Kirjoittaja Aihe: Uusi hankintani 850 T3 California  (Luettu 6526 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #15 : Toukokuu 26, 2023, 13:26:25 ip »
Nimen olen kuullut ja lukenut joskus kun on ollut matkassa "apupaikkojen" osoitteita.  Muuta kontaktia ei ole ollut.

Olet saattanut saada varsin hyvän kulkuneuvon kun on noin paljon uutta osaa laitettu useiden tonnien arvosta. Jos vielä työt ovat tehdyt saksalaisella tarkkuudella niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Kuten aikaisemmin mainitsin että lonksutteleminen alakierroksilla on tuhoisaa varsinkin jos tuo yksilevyinen, ilmeisen kevyt, minulle tuntematon, kytkin on tarkoitus pitää käytössä. Sytytys lienee varsin hyvä.

Jos kiinnostaa niin minulla on käytöstä sivuun nostettu T3-moottori eli pyöreäpyttyinen 850cc. Ei huippukunnossa mutta toimii. Alkuperäinen kytkinkin löytynee.

Jos osoittautuu että kone on paljon ajettu niin venttiilinohjurit ovat ensimmäinen kulunut ja korjattava osa. Olen niillä työllistänyt Tammer Dieseliä jo parikymmentä vuotta. Eivät vaihda ohjureita vaan vanhat avarretaan ja holkitetaan voitelukierteisellä insertillä. Jos venttiilikoneistossa on häiriötä kuten kolinaa vaikka välykset on säädetty niin se voi indikoida ohjurien kulumaa. Usein vanhat venttiilit vain kunnostetaan joten varaosia ei ihmeesti tarvita.

Jos kannet joskus irrotetaan niin kannattaa irrottaa sylinteritkin jos sitä ei ole tehty. (Ei auenneet nuo työlistausten toimenpiteet minulle.) Tarvitaan vain männänrengassarja ja jos venttiilinnostimet ovat tarkistettaessa kunnossa, kuten tämän ikäisissä usein ovat, niin ei muuta kuin kokoonpano ja ajoa. Aluksi sisäänajoa rauhallisesti isommin kuormittamatta. Moottoria ei tarvitse rungosta tämän takia pois nostaa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #16 : Toukokuu 26, 2023, 13:43:41 ip »
joo pika tsekkiä noista kupongeista, osan nimet on monet italiaksi ei oikeen aukee:

24. Nov 2004 päivätyssä on laskutettu 2 ohjausiskaria, äänenvaimentajat Lafrancio, matkatavarateline, takavalo, pari vilkkua
29 Nov 2004 päivätyssä on hyvitetty 1 ohjausiskari, toimitettu takavalopidike, äänitorvet, Ikon iskarit, juurikäyrät + yhdysputki, pakoputken kiinnitys pannat alu
6. Dez 2004 päivätyssä on jotain tuulisuoja sälää ja sit valeon-statti
yhessä ei näy päivämäärä siinä on visiin etulokari ja sylinterin suojarauta ja joku suodatin ja venakopan tiivisteet


Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #17 : Toukokuu 26, 2023, 15:53:23 ip »
Se on vaan hyvä, että on tehty nuo remontit. Mittari on ilmeisesti toisella kierroksella, mutta sehän ei haittaa, kun on kunnostettu.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #18 : Toukokuu 26, 2023, 17:02:09 ip »
Ja oheinen firma töiden tekijä/ varaosamyyjä. Liekö tuttu?
Sen verran on "tuttu", että vuosia sitten, taisi olla 2011, kun istuttiin Mandellossa ko.firman asentajan kanssa samassa pöydässä. Vakuuttava tapaaminen. Jäi mieleen, että hän oli nimenomaan vanhemman Guzzi- kaluston spesialisti..
Jouko

kalifi

  • Viestejä: 11
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #19 : Marraskuu 01, 2023, 19:16:29 ip »
Nyt on California talvehtimassa lämpimässä tallissa, vielä pitää huoltaa, vaihtaa öljyt, ja mitä kaikkea sitä nyt pitääkään huomioida. 5600 kilometriä tuli ajettua kesän ja syksyn aikana, vaikka loppukaudesta päähuomion vei uusi hankintani BMW R75/5 1973. Guzzi toimi moitteettomasti kaikin puolin. Tyytyväinen olen hankintaani.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusi hankintani 850 T3 California
« Vastaus #20 : Marraskuu 06, 2023, 09:33:24 ap »
Kuten tiedättekin; omistan T3 Calin. Tosin se on nyttemmin ollut jo kohta vuosikymmenen digitaalinen.

Digiä olen laittanut siksi että se on edullista, hyvin toimintavarmaa ja vähähuoltoista ja pystyy säätämään itse.
Erityisesti virranjakaja tuotti huolta sillä sen keskipakosäädin oli varsin kulunut. Kolmesta kohtaa: keskipakosäätimen jousien ja jousitappien urien kulumat, vastapainojen akselien kulumat ja virranjakajan akselin kuluma. Olisin toki voinut laittaa uuden tai kunnostetun virranjakajan mutta kun nuo digitarpeetkin olivat edullisia niin tein vaihdon.

Edelliseen viitaten: olen monesta vanhasta Guzzista, omista ja tuttujen, löytänyt vastaavat viat virranhakajasta. Pääosin se johtuu puhdistamattomuudesta ja voitelemattomuudesta sekä luonnollisesta kulumisesta. Se taas johtaa siihen että sytytyshetki on epämääräinen eikä kohdallaan koneen muun käyntisyklin mukaisesti. Aiheuttaa tehottomuutta ja tarpeetonta polttoaineen kulutusta ja sitä myöden moottorin kulumista koska palamaton bensiini sekoaa öljyyn, jne. Koska vika tulee hitaasti niin sitä on hankala diagnosoida ulkoisesti.

Suosittelen kaikkien paljon ajettujen kärkisytytteisten Guzzien omistajille ottaa virranjakaja kouraan ja purkaa se atomeiksi. Useimmiten sen voi korjata osavaihdoilla liki alkuperäiseksi. Varaosia on saatavissa useilta tahoilta.

Harva tulee katsoneeksi sinne kärkilevyn alle missä säädin piilee.