Kirjoittaja Aihe: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403  (Luettu 2902 kertaa)

Artsi58

  • Viestejä: 52
OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« : Syyskuu 25, 2023, 11:11:51 ap »
Onko näihin kaapeleihin tullut uutuuksia?

Esim: toimiiko FTDI FT232RL Chip Car Engine ECU Scanner For VAG KKL 409 For Fiat ECU USB Tester 4 Way Switch Read Clear Fault Obd2 Diagnostic for VW/Audi.

 kaksi vaihtoehtoa ft232RQ tai ft232RL  piirissä merkinnät: 1911-C(c voi olla myös G) epäselvä kuva. C0370111  FT232RL pienemmän sirun tekstistä en saa selvää.

Linkki:

  https://www.aliexpress.com/item/32953522012.html?spm=a2g0o.productlist.main.7.214a1ed4PALfsR&algo_pvid=f9e56655-7737-43b0-8024-312d72cc9188&algo_exp_id=f9e56655-7737-43b0-8024-312d72cc9188-3&pdp_npi=4%40dis%21EUR%2112.23%2110.27%21%21%2112.72%21%21%40210318cb16956273767388911e8f29%2110000000977123558%21sea%21FI%211967706841%21&curPageLogUid=4PMSyBlonppY

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2023, 14:48:41 ip »
Näkyy tulleen muutoksena ainakin tuo 4-asentoinen liukukytkin. En tiedä sen tarkoitusta, mutta ehkä liittyy tuohon mahdollisuuteen vaihtaa muiden merkkien OBD testeriin sopivaksi. Jos joku tietää paremmin, kertokoon.

Vaihtoehdoilla RL ja RQ ei liene merkitystä. Merkintä tarkoittaa vain uartin pakkausmallia. RL on kaksrivinen mikropiiri ja RQ nelirivinen. Molemmilla on täysin sama sisäinen lohkokaavio ja toiminta. Molemmat myös tottelevat aivan samaa ohjain ohjelmaa. Olen käyttänyt vain kahta, molemmat RL mallia ja ilman tuota liukukytkintä. Ovat toimineet.

Merkintä 1911 tarkoittaa valmistusviikko 19 vuonna 11, ja C tarkoittaa laatuluokkaa C = siviili, A ja B = teollisuus. Vaikuttaa lähinnä ympäristön lämpötila ja kosteus olosuhteiden sietoon, ei merkitystä meidän sarjassa, mutta vaikuttaa hintaan = halvempi.

Kannattaa huomioida tuon mokkulan käytössä, mallista riippumatta, että niissä on sekä TTL logiikkaa, että CMOS logiikkaa ja siksi erikoinen potentiaalien ja signaalimaan tasaus. Siksi mokkulan miinus-sähkönsyöttö on aina kytkettävä ensin ja sitten vasta plus ja KKL plugi. Muuten on ainoastaan tuurista kiinni sattuuko tulemaan jostain staattinen piikki, joka särkee laitteen CMOS piirejä. Voimme siis myös lopettaa spekuloinnin siitä: tarvitseeko olla miinusjohdin akkuun. Tarvitsee olla!

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2023, 16:09:07 ip »
Tässähän taas viisastuu ja ihan ilmaiseksi.
Se mitä olen käyttänyt ao. liitäntätarvetta pyöräni ja osin kavereiden pyörien suhteen niin jo vuosikymmenen vanhalla kaapelisetillä olen edennyt. Jos jotain positiivisempää etsii niin näyttää siltä että komponenttien hinnat ovat tulleet alaspäin.

Omalla kohdalla on lähinnä ollut tarvetta juurikin lisätä syöttöä alakierroksille juurikin aiempana mainitun nykimisen vuoksi taannoiste vanhempien pyörieni osalta. Nyt sellaisia pyöriä ei enää ole taloudessa sillä vanhimmat ovat kaasutinpelejä ja vain kaksi digi-toimista pyörää on jäljellä. Vain toinen on alkuperäisellä moottorinohjauksella eli 1400:n. Siinä ei ole sitten ensimmäisen käyttövuoden jälkeen tarvinnut kajota. Ei mitään harmeja ja voimaa on tarpeeksi eläkeläisen kyyditsemiseen. Talven aikana teen ensimmäisen isomman huollon noin 60.000km kohdalla.

Toinen digipyörä on omatoimisuuden syytä sillä T3 California sai 950cc kanttikoneen 850 pyöreäsylinterisen sijaan voimanlähteekseen jossa ruiskutusta ohjaa myös itse ohjelmoitava MegaSquirt jonka toiminta on melko identtinen vanhempien Guzzeissa käytettyjen tehdasruiskumallien suhteen. Jotain terminologiaeroja on mutta läppärin näytössä näkyvät kartat ja taulukot ovat lähes identtisiä GD:n verrattuna. Sytytys toimii kahdella asentoanturilla joten se on kokolailla analoginen käytettävyyden kannalta. (Toinen anturi antaa myös ruiskutushetken.) Peruskartat tähän koneeseen eivät istu sillä moottorin yhteydessä on nyt ahdin. Tänä suvena piti olla ensisavujen paikka mutta henk. koht. syistä ja muun kesäaikaisen omaisuuden kunnossapidon  vuoksi voin tehdä viimeistelyä vaikka koko talven. (Muut ajoneuvot ja erityisesti kesämökki söivät aikaa ja pitihän sitä ehtiä ajamaankin.) Blogissani on aiheesta satunnaisia juttuja. Huom! asiat ovat kokolailla pelkkää tekniikkaa joten aika harvaa kiinnostanee bittien asettelu tai ruuvien koot. Pyrin tekemään pyörästä suomi-amerikantermillä ns. Härmä-sleeperin eli muutokset näkyvät ulospäin huonosti. Johdotusta on paljon ja se voi kavaltaa sillä pyrin digitalisoimaan mahdollisimman monta toimintoa ja lisäksi käytössä on runsaasti releitä joita ohjaa vain ns. hituvirta. Se säästää vuosikymmeniä vanhoja kytkimiä ylikuormilta ja hapettumiltakin.

Molemmissa digipyörissäni, vaikka laitteet ovat eri vuosikymmeniltä, varsin identtinen käytettävyys juurikin ohjelmoinnin kannalta. Itse en ole syntyjäni (50-luvun tuote.) diginatiivi vaan nuo ohjelmointiasiat opin vasta myöhemmällä aikuisiällä. Nuoremmilla on varmasti paljon helpompaa kun diginatiivius on tullut kuin itsekseen koulun ja muun vallitsevan tiedonvälityksen kautta. Varmaan on ihan helppoa saada ohjelmoitua hieman runsasbittisempikin laite jo koulussa opituilla taidoilla. Lähin tietotekniikkaan viittaava kouluoppi, aikoinaan, oli matematiikassa jossa käytettiin esimerkkinä vain nollia ja ykkösiä eli nykyisin käytössä olevaa kaksilukujestelmää.

On siis erittäin helppo bittivirran päälle syntyneen nykyihmisen ryhtyä tutkimaan tietoteknisesti miten ajoneuvojensa laitteistot toimivat ja mitä niihin voi tehdä n. omakustanteisesti. Siksi ihmettelenkin miksi ostaa joitain, teoriassa laittomia, huijauspalikoita kun voi homman tehdä liki ilmaiseksi itse.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2023, 08:44:51 ap »
4 asentoinen liukukytkin vaihtaa :

Position 1 = engine ECU (read / clear engine failure)

Position 2 = airbag ECU (read/remove airbag failure)

Position 3 ECU = ABS (read / erase fault code)

Position 4 = ESP ECU (read / clear fixed fault)

Myynti otsikko : 409 With FTDI FT232RL Auto Scanner Cable KKL Auto Diagnostic Interface Cable For Multi-brand cars

Linkki: https://www.aliexpress.com/item/4001149836868.html?spm=a2g0o.detail.1000014.49.41bflPzxlPzx2G&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.354490.0&scm_id=1007.40050.354490.0&scm-url=1007.40050.354490.0&pvid=b34c16cf-3a12-4c11-b928-465531e1f8af&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.354490.0,pvid:b34c16cf-3a12-4c11-b928-465531e1f8af,tpp_buckets:668%232846%238109%231935&pdp_npi=4%40dis%21EUR%216.78%216.1%21%21%217.01%21%21%402103252e16957066570374150e644c%2112000024658975829%21rec%21FI%211967706841%21

Ps. montako pistän tilaukseen?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2023, 11:25:04 ap »
Olisihan se mukava olla, ikään kuin varalla, uudemmanmallinen liitin. Vaikka mitään akuuttia tarvetta itsellä ei heti olisikaan. Mutta olisi ikäänkuin ajan tasalla.

Vaihtokytkimen kohta 2 lienee tarpeeton ja kohta 4 vaatisi ainakin tutustumisen siihen mahdollisuuteen onko mahdolista päästä 1400:n Kiinassa tehdyn jarrujärjestelmän (Brembo) syövereihin. Toisaalta se on toiminut moitteettomasti. Jarrunesteet olen vaihtanut hyvissä ajoin.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2023, 14:25:33 ip »
tilaan noita parit eri piireillä niitä kun näyttää olevan useita jotka sopivat yhtälöön. keskimääräinen hintakin näyttäis jäävän alle 15€ kpl rahteineen.

Siitä varmaan sitten joutaa muillekin.

Yst. Aki

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: OBD2 USB-KKL FTDI 232RL chip 0403
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2023, 12:27:09 ip »
Asiaa.