilman mitään ilmeistä vikaa - tuo ei kumminkaan toimi oikein. Ei ole reikää imutikun kyljessä tai muutakaan... ainakaan näkyvää. Hanan purkaminen niin että sen ehjänä saisi  kasaan vaikuttaa jokseenkin mahdottomalta.

Eli jostain tarttisi nyt saada toimiva hana.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #20 : Helmikuu 26, 2025, 17:53:24 ip »
Monella on jonkinlainen mielikuva Intiassa valmistetuista bensatankeista. Siellähän tehdään etenkin vanhoihin britti-vintage pyöriin valmiiksi maalattuja tankkeja. Myös alumiinisia ja "ready to paint" - peltitankkeja. Koska oli tiedossa että joudun modifioimaan kuitenkin tankkia melko reippaasti, tilasin vanhan Bonnevillen peltitankin. Tankkiin on laitettu melko paksu "primerointi", joka oli ilmeisesti Intian poikien mielestä hieno asia (kuva 1). Päätin tietenkin poistaa pinnoitteen ja kokeilin ensin bensaa, tinneriä, asetonia. Pinnoite kesti hyvin bensaa mutta pehmeni tinnerillä ja asetonilla hangatessa. Motonetin CAR-REP-maalinpoistoaine sen sijaan sai pinnoitteen kiehumaan välittömästi ja pinnoite muuttui paksuksi limaksi, jonka pystyi kaapimaan pois teräslastalla. Toistin käsittelyn muutamaan kertaan ja viimeistelin tinnerillä.

Kuten arvasinkin, "primerointi" oli vedetty suoraan pintaruosteen päälle. Korkin reiästä näkyy että primeriä on suihkutettu myös tankin sisälle ruosteen päälle mutta vaikeinpiin paikkoihin se ei ole yltänyt (kuvat 2 ja 3).

Kävin asian tiimoilta ammattilaisen juttusilla eli Vierumäen LasVek:ssä. Kaikki hitsaukset on suoritettava ensin, sillä hitsaaminen käynnistää uudelleen ruostumisreaktion. Hitsaamisen jälkeen on ensin käsittely 85% fosforihapolla, pesu, kuivaus ja Sinol-käsittely. Fosforihappokäsittelyä kannattaa tehostaa pestyllä sepelillä. Tällä pärjää kevääseen asti, jolloin voi olla varma etten keksi enää uutta hitsaamista. Lopuksi sitten kolmivaiheinen pinnoituskäsittely. Tankin ulkopuolinen käsittely tehdään myös fosforihapolla.

Hyvää infoa, kiitos. Kyllä näitä Intian tankkeja liikkuu savonkin alueella Guzzeissa ja muissakin.

Itse olen käsitellyt ruosteiset tankit sitruunahapolla, sen jälkeen kuivumaan korkki auki tai sitten vähän öljyä sisään jos meinaa säilyttää tankin tyhjänä esim. talven yli. Pinnotteista olen kuullut sen verran huonoja kokemuksia, että en ole niihin lähtenyt. Joko ne eivät ole kovettuneet kunnolla, tai sitten jossain vaiheessa ovat irtoilleet ja ovat sitten levymäisinä tankin sisällä.

Jani

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 05, 2025, 19:05:53 ip »
Bonnevillen tankki hajosi viimeisessä painetestissä päreiksi. Saumoja joutui hitsaamaan helvetisti mutta eivät pitäneet. Täysin ala-arvoinen tekele oli ja laitoin Ebayhin murska-arvostelun ja sain 75% maksamastani hinnasta takaisin kun poistin arvostelun.  ;D

Nyt on Guzziin tulossa jo hankittu uusi tyylikäs tankki. Joutuu modifioimaan aika paljon kun on ruiskupyörästä. En ole nähnyt ko. tankkia yhdessäkään Tonti-runkoisessa pyörässä. Satulakin menee uusiksi, nyt vasta 4. kerran peräkkäin ym. paljon muita muutoksia. Kuvia en viitsi laittaa kun Jouko S. suuttuu orgis-Calin Guzzin tuhoamisesta.  :-\

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 05, 2025, 21:04:18 ip »
Heh heh heh ja höpö höpö! En ole koskaan "suuttunut" Guzzin rakentelusta! En tosiaankaan! Myönnän sen, että olen joskus sinun kirjoituksiasi "kammonnut" tällä foorumilla ja sinun levittämiesi ja jo poistettujen salaliittoteorioiden vuoksi ja muillakin foorumeilla kirjoittelemasi Guzzi vastaisten ja negatiivisten " varmojen käyttö kokemuksiesi" takia. Olet antanut hyvin jyrkkiä ja negatiivisia mielipiteitä Moto Guzzista henkilöille, jotka empivät ostaakseen Guzzin...Ja ilman mitään laajempaa tietoa Moto Guzzista, ehkä vain sen yhden perusteella, mitä nyt olet rakentanut..Sinuna poistuisin tältä foorumilta vapaaehtoisesti, kun kaikki tietävät tilanteesi.. Ei siis rakentelun vastaisesti.
'Jouko

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 06, 2025, 08:12:14 ap »
Heh heh heh ja höpö höpö! En ole koskaan "suuttunut" Guzzin rakentelusta! En tosiaankaan! Myönnän sen, että olen joskus sinun kirjoituksiasi "kammonnut" tällä foorumilla ja sinun levittämiesi ja jo poistettujen salaliittoteorioiden vuoksi ja muillakin foorumeilla kirjoittelemasi Guzzi vastaisten ja negatiivisten " varmojen käyttö kokemuksiesi" takia. Olet antanut hyvin jyrkkiä ja negatiivisia mielipiteitä Moto Guzzista henkilöille, jotka empivät ostaakseen Guzzin...Ja ilman mitään laajempaa tietoa Moto Guzzista, ehkä vain sen yhden perusteella, mitä nyt olet rakentanut..Sinuna poistuisin tältä foorumilta vapaaehtoisesti, kun kaikki tietävät tilanteesi.. Ei siis rakentelun vastaisesti.
'Jouko

Aika säälittävä vedätys Joukolta, varsinkin noiden "salaliittoteorioiden" osalta.  :)v.  "Ilman mitään laajempaa tietoa Guzzizta" - mitähän tuokin tarkoittaa? Ei liene uutinen etten arvosta kaltaisia puritaaneja, jotka luulevat Guzzin olevan jotenkin erinomaisempi moottoripyörä kuin kaikki muut merkit. N. 500 000 km on tullut mittariin tähän mennessä eri merkkisillä pyörillä, joten vertailukohtaa löytyy. Parempi ettet kommentoi jatkossa kirjoituksiani, niin et munaa itseäsi tämän enempää.  :D

GTRX-1

  • Viestejä: 13
Vs: Ruostetta tankissa - paras korjauskeino ?
« Vastaus #24 : Maaliskuu 06, 2025, 08:54:08 ap »
taitaa se itsensä munaaja kuitenkin olla joku muu kuin Jouko S.