Kirjoittaja Aihe: Moottoripyöräavain  (Luettu 2772 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Moottoripyöräavain
« : Marraskuu 19, 2023, 11:40:52 ap »
 Yön aikana mietin yhden asian : :o
Sain hakuruudulta paljon tietoja uudemmilta m-pyöriltä kun laitoin sinne   Avain

Käytännöllinen kysymys : Mitä ootte tehneet mp-matkalla kun avain on poissa ja ei löydy, vara-avain on kotona. Ja
olet esim. Leirpollskogenissa yksin vanhalla Guzzilla. 
Voiko ottaa virta suoraan akulta starttimoottorille ? Tai virtalukko"kytkintä-konstilla ? Helpoin tapa? Mitä olette tehneet ?

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moottoripyöräavain
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2023, 12:12:53 ip »
En ole ollut mainitussa skogenissa, mutta Kontiorallissa Vihannissa kyllä. Tavarat oli pakattu ja piti vaan käynnistää. Ei avainta missään, ei makuupussissa, ei teltassa. No tarpeeksi vanhasta -84 Guzzista virtalukko lähtee helposti irti. Johdot sopivasti nippuun ja menoksi. Ei muuten löytynyt avain myöhemminkään.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottoripyöräavain
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2023, 14:30:15 ip »
Vanhemmissa pyörissä on mahdollista kytkeä virtalukon johtimet yhteen sopivasti niin että moottori käy. Oikeian kytkennän voi katsoa pyörän kytkentäkaaviosta. Ilman oikeanlaista kytkentää on turha pyörittää käynnistysmoottoria kytkemällä solenoidin navat toisiinsa.

Uudemmissa, 90- luvulta näihin aikoihin, on pyörän virtalukon kehyksessä yleistynyt langaton tunnistin joka hylkää tai hyväksyy avaimen. Ei edes tarkka mekaaninen kopio avaimesta saa pyörää käynnistymiskykyiseksi ilman avaimen nupissa olevaa mikropiiriä joka on paritettu pyörän elektroniikan kanssa yhteen. Avain siis "keskustelee" virtalukon ja pyörän ohjausyksikön kanssa.

Yleensä kulutajalle on annettu pyörän ostotapahtuman jälkeen kaksi avainta. Niissä on eroa: toinen on ns. huoltoavain ja toinen käyttöavain. Ainakin 1400-sarjassa on avaimia kaksi erilaista. Huoltoavainta käyettäessä pääsee syvemmälle pyörän toimintoihin. Se sallii pääsyn pyörän muistipiireihin. Normiavain ei. Yleensä merkkihuolloilla on kolmas kyseiseen pyörään sopiva avain, ns. yleisavain, jos huoltoon tullessa pyörässä onkin vain käyttöavain käytettävissä.

Nykyään, niin autoissa kuin moottoripyörissä, ei aina ole edes virtalukkoa. Ajoneuvo aktivoituu käyttökuntoon kun sitä lähestyy. Yleensä se on jonkinnäköinen mollikka kuljettajan taskussa.

Käytännössä voi eri ikäisten pyörien em. systeemeissä olla eroja.

Kaljee

  • Viestejä: 58
Vs: Moottoripyöräavain
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2023, 23:20:59 ip »
Tämä tieto ei välttämättä ole sellaista mitä internetissä kannattaisi suuremmin huudella, mutta itse olen aina pitänyt moperien (4kpl) avaimia sellaisessa paikassa ettei varmasti ole hukassa.

Virtalukossa...  ::)

Pihasta tai parkkipaikalta tuo lähtee pakettiauton kyytiin nostettuna ilman avaintakin. Käymäänkään sitä ei kumminkaan ummikko saa pelkästään starttinapista painamalla. Ilkivallantekijä rikkoo sen siihen paikkaan, oli avainta tai ei. Eikä kaksi vuosikymmentä vanha breva taida olla kovinta huutoa oikein millään markkinoilla :-\

Puolison sähkömopossa on tuollainen "avaimeton" käynnistys. Voi pojat kun se osaa olla minun mieleeni ärsyttävä. Ensin kaivat kaukosäätimen/avaimen taskusta, painat nappia että mopo saa virrat päälle. Sitten laitat avaimen taskuun. Lähdet ajamaan. Olet perillä. Kaivat avaimen/kaukosäätimen taskusta, sammutat mopon. Ah, istuit vielä pyörän selässä, liikuit vahingossa senttimetrin ja varashälytin meni päälle. Piip piip piip! Painat uudestaan avaimesta virrat päälle. Nouset pois pyörän selästä, nyt vasta virrat pois. Laitat avaimen taskuun ja käyt kahvilla. Tulet takaisin. Istut pyörän selkään ja... Piip piip piip. Niin, sitä avainta olisi pitänyt painaa ennen kuin istut satulaan ;)

Autoissa (elektroninen) ajonestolaite on ollut pakollinen vuodesta 1998 lähtien, onko kaksipyöräisten suhteen samaa lakia olemassa? Mutta, epärehellinen henkilö omaa kyllä laitteet ainakin tuon vanhemman autokaluston ajoneston kiertämiseksi. Eräässä keskieuroopan konsernin malleissa minuutti tai kaksi niin diagnostiikkaliittimeen kytketty 20€ mötikkä on raksuttanut sähköiset estot tieltään. Enää jäätelötikku tai viila kuluneeseen virtalukkoon, käännös ja jo käy ;D
Maailmallahan tämä ei haittaa, kyseiset nelipyörät ovat jo kauan sitten laitettu kierrätykseen. Lienevätkö huumehörhötkään enää suomessakaan radioita varastavan autoista. Saatika koko autoa?
Käyttöpyöränä Breva 750. Mieliharmia aiheuttamaan hankittu sivuvaunu Dnepr!

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Moottoripyöräavain
« Vastaus #4 : Marraskuu 20, 2023, 11:58:26 ap »
Kun ketjun aloittaja on siellä  Leirpollskogenissa saanut Guzzinsa ilman avainta käyntiin, aika pian on juolahtanut mieleen että entäs tankkaus.

Itselläni siellä Kontiorallissa oli caliin (II) vaihdettu virtalukko jo kertaalleen. Tankin, ohjauslukon ja takalaukun avaimet oli eri nipussa ja tallessa.

Toinen juttu oli kun lapset onnistuivat jättämään B mersun avaimet autoon ja ovet lukkoon. Vara-avain oli 500 km päässä ja viikonloppu. Vaimon veli soitti tuntemalleen mersuasentajalle, joka oli todennut että ei mersuun pääse sisälle ilman avainta. Kokeilin kuitenkin ja parin tunnin touhuamisen jälkeen pääsin  ja ihan ainetta ja autoa rikkomattomalla menetelmällä.

Nykyään on aina kahdet avaimet mukana kaikissa laitteissa ja mielellään toiset eri henkilön hallussa.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Moottoripyöräavain
« Vastaus #5 : Marraskuu 20, 2023, 18:24:20 ip »
Olen kuullut kaikenlaisista tapahtumista kun ihmiset liikkuvat maailmassa.
Oli kerran Kreikassa kun motoristit tulivat pysäköintipaikalle - ei ollut mp siellä , joku oli tarvinnut. Lentokone kotiin.
Ja passit täytyy olla kunnossa ja oikeat nimet ilmoitettu.
Setelit ei saa olla vanhoja - on tapahtunut sekä norjassa,ruotsissa että belgiassa.
Lompakko ja ajokortti on viety - tulee lisää ongelmia, esim Kanariansaarelta. Ja varaavain voi olla lompakossa.
Bensiini on loppunut kun oli paljon kilometrejä seuraavalle asemalle.
Lintu pommitti mp. Bergenissa ennenkuin lähdimme sieltä - puhdistushommia !
Nykkui kerran Satakunnassa suoralla isolla tiellä, Ahvenanmaan juhannusvieton jälkeen - herännyt ojassa, teki kipeä.(ois voinut olla
viimeinen reissu kun puh.pylväs oli lähellä)
Kerran Kroatiassa oli todella kova tuuli viemässä edellä olevan pyöräilijän mereen- oli 5 vaille
Kerran takana ajava motoristi sai moottoritiemaksupaikan puomi Italiassa kypärämuoville kun yritti ajaa ilmaiseksi läpi.
 M-B,n avain- paristo loppui pakkasasteissa taskusa  kirkonpihalla mutta käsilämpö ja ilma suusta pelasti silloin, ja matka jatkui.
 Kotona on usein avaimia hukassa ja löytyy yleensä vaateiden taskuista , pannuhuoneesta tai kalusteista tai ajoneuvoista ja kerrankin
oli silmälasit traktorin takarenkaan päälle kun isä ajoi ne yli.
Sivulaukkujen lukotkin on ollut ongelmallisia ja vaatineet erikoishuoltoa ( ja kerrankin valmistin sivulaukkuja mustasta keinonahkasta ja puumaterialista
Honda CB 500,selle.)
Muutama kertaa motoristit on yrittänyt aja vaikka on ollut jarrulevylukko kytketty, ja huomaa nopeasti.  :D
Puolassa pohjanmaan-motoristit saivat hyvää vahtiapua kun paikallisihmisiä oli ystävällisiä ja hoitivat motoristien vaatteiden ja kypärien vahti parkkiointipaikalla -
ruokataukon aikana baarilla - mutta kaikki oli poissa ruokailun jälkeen paitsi moottoripyörät. Täytyy käytää maalaisjärki ulkomailla.