Joo.o
Tiede tiedoittaa ja on, suurella todennäköisyydessä paikkansapitävää.
Nykyinen digitaalitekniikka, jonka mukaan vika havaitaan, todetaan ja huolletaan, ei ole se, vieläkään, mikä on mp:n rakenne. Digi ei kulu, liikkuvat osat kuluvat. Niitä ei digi mittaa ennen kuin ollaan ja jo vian lähellä tai vialla. Parempi sekin kuin paha vaurio.
Ehken on selkeänpää normiharrastajan, joka ei tee itse pyöränsä huoltoa parhaan taitonsa mukaan, pitäytyä välttävän ja helketin hyvän välimaastossa noudattaen joka niitä ohjeita joita valmistaja tai sen edustaja tarjoaa. Lopetan, lähiaikoina, oman toimintani, vaikka aikoihin en ole tehnyt mp-hommia kuin harvoille. Laittanen kalut, osat ja tarvikkeet myyntiin hiljalleen jos ketään kiinnostaa. Motivaatio, lukuun ottamatta omia proggiksiani, on melko ohutta. Sitten muuta.
Kiusaan kuitenkin, erityisesti kerhokavereitani, jo kahdeksankymmentäluvulla perustetun MC-kerhon nuorison, olemaan ottamatta huomioon sitä mitä nylkyisin tiedotusvälineet kertovat. Hupsuja ovat nuoret miehet. Lievää tunkua on. Osin väärin asentein. Katsotaan saavatko jäsenyydet. Kerhoni on LCR-mc, sitten tulee MMAF, Smoto ja Guzziporukka joiden johdossa olen uraa tehnyt. Toki Brysselissäkin tuli heiluttua pari vuotta asian eteen. Motoristien hyväksi on ollut muitakin lähtökohtia. Aate vahva edelleen. Harmi että kaverit joiden kanssa tein hommia ovat kadonneet, edesmenneet tai siirtyneet muihin juttuihin...
Niin, moottoripyöristä...
Kokemukseni mukaan, eläköityneenä asentajana havainto on ollut se että huoltotason kehityksen asialle ei tehdä mitään vanhemman kaluston suhteen. (Ei koske ihan kaikkia huoltoja.) Moottori, vaihteisto ja peräöljyistä ollaan kokolailla tarkkoja mutta muiden huoltokohteiden voiteet ovat herran hallussa eikä kaikki huollotkaan niihin kauheasti huolta näe. Syy on se että asiaa ei voi omistaja tai ulkopuolinen havaita, purkamatta, vaikka huoltokirjaan olisi merkitty härskimmän päälle että ookoo. Kunhan tili tulee. Henkilökohtaisesti tämä harmittaa. Yrittäjän elämä, ei sekään ole kovin vaurasta. Yhteiskunnallisesti suvaittavaa ansiotoimintaa. Olen itse tavannut loistavaa huoltotoimintaa Guzzieni suhteen mutta vain uutena ostamieni pyörien suhteen. Niissä on huolto toiminut. Myöhemmin olen jättänyt oman toiminnan varaan ja jättänyt Kerhoni fasiliteettien tukeen. Ei siis auta pikkuistakaan vaikka olisi moottorpyöräilyn dipl.inssi joe ei ole mestaa mitä hyödyntää. Moottoripyöristä, kuten jo autoista, on tullut kertakäyttöpeli kuin autoistakin. Paaliin vaan. Ehkä autoilla ei ole kulttuuria. Pyörillä on. Kai...
Uusien Guzzi-edustusten suhteen en ota kantaa, vielä, siksi että teen, nykyään, kaikki huollot itse, ikäluokasta huolimatta. Uusin, joka ei sekään ole kovin tuore, C1400, sitä suosittelen muillekin jos siihen on mahdollisuutta. Vankka laite. Täällä, keskusteluissa, löytyy hyviä ohjeita miten toimia. Mutta jos itsellä ei ole edes peruskorjaamovarustusta niin ei voi mitään. Vähensin jo: nyt ei ole enää kuin kuusi. Benellit lähtivät. Yksi amerikkalainen ja muut Guzzeja. Osa kaasutunpelejä ja muut digi.
Niin, suosittelen, ei tarvitse olla inssi koulutukseltaan kun voi lukea korjaamokirjaa ja ymmärtää mitä siellä kerrotaan, jos halua on. Pitäkää pyöristänne huolta ja kysykää huollosta mitä on oikeasti tehty. Monessa huoltotoimessa oikaistaan. Onko, esimerkiksi, keulaoljyt vaihdettu kokonaan vai vain lirutettu ulos se mikä tulee. Jälkimmäisessä tapaukseea ei ole mitään ongelmaa jos vaitaa pyörää noin 50.000 km välein. Vaiva tulee myöhemmin. Nimimerkki hyväuskoinen kertoo...
Kuitenkin, ne jotka aikovat tai tekevät tilinsä mp-huoltoa pitäen, annan tukeni niin pitkälle että ollaan reiluja. Se arvo on siinä mikä on yrittäjän ja asiakkaan suhde.
Niin, näin tulen antamaan seuraavalle reippaalle "pojalle" epävirallisen "keulaöljyn" tittelin. Mikäli edes näin voin tehdä. Mutta, mikäli, minusta riippuu, vielä hetken heilun porukoissa.
mm