Näkyy tulleen muutoksena ainakin tuo 4-asentoinen liukukytkin. En tiedä sen tarkoitusta, mutta ehkä liittyy tuohon mahdollisuuteen vaihtaa muiden merkkien OBD testeriin sopivaksi. Jos joku tietää paremmin, kertokoon.
Vaihtoehdoilla RL ja RQ ei liene merkitystä. Merkintä tarkoittaa vain uartin pakkausmallia. RL on kaksrivinen mikropiiri ja RQ nelirivinen. Molemmilla on täysin sama sisäinen lohkokaavio ja toiminta. Molemmat myös tottelevat aivan samaa ohjain ohjelmaa. Olen käyttänyt vain kahta, molemmat RL mallia ja ilman tuota liukukytkintä. Ovat toimineet.
Merkintä 1911 tarkoittaa valmistusviikko 19 vuonna 11, ja C tarkoittaa laatuluokkaa C = siviili, A ja B = teollisuus. Vaikuttaa lähinnä ympäristön lämpötila ja kosteus olosuhteiden sietoon, ei merkitystä meidän sarjassa, mutta vaikuttaa hintaan = halvempi.
Kannattaa huomioida tuon mokkulan käytössä, mallista riippumatta, että niissä on sekä TTL logiikkaa, että CMOS logiikkaa ja siksi erikoinen potentiaalien ja signaalimaan tasaus. Siksi mokkulan miinus-sähkönsyöttö on aina kytkettävä ensin ja sitten vasta plus ja KKL plugi. Muuten on ainoastaan tuurista kiinni sattuuko tulemaan jostain staattinen piikki, joka särkee laitteen CMOS piirejä. Voimme siis myös lopettaa spekuloinnin siitä: tarvitseeko olla miinusjohdin akkuun. Tarvitsee olla!