Kun tekee noita kytkentöjä on hyvä muistaa, että pyörän latauspiirin regulaattori menee rikki välittömästi, jos hetkeksikin kytkee jonkin ulkopuolisen latauslaitteen tai muun virtaa syöttävän vehkeen akkuun kiinni väärällä napaisuudella. Latauspiirihän on järjestelmään kytkettynä vaikka pyörän virtakaan ei olisi päälle kytketty.
Joissakin akkuvaraajissa on väärän napaisuuden tunnistin, mutta se ei suojaa regulaattoria. Vika, joka syntyy, on etsijäänsä huijaava. Lataus toimii silti ajossa, mutta pyörän seistessä akku purkautuu yhdessä vuorokaudessa ja pilaantuu seuraavassa vuorokaudessa.
Tuanoinnii – mikä kumma villitys on noita tupakansytkärin liittimiä käyttää? Autoon vielä sellaisen voisin hyväksyä, mutta moottoripyörään kyllä laittaisin jonkin siistin ja pienen, milellään vesitiiviin, ainakin roiskevesi, kyllä niitä löytyy markkinoilta.
Myös USB:n 5V regulaattorin laittaisin satulan alle releiden riviin hiukan kuivempaan paikkaan. Se on hakkuri tyyppiä, joten sillä ei pidä makuuttaa sähköjä tarpeettomast, eli kytkettävä sulakepiiriin, jolta sähköt katekeaa virta-avaimesta. Sillekään en laittaisi mitään liitintä lainkaan. Halpa USB 12->5V adapteri kaupasta ja sen kuoret auki ja kolvilla johtimet oikeisiin paikkoihin, entiset tupakansytkäriliuskat pois ja kuoret kiinni. Sarveen tai vastaavaan paikkaan vain 5V kaapelin veto puhelimelle. Sellainen valmis roiskevesitiivis USB-kaapeli, mitä tyyppiä puhelin sitten käyttääkin. Ja pieni kumihattu liittimelle jostakin...
Myös tabletin tai kameran, jne... voi ladata sitten sivulaukussa kun niiden USB-latausjohto yltää sinne satulan alle adapteriin. On turvallisempi pujotella kuin yläkautta jonnekin stongaan. Kyllähän se tietysti imasee akun tyhjäksi pyörän seistessä, jos kovin virtasyöppö laite unohtuu lataukseen. Siksi tein senkin, siis USB-teholähteen, itse ja varustin sen syväpurkauksen estolla, mutta se onkin sitten jo toinen juttu...