Kirjoittaja Aihe: 1400 California ja iso pleksi  (Luettu 4156 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
1400 California ja iso pleksi
« : Helmikuu 18, 2024, 14:22:47 ip »
Huomasin menneenä suvena, kun ja jos ajaa yli 120 km/h vauhtia, saattaa keula ryhtyä vatkaamaan lievästi. Niin että kiinni piti pitää kokolailla hyvin. Yllätyin kun harvoin ajan niinkin kovaa. Tarkistin ohjauslaakeroinnin mutta siinä ei ole vikaa. Toki voitelin samalla kun oli auki.https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCoz-Tqow3qPu7Bz4842tGGEyjk0yx6imRHc6n4u35LqYLjDRUeQ1q5RbBfh4yXoQjmbWgthMngs0DXp0CZm1apytU62nTRbu5XMcFiDuPE5kvYWBiM8vu1KXdNsbxxSQC-4tiIFFdmsF0kTgWtmCWcgZEx_1OR6jGyhjDyZylypSBghnxdF6qA_mnqex8/w640-h458/C1400_huolto_ohjaus_alalaakeri_voideltu.JPG
Vakiopleksiin en ole tehnyt muutoksia mutta olen sen yläreunaan kiristänyt ilmaohjaimen joka vie kohisevan ilmavirran yli kypärän ja ajossa on hiljaista satasen vauhdissa mikä on tälle pyörämallille sopiva ja kulutuksen kannalta otollista. Koska olen laittanut taakse alkuperäistä matalaprofiilisemman renkaan voi käyttää kyseisessä nopeudessa kuutosvaihdetta.

Alempana, kahta puolen, ovat ilmanohjaimet, noin tuplasti isommat kuin olisi alkuperäiset olleet. Näitäkin voi epäillä. Tai sitten se matalaprofiilisempi rengas takana voi olla syyllinen tai osasyyllinen tähän lievään vaappumiseen. Pitänee kokeilla eri rengaspaineita ensin asian selvittämiseksi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2024, 17:53:44 ip »
Laita taakse kunnon mp-rengas ja/tai luovu pakettiauton tuulilasin kokoisesta pleksistä. Problem solved.  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2024, 18:07:05 ip »
Auton renkaasta ei ole ollut ongelmaa normiajossa ja sillä olen ajanut isompiakin nopeuksia sinällään vaan tuota pleksiä arvelen. Teen, tulevan suven aikana, kun tilaisuus tulee, ajosuorituksen ilman pleksiä vatkaako vai ei.
Toki, auton rengas voi olla ongelma. Olen testannut eri merkkejä. Kaikista ei ole takarenkaaksi. Että sikäli epäilysi on perusteltu.

Näin vanhemmiten, en ole tarvinnut kovaa-ajokiksejä. (Sitäpaitsi siihen on tallissa laite.) Kunhan kokeilin ja uhkasin maamme liikennesäännöksiä ja viranomaispalveluja ajamalla yli sääntöjen. Ulkomaanmatkoja ei ole suunnitteilla. Ehkä myöhemmin mutta eri pyörällä.

Kunhan keksisivät mp-takakumin joka kestäisi edes yhden suven.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2024, 19:56:41 ip »
Mulla kuluu 2-3 settiä enduro-kumeja kesässä a 300 euroa. Ei kannata himmailla jos haluaa moottoripyöräilyltä kunnon kiksejä.  ;D Renkaat ovat kuitenkin jopa tärkeämmät ajokokemuksen kannalta kuin kunnollla säädetty alusta. Kummastakaan en ryhtyisi tinkimään tällä ajokokemuksella.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2024, 21:50:10 ip »
Kiitos opastuksesta. Nyt on kysymys ukosta joka tavoittelee seitsemättäkymmentä palvelusvuotta.
Toki käyn muilla pyörilläni kokeilemassa rata-ajoa mutta se on, uskoisin, ymmärrettävistä syistä, vain harrastelua. Joskus on tullut ajettua hieman reippaamminkin. 1400 Calfornia on mukavuuslaitos ja pappapyörä vaikka potkua on. Tallissa on pari pikkasen reippaanpaa kulkijaa. Tulevat, jossain vaiheessa, myyntiin ettei perikunta hyödy.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2024, 13:21:30 ip »
Eilen Kerhollani katsastettiin renkaita. Kahdella kolmasosalla oli, ainakin toinen renkaista, Metzelerin matkakumeja, varsinkin edessä. Niin myös 1400:ssa etupäässä. Parilla oli ihan uudet renkaat. Ilmeisesti on ollut syystarjouksia tai nk. poistorenkaita edullisesti. Suurin osa jäsenistöstä ajaa vain tourinkia. Pari maastokelpoista pyörää löytyy.

Aiemmin oli edessä Kenda-merkkisia kumeja useita. Maku meni merkkiin kun eturenkaasta irtosi kulutuspinta kudoksesta. Tuli ensin pompottava patti keskilinjalle, sitten patti lisäsi pituutta ja korkeutta sekä ryhtyi laahaamaan lokasuojan alapintaan. Onneksi vajaan kymmenen kilometrin päässä kotitallilta. Jyväskylästä olin tulossa. Piti ajaa hieman yli kävelynopeutta pyörä omaan talliin pitkin katuverkkoa ja irrottaa etupyörä. Seuraavana päivänä Storm Motoriin. Siksi sinne koska he renkaan myivät minulle muutama viikko aikaisemmin. Osoittautui että en ollut ainoa. Kertoivat että Kendan myynti heillä on päättynyt ja sain tilalle takuuseen uuden Metzelerin. Olin tyytyväinen. Mutta huonomminkin olisi voinut käydä. Useammallakin tavalla. Aiheesta ei ole kuvia kun ei ollut kuvausvälinettä matkassa.

Vielä vatkaamisesta: on paljolti kiinni useasta asiasta: eturenkaan kuluminen pykälille, jousituksen säädöt/kunto, lisävarusteet kuten taka- ja sivulaukut, mainittu pleksi, muut ilmanohjaimet, ohjauslaakerointi joka on kavala vaiva mikäli on löysä, liian kireä tai, pahimmillaan kulunut ja/tai ruosteessa. Kaikkia noita on tullut nähdyksi. Osin omissakin moottoripyörissäni joita olen ostanut käytettynä kuten vuoden vanha Ducati 906 jota oli säilytetty ulkona. Ilmeisesti talvellakin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #6 : Helmikuu 23, 2024, 22:19:37 ip »
Se on kumman suosittu tuo metzelerin 888 vaikka ei kummoinen olekkaan ja kalliskin on. Saatavuus siis taitaa olla syy. Harrikassa ne ei ainakaan toimi oikein mitenkään. Dunlopilla on paljon parempia ajettavia ja kestävämpiä tarjolla. Wingiin en ole Mezeleriä edes uskaltanut kokeilla, se kun on painava ja tarkka renkaista. Avonin cobrat on ollu yllätys sekä ajolleen että kestävyydeltään. Lähemmäs 20tkm takarengakin jo kestänyt. Seuraavat tosin on Bridgestonet kokeilumielessä jotka menee alle.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2024, 23:22:20 ip »
Kiitokset sinne Etelätasangolle. Pitänee kokeilla jotain muuta. Meze, edessä, menee vaihtoon kokolailla kesäkuussa, jos vanhat merkit pitävät paikkansa. Riippuu säistä. Ehkä ajotapani ei ole kumiystävällinen. Yksikään rengas joka on ollut 1400:sen alla ei ole päässyt eturenkaanakaan kymppitonniin paitsi viidenkymmenen euron autonrengas takana. Jopa tuplasti. Pitoakin on paremmin. Autokumi on pehmoisempaa.

Ei ole minun ansiotani, saati syytä että maassamme on varsin monia henkilöitä että heillä tourinkipyörissään tai choppereissan on autokumeja. Varsinkin Wingeissä ja rakennetuissa kiikuissa. Idean näin jo kymmeniä vuosia sitten ja ihmettelin. Nyt en ihmettele. Laittelen kevään ja suven mittaa kokemuksia renkaista. 1400:n tarvitsee uuden suolen eteen. Takarengas siirtyy kolmannelle kesälle. (En enää aja kuin noin kymppitonnin suvessa. Ehkä ensi suvena sitäkään. Maaliskuussa olisi sydänleikkaus. Jos ei kuulu puolikuun jälkeen niin voitte tehdä päätelmiä.

Niin: viranomaisen vitallinen tärkeä viesti auton renkaan käytöstä: se ei sovi mp-vanteelle. Olen tämän tiedon ohittanut ja katsastanut pyöräni autonrengastuksella mp-vanteelle. Katsurilla ei ollut pahaa sanaa. Tieto on merkitty Traficomin toimesta rekisteröintitodistukseen. Saan käyttää myös ristikudosrengastusta. Senkin merkitytin. Takana vyö - edessä ristikudos. No, ehkä hieman vedätin kun oli maukas tilaisuus. Toisaalta: mp-vanteelle ei voi, saamieni tietojen mukaan laittaa sisärenkaatonta auton rengasta koska ne eivät suunniteltu tarkoitukseen ja siten eivät sovi mp-vanteelle. Älkää siis tehkö kuten minä teen vaan uskokaa esivaltaa. Tai niin kuin minä sanon: alkuperäisrengastus.

Maassamme on, arviolta satoja moottoripyöräilijöitä jotka eivät ole merkityttäneet, koska se maksaa vajaat sata euroa per merkintä, mitkä renkaat ovat pyöriensä alla erilaisia kuin on Traficomin papereissa. Silti niistä ei ole sakotettu. Nimim: maksoinko turhaan.
Eikö ole parempi että rahalla saa tutkittua laillisuutta vai ajaa tuurilla...

Niin, meillähän ei ole pakollista mp-katsastusta...

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2024, 23:52:23 ip »
Renkaista en muuta sano kuin sen, että omat Italialaiset prätkät rengastetaan Pirellillä, oli se Pirelli valmistettu missä tahansa...
Tämäkin vielä! ! !

Kaljee

  • Viestejä: 56
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2024, 23:55:08 ip »
Hieman viestiketjua lainatakseni, olet tainnutkin aikaisemmin blogiin kirjoittaa tuosta erillisestä ilmanohjaimesta pleksin yläosaan? Onko se pysynyt kiinni ilman reikien tekoa ja lopullista ruuvaamista pleksiin? Muistaakseni siinähän oli kokeilemista varten mahdollisuus vain puristaa se kiinni pleksiin?
Olen sellaista harkinnut tulevalle ajokaudelle, vaikka hieman hintavalta niin pieni varuste äkkiseltään tuntuu...

Olen pikkubrevassa kokeillut nyt neljää erilaista vaihtoehtoa: alkuperäistä, isompaa, pientä pleksiä säädettävällä lisälipalla sekä ilman pleksiä. Tähän mennessä paras ratkaisu tuntuisi olevan iso pleksi ja käsi laitettuna 5cm pleksin keskelle yläreunan yli ::) Tällöin maantienopeudessa kypärämelu putoaa todella paljon. Eikä ajoviima enää paina päätä tai niskaa kipeäksi... Muutosta muuhun ajokäyttäytymiseen en huomannut. Takarengas tehtaan suosittelema Pirelli, edessä joku Michelin. Talouden sivuvaunupyörässä ohjauksen vatkaus jollain nopeudella on yleistä, ja siihen on tehtaan insinööri jo rakentanut kitkalla toimivan ohjausiskunvaimentimen sitä varten... Mutta Brevassa en samanlaista vatkausta haluaisi missään tapauksessa tapahtuvaksi. Tunne on melko epämiellyttävä jo apupyörälläkin varustetussa pyörässä!
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2024, 10:44:28 ap »
Ilmaohjain, ko. valmistajan suurin koko, kiinnittimet, ensikatselulla, vaikuttavat hempuloilta mutta eivät ole. Tarkkaa työtä ja helppo säätää paljain sormin. Menneen kesän laitos pysyi sijoillaan. Kiinnityksen ja pleksin välissä on on suikaleet tahmaista kumia. Ei se liimaa ole mutta pitää, näköjään, osat kuosissa. Pakkauksen mukana tuli mitoitusväline jonka avulla voi porata kiinnitysreiät oikeille kohdille pleksiin. En ole raaskinut.
Voi olla niinkin että tällä puristuskiinnityksellä ohjain ei kestäisi pyörän koko suorituskykyä. Vaan itselleni se ei ole haitta. Ajelen rajoitusten mukaisesti. Pääasiassa.

Teoriaa ja osin käytäntöä: kun varsinainen "tuulisuoja" on kyllin leveä niin sivuilta puskeva ilmavirta ei ehdi pyörteilemään kuljettajan kylkien ja hartioiden saati pään tietämiin. Se ilmavirta joka kohtaa ison tuulisuojan kokolailla sen keskialueella puhaltuu ylöspäin ja sen virtaus kiihtyy siihen suuntaan ja ilmanohjain kun on alareunastaan lähempänä tuulisuojaa ja avartuu lievästi ylempänä siinä laajenevassa tilassa ilman virtaus kiihtyy ja sen suhteellinen massa kasvaa ja siten, ikäänkuin, sinkoutuu voimalla kuljettajan kypärän yli ja, näkymättömästi, ohjaa vaakasuunnassa edestä tulevaa ilmavirtaa ylöspäin. Taakse jää tyynehkö ilmatila jossa on kuljettajan hyvä kuljettaa.

Aiemmin olen kokeillut koroketta kapampikatteiseen pyörään. Käytännössä tehoa on vain suht alhaisissa nopeuksissa koska ilmavirta "vuotaa" pleksin tai muun katteen sivuilta kuljettajan rintakehän ja pään tietämille.

Aikanaan, kun omistin sporttisen Ducatin, siinä ei ollot pleksiä lainkaan. Vain katteessa lippa. Sen tarkoitus oli ohjata pyörteilevä ilmavirta rintakehän tietämille ja kannatella kuljettajan ylävartaloa. Kypärään tuli suora ilmavirta. Vain voimakasta kohinaa, ei turbulenssia. Voisi sanoa että 1400:n pleksin vastakohta.

Muuta etua isosta katteesta: tasaisessa matka-ajossa ei pleksin takana sadesäällä kastu. Lämpötalouden kannalta hyvä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2024, 10:41:44 ap »
Tuosta autonrenkaasta vielä...MM rekisteröi sen asianmukaisesti.
Vaan kysymys: Onko keneltäkään poliisi tarkistanut rengasta / renkaan merkintöjä vs. rekisterimerkintöihin? Mulla ei koskaan ole mitään tuollaista sattunut puhaltelujen lisäksi. Tai no kerran... olin menossa vaihdattamaan takasta Koskelle ja vanhan kudokset jo näkyi.
Mutta siitäkin selvisin kaiketi sillä, että hallussani oli sanaa. Eli en ihan tuppisuunakaan ollut.

Yleisimminkin; Kuinka usein on polliisi tien päällä tarkastanut tekniikkaa, jarruja, valoja tms.?


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2024, 11:48:19 ap »
Kerran kokeillut, ettei etujarrun kahva pohjaa. Onneksi oli asiantuntija. Jos olisi kokeillut kytkinkahvaa,
olisiko uskonut, että sen kuuluukin pohjata.


Kurtsi

  • Viestejä: 296
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #13 : Helmikuu 25, 2024, 12:34:07 ip »
Imatralla oli aikoinaan 70 -luvulla vuosikatsastus. Ainakin roiskeläppien ja äänien osalta. CB 350 Hondasta tippui menomatkalla huilu putkesta. Otin pois toisenkin ja tulin takaisin sakkolappu taskussa.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: 1400 California ja iso pleksi
« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2024, 14:43:35 ip »
Ne harvat kerrat kun poliisi on pysäyttänyt on kysymys ollut pyörän papereista eli katsoivat vastaako rekisterikilpi papereita. Nyt eivät tee sitäkään pysäyttämällä vaan kamera- ja silmävälitteisesti ajamalla pätkän matkaa takana. Tosin siinä eivät selviä ajoneuvon omistussuhteet.

Trikeäni ovat poliisit syynänneet kerran. Lähinnä sen papereita. Halusivat tietää mistä olen hankkinut kyseisen laitteen. Sanoin että tein itse. Silloin kiinnostuivat jonkin verran ja tutkivat erinäisiä seikkoja kuten valot ja hallintalaitteiden toiminnan. Ohjausvaimentimen kehottivat poistamaan vaarallisena kun muuta eivät keksineet.  En poistanut enkä saanut tietää syytä miksi olisi pitänyt. Ehkä tarvitsivat päiväraporttiinsa edes jotain tietoa.

Poliisien kanssa olen ollut, pääosin, hyvissä väleissä.
Kerran kevätyönä olin tulossa Tampereelta ja menossa Mänttään. Kuulas mutta pimeä yö. Juupajoen jälkeen poliisipartio pysäytti ja takaakin tuli poliisiauto ja jäi taakseni parkkiin. Tiesin etten ainakaan ylinopeutta ajanut. Istuttivat poliisiauton takapenkille ja tiedustelivat mistä olen tulossa ja minne menossa. Tiukkaan sävyyn kysyivät että kenen pyörällä ajan. Kerroin että omallani. Käskivät miettimään uudelleen vastaustani. Ne taakseni parkkiin jääneet konstat syynäsivät pyörääni, modifioitua Centauroa. Hetken kuluttua toinen niistä tuli kertomaan kuulustelukonstaapeleille että eihän tämä pyörä ole H-D vaan jokin ihan muu. Sain ajella rauhassa loppumatkan majoitukseen.

Myöhemmin kuulin että Orivedeltä oli varastettu H-D. Ilmeisesti poliisi epäili syyllistä.