Ehkä sen kytkintilan vuodon lähteet erottaa toisistaan laboratoriossa. Vaan ei ole sellaisia vehkeitä eikä taitoja minulla.
Kytkintilan pohjassa on aukko. Siitä se tippa kerrallaan tippuu pyörän alle. Helpoin on ajon jälkeen ajohanskalla pyyhkäistä ko. kohtaa. Jos nahka kiiltää niin öljyä on liikkeellä väärässä paikkaa. Mutta yhdentekevää missä vuoto on sillä vehje on katkaistava joka tapauksessa. Vuotoja voi olla kahdessa eri kohteessa kytkinmekanismissa ja mainittu kampiakselin takastefan vuoto.
Kytkimen ja vauhtipyörän rakenne on hienosti suunniteltu. Vuoti öljyä vaikka kytkimen työntötangon reiästä kytkinkeskiöön niin siellä on kanavat jotka ohjaavat öljyn vauhtipyörän etupuolelle. Sieltä se valuu vauhtipyörän ulkokehälle haittaamatta kytkintä. Eli pikkuvuoto ei aiheuta, välttämättä, välitöntä kytkinremonttia. Pahin mikä voi tapahtua on kampiakselin stefan eli huulitiivisteen irtoaminen. Sellaisenkin olen kokenut. Silloin oli koko kytkintila ja kytkin vahvasti öljytty vaan moottorissapa ei juuri öljyä ollut. Korjasin vaivan Lievestuoreen Shellin pihamaalla muutamassa tunnissa. Stefa takaisin ja huohotinkotelon tukoksen aukaisu. Homma edellytti ns. pyörän katkaisua. Veteraaniralliin matkalla Ilomantsiin ja sinne myös menin. Kytkimen, kytkintilan ja takarenkaan pesin bensiinillä. Pieni vuoto ei matkaa keskeytä huomioiden ettei öljyä päästetä takarenkaalle. Ylivuotoreikä on sen linjalla.
Öljyistä: toiset öljyt, vaikka paperilla vaikuttaisivat, siis pöntön kyljessä ne tekstit, yhteneväisiltä voi yksi öljy tihuutella mutta toinen ei ole niin herkkä vuodolle. Myös moottorin huohotusjärjestelmän toiminta on hyvä tarkistaa ettei paine kampikammiossa ole yletön. Huohotinventtiili ei kaikissa pyörissä ole ollut remontin jälkeen tallessa. Kyseessä kuulaventtiili. Keskisormen uloimman nivelen mittainen ja paksuinen. Yleensä se on hukattu kun vanhoja huohotinletkuja on vaihdettu tai muutoin irroteltu. Osan puute aihuttaa huohotusjärjestelmään toimintahäiriön ja lisää kampikammion keskipainetta. Vuoto ei, välttämättä, ole välitön.
Joistakin öljyistä väitetään että ne kovettavat tai vetelöittävät tai kutistavat huulitiivisteitä saaden aikaan vuodon. Kuitenkin tyypillinen vika on yleensä laakereissa tai mainitussa huohotuksessa. Viisivaihteisessa vaihteiston kytkinakselin etummaninen kaksirivinen laakeri, vioituttuaan, aiheuttaa vuotoa. Moni ei huomaa kytkimessä eikä vaihteistossa mitään vikaa ajossa koska kytkiakseli on tuettu, varoiksi, kytkimen napaan. Sillä pyritään välttämään isompi vaihteistovaurio. Itselläni on kahdessa pyörässä hajonnut kyseinen kaksirivinen laakeri. Molemmissa oli muovinen kuulahäkki tuhannen kappaleena. Mutta olen remontoinut pari vaihteistoa joissa on hajonnut myös metallihäkkinen. Kuinkahan monta sellaista vaivaa on korjannut ammattilainen kuten Lempäälän tunnettu Guzziguru?
Olisihan noita muitakin vaivoja mutta en pilaa enemmälti yöunia.