Kirjoittaja Aihe: Synteettinen öljy  (Luettu 3713 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Synteettinen öljy
« : Helmikuu 28, 2024, 13:31:52 ip »
Minulle kerrottiin jo liki 20v sitten, että Calissa on käytettävä mineraaliöljyä. Syntikka ei kuulemma pysy koneessa. No, tämän mukaan olen mennyt, vaikka min.öljyn saatavuus heikkenee vuosi vuodelta.
Cali 2008 on Piikkiössä huollossa ja talvehtimassa. Raportin mukaan Make vaihtoi synteettiset koneeseen ja perään. En yhtään epäile tai arvostele Maken osaamista ja tietämystä. Ihan varmasti on oikeat öljyt vaihdettu.

'Nyt vain heräsi kysymys, jotta onkohan tuo vanha "tieto" ollut väärä? Ja mihin perustui?



 



Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2024, 13:46:51 ip »
Urpolla oli Mille GT:ssä 1989-2003 Mobil Super mineraaliöljyt. Hyvin pysyivät sisällä.
V11:ssä on ollut alkaen 2004 Motorex synteettiset öljyt. Hyvin ovat nekin pysyneet sisällä.
Tästä ei voi tietenkään vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä.

Edit: Nykyään Mobil Super -nimiset öljyt ovat näköjään synteettisiä. Viime vuosituhannella
oli kyllä sen nimistä mineraaliöljyä.





RStone

  • Viestejä: 102
  • "Well, hang in there"
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2024, 15:52:26 ip »
Pulteripyörä Stonessa on öljytikun vieressä ohjetarra koneelle sopivasta öljystä, joka käsitykseni mukaan on synteettistä.
Eikös sinunkin Californiassa Timo ole hydrauliset venttiilinnostajat?

Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2024, 16:21:53 ip »
Markkinoilla olevat öljynlaatujen nimitykset ovat sellainen suo että oksat pois. Synteettinen öljy kun saattaa olla mineraaliöljyä jossa on ripaus synteettistä perusöljyä seassa. Hinta korreloi kaiketi laadun kanssa, muistaen toki mielikuvamarkkinoinnin voiman hintaan ( brändi ).

Synteettinen öljy mikä vuotaa kuumana tiivisteistä läpi lienee PAO-pohjaista öljyä kehnoilla tai sopimattomilla lisäaineilla höystettynä. Mikä saattaa tiivisteitä kovettaa tai sikistää. Eli sitä halvinta markettikamaa nestejäähdytteisiin henkilöautoihin. Ilmajäähdytteinen Guzzin moottori ei taida tarvita öljyllä suuren pakkasen notkeutta, mihin tuolla synteettisellä on suuri parannus mineraaliin nähden. Tosin Nesteellä ainakin taisi olla tarjota mineraaliakin missä on saatu parannettua noita ääriominaisuuksia perinteiseen mineraalien nähden.

Brevassa olen pitänyt moottorissa esteri-pohjaista täyssynteettistä öljyä. Voimansiirrossa sitten perinteistä
mineraalia, tosin nyt Motonetistä olivat Mag1-öljyt loppuneet niin kerskakulutin esteripohjaiseen öljyyn... Esteripohjainen on kuulemma hellävarainen tiivisteille, mutta ei niinkään lompakolle.... Notkeampaa peräöljyä se ainakin oli, tuli pullosta pihalle nollakelilläkin ;D
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2024, 18:02:58 ip »
Synteettistä Motulia on vain 1400:ssa. 10W60-tyyppiä +RVS joka kolmas öljynvaihto.
California-trikessä on Valvoline mineraalia ollut jo yli vuosikymmenen. Ei tipoittelua mitä nyt kuski joutessaan...
Mekaanisessa ahdetussa (850cc) on myös ollut Valvolinen mineraalia (20W50) sekä lisainetta.
Nyt siinä on 950-moottori (Puhekielessä tonninen) kanttisylinterinen ja osittain uusittu ruiskutus. Öljy on mietinnässä mutta taidanpa pitäytyä kilpamoottoripyörien ammattirakentelijan ohjeistuksessa: "Sitä samaa amerikankuraa vaan ja RVS" sekä riittävä lämmitys ennen ajoa. Pääsee edukkaasti ja öljymerkkiä on hyvin saatavilla.

Vaihteistoissa on myös ollut RVS tai sitten Molykote A-dispersio myös perävaihteissa.
Muissa toisenmerkkisissä pyörissä on niiden suosituksen mukaisia tai hieman laajemmalla viskositeetillä olevia öljyjä.

Ja sitten maksettu mainos: https://tesomanautotarvike.fi/varaosat-tarvikkeet/

Riittävä lämmitys: oma kokemus on että laittaa pyörän lämpimästä tallista ulos ja käymään ja ryhtyy riisumaan siviileitä pois, pukemaan ajorytkyjä ylle ja sitten rauhallisesti paikallistietä muutama km ennen isolle baanalle siirtymistä. Pyörissäni on öljynlämpömittarit. Guzzit pyrkivät käymään aina liian kylminä jos hellepäivää ruuhkassa ei lasketa.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2024, 18:10:06 ip »
Eiköhän tuo TimoEV:n "sentään suht tuore" 1100 California mahda käydä synteettiselläkin. Toki pieni mahdollisuus on että kampiakselin takapään tiiviste voi ryhtyä tihkumaan. Mutta ei välttämättä. Asiaa on helppo seurata.
Synteettisissäkin on eroja: jokin kuivaa kumiosia, jokin niin luirua ettei pysy missään ja sitten sellainen joka pysyy sisällä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2024, 21:44:51 ip »
Löysin Maken lähetteen:
Kone Motorex Power Synt. 10/60
Perä Motorex 80/90 + Molykote

Kaljee kirjoitti viisaita öljyistä. En vain ymmärrä / tiedä niistä mitään. Esteripohjainen...??? Esteri on tähän saakka ollut paloruisku... ;D :P Juu, ja ei tarvitse selittää. Ei hullu hurskaammaksi tule...
Matti: Mistäs sen sitten tiedän jos kampuran stefa tihkuu? Ihan oikeasti...
Reima: Ei ole hydrauliset

Ja lopuksi: Ei mene enää pitkään!!!


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2024, 22:19:38 ip »
Joskus kauan sitten valittelin Makelle, että helteellä tiputtelee pari pisaraa asfaltille.
Make sanoi, että nöössipoikana hän kuvitteli erottavansa, tuleeko öljy moottorista vai
vaihteistosta. Ei kuvittele enää.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2024, 23:09:15 ip »
Ehkä sen kytkintilan vuodon lähteet erottaa toisistaan laboratoriossa. Vaan ei ole sellaisia vehkeitä eikä taitoja minulla.
Kytkintilan pohjassa on aukko. Siitä se tippa kerrallaan tippuu pyörän alle. Helpoin on ajon jälkeen ajohanskalla pyyhkäistä ko. kohtaa. Jos nahka kiiltää niin öljyä on liikkeellä väärässä paikkaa. Mutta yhdentekevää missä vuoto on sillä vehje on katkaistava joka tapauksessa. Vuotoja voi olla kahdessa eri kohteessa kytkinmekanismissa ja mainittu kampiakselin takastefan vuoto.

Kytkimen ja vauhtipyörän rakenne on hienosti suunniteltu. Vuoti öljyä vaikka kytkimen työntötangon reiästä kytkinkeskiöön niin siellä on kanavat jotka ohjaavat öljyn vauhtipyörän etupuolelle. Sieltä se valuu vauhtipyörän ulkokehälle haittaamatta kytkintä. Eli pikkuvuoto ei aiheuta, välttämättä, välitöntä kytkinremonttia. Pahin mikä voi tapahtua on kampiakselin stefan eli huulitiivisteen irtoaminen. Sellaisenkin olen kokenut. Silloin oli koko kytkintila ja kytkin vahvasti öljytty vaan moottorissapa ei juuri öljyä ollut. Korjasin vaivan Lievestuoreen Shellin pihamaalla muutamassa tunnissa. Stefa takaisin ja huohotinkotelon tukoksen aukaisu. Homma edellytti ns. pyörän katkaisua. Veteraaniralliin matkalla Ilomantsiin ja sinne myös menin. Kytkimen, kytkintilan ja takarenkaan pesin bensiinillä. Pieni vuoto ei matkaa keskeytä huomioiden ettei öljyä päästetä takarenkaalle. Ylivuotoreikä on sen linjalla.

Öljyistä: toiset öljyt, vaikka paperilla vaikuttaisivat, siis pöntön kyljessä ne tekstit, yhteneväisiltä voi yksi öljy tihuutella mutta toinen ei ole niin herkkä vuodolle. Myös moottorin huohotusjärjestelmän toiminta on hyvä tarkistaa ettei paine kampikammiossa ole yletön. Huohotinventtiili ei kaikissa pyörissä ole ollut remontin jälkeen tallessa. Kyseessä kuulaventtiili. Keskisormen uloimman nivelen mittainen ja paksuinen. Yleensä se on hukattu kun vanhoja huohotinletkuja on vaihdettu tai muutoin irroteltu. Osan puute aihuttaa huohotusjärjestelmään toimintahäiriön ja lisää kampikammion keskipainetta. Vuoto ei, välttämättä, ole välitön.

Joistakin öljyistä väitetään että ne kovettavat tai vetelöittävät tai kutistavat huulitiivisteitä saaden aikaan vuodon. Kuitenkin tyypillinen vika on yleensä laakereissa tai mainitussa huohotuksessa. Viisivaihteisessa vaihteiston kytkinakselin etummaninen kaksirivinen laakeri, vioituttuaan, aiheuttaa vuotoa. Moni ei huomaa kytkimessä eikä vaihteistossa mitään vikaa ajossa koska kytkiakseli on tuettu, varoiksi, kytkimen napaan. Sillä pyritään välttämään isompi vaihteistovaurio. Itselläni on kahdessa pyörässä hajonnut kyseinen kaksirivinen laakeri. Molemmissa oli muovinen kuulahäkki tuhannen kappaleena. Mutta olen remontoinut pari vaihteistoa joissa on hajonnut myös metallihäkkinen. Kuinkahan monta sellaista vaivaa on korjannut ammattilainen kuten Lempäälän tunnettu Guzziguru?

Olisihan noita muitakin vaivoja mutta en pilaa enemmälti yöunia.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #9 : Helmikuu 28, 2024, 23:11:07 ip »
Muistakaa käyttää perävaihteessa, vaihteistossa ja moottorissa magneettipohjatulppia. Se kavaltaa onko vaivaa.
On sillä magneettipropulla toinenkin hyöty: pitää itsessään sen rautametallitöhkän joka muuten kiertäisi laakereissa ja hammaspyörien ryntöpinnoilla. Voisi sanoa että halpa remontinsiirtäjä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2024, 19:06:21 ip kirjoittanut motomatti »

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2024, 10:15:28 ap »
millessä käyttänyt vuodesta -99 moottorissa synteettistä Mobil1 öljyä, oli aikanaan kait huippu öljy nykyään vissiin enemmä vitsi, perässä ja vaihteistossa mineraaliksi väitettyä, millen edellinen ja ensimmäinen omistaja sanoi laittaneensa joskus silloin 90 luvulla askiin synteettiset ja ne oli ruvennut tulemaan ulos reissussa jossain tanskassa kardaanin stefasta, kertomansa mukaan oli reissun päällä sitten vaihdettu mineraalit ja vuoto loppui

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #11 : Maaliskuu 01, 2024, 18:34:57 ip »
Omissa on ollut aina synteettiset. On pysynyt kone ehjänä, ulkoa kuivana ja sisältä puhtaana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #12 : Maaliskuu 01, 2024, 21:02:25 ip »
Itse käytin 1996 Calissa täyssynteettistä Mobil 1:stä koko sen ajan kun pyörä oli liikenteessä 164K verran. Koskaan öljy ei tihkunut tiivisteiden läpi kuten ennen varoiteltiin. 150K kohdalla kun purin koneen alkutekijöihin, niin hoonausjäljet olivat vielä jäljellä sylintereissä eli olivat kuin uudet. Toisaalta, nokka ja nostimien seuraajakupit olivat aika heikossa kunnossa. Kansiremppa tehtiin jo 100K kohdalla, joten mitään johtopäätöksiä ei voi tehdä sen suhteen että synteettinen öljy toimisi paremmin vanhan Guzzin koneessa. Jatkossa laitan tuohon koneeseen mitä tahansa öljyä on jäänyt tähteeksi.  :)

Sama pätee laadukkaampaan prätkääni; laitan koneeseen tehtaan suositusten mukaista semisynteettistä Yamalubea enkä kalliimpaa saman merkkistä täyssynteettistä.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #13 : Maaliskuu 03, 2024, 20:38:44 ip »
Vaikka olen "myöhempi Guzziherännäinen" (nyt tulossa viidestoista kesä), on vuotuinen öljykeskustelu aina mukava.  Alkuaikoina oli intohimonani "rikki huoltaminen" (vuosittain kaikki mahdollinen kilometreistä piittaamatta) - enää en tilaa tarkalleen suosituksen mukaisia Agip -öljyjä ukomailta, haen Motonestistä, enkä jaksa huoltaa jos kilometrejä on vain vähän...  Tähän kohtaan usein olen laittanut paperin nähtäville, joka on ymmärtääkseni näihin "vanhoihin 1100 Caleihin" viimeisin.  Ei tosin ole kompetenssia lausua mitään tiivisteistä tms.

Jos ei ole hydraulisia nostimia niin sitten viimeinen suositus on: "Racing 4T 10W-60" ("Agip branded product").  Tuosta käy ilmi ensin synteettisyys, Agipin tuotelehti kertoo että "Agip Racing 4T" on "täyssynteettinen moottoriöljy".  Ja sitten tietty viskositeetti.

Kun aikaisemmin tutkailin enemmänkin saksankielisiä foorumeita (nyt uusimpien ecujen tultua, GuzziDiag -kehityksen suunnalta ei ole kuulunut mitään sitten 3/2021 ja sinne sunnalle kurkkiminen on jäänyt vähemmälle) tuli vastaan kaveri joka oli ollut työkseen Guzzihuollossa ja vieläpä samassa liikkeessä, jossa nykyisin minulla oleva V11 oli uutena kaupan (nyt on tiedossa kaikki mahdollinen, tehtaalla valmistumispäivää myöten).  Tämä henkilö on aktiivinen muutamalla paikallisella palstalla ja guzzigurun maineessa, erityisesti vanhat 4 -venttiiliset ja viimeiset 2-venttiiliset "sporttiguzzit" omana alanaan.  Olen aina laittanut 4 litraa 10W-60 täyssynteettistä hänen ohjeidensa mukaan.  Ei punainen valo vilku kiihdytyksissä eikä tule ruokalusikallista enempää imuilmakoteloon vuodessa...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2024, 21:48:31 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Synteettinen öljy
« Vastaus #14 : Maaliskuu 03, 2024, 22:28:06 ip »
Sellainen muistelu V10-koneesta, spine-rungosta ja viieästä säästä että reipas kiihdyttäminen aiheutti öljyn vähyyttä siinä kohdassa öljypohjaa missä pumpun imuritilä sijaitsee. Lämpimälläkin säällä pidempään keuliessa öljyvalo halusta vilahteli näkökentässä. Öljylläkin on oma massansa ja se pakkaantui öljypohjan takaosaan kun hieman enemmän antoi kahvaa. Öljynvaihtokaan eri laatuun ei asiaan heti auttanut. Mutta kuumalla säällä ja koneella voitelu toimi moitteitta.
Sain käsityksen että pumppu pumppasi viileän öljyn moottorin yläkertaan eikä se ehtinyt valua riittävän nopeasti takaisin öljypohjaan ja silloinkin pakkaantui sinne öljypohjan takapäähän kiihdytettäessä.

Sama ilmiö oli taannoin eräässä kilpa-Guzzissa jossa öljypohja osastoitiin ja tehokkaampi öljypumppu asennettiin moottorin ulkopuolelle ja satulan alle öljysäiliö.