Kirjoittaja Aihe: Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää  (Luettu 3842 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää
« : Toukokuu 10, 2022, 20:34:39 ip »
Piti vaan vaihtaa etupumppujen stefat, mutta muutakin puutetta ilmaantui.

Sain tilattu California 1100 ie (vm.1996) etupumppuihin kaikki muut tarvittavia osat Stein Dinseltä, mutta yhtä vielä puuttuu. Stein Dinsellä osan
alkuperäinen varaosarumero on GU30525861. SD:n sivuilta löytyvässä räjäytyskuvassa on osa nro 41 "Untere Buchse" eli alempi liukuhylsy, jota ei enää löydy SD:ltä. SD:llä korvaavat uudet osa päättyvät osanumeroon 599 629, joita ei ole myöskään enää saatavilla.

Onko kellään sattumoisin jäänyt varastoon näitä holkkeja? Samaa osaa on todennäköisesti käytetty sekä vanhemmissa ja uudemmissa 1100 Californioissa ja ties missä muissakin isolohkoissa. Loppuilta menee varmaan selatessa netin syövereitä, jos nyt jostain....
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2022, 22:51:43 ip »
Kuluneet on menneet roskikseen. Uusia en ole aikoihin tarvinnut.
Viimeksi tein remonttia kahteen eri California 3-keulaan. Toinen meni Ruotsiin kun siellä ei ole keulakorjaajia, kuulemma.
Niissä on samanlaisia liukulaakereita joissa on teflonpinnoite. Luonnollisesti ovat pienempiläpimittaisia.

Kaipa niitä muitakin kokoja on koska oikein liiketoimintaa paikallinen tiiviste- ja laakeriliike tekee niillä. Tekevät myös mittatilauksia.
Sain Cali 3:sen keulan kaikki tiivisteet, joita muuten on sitten runsaasti siinä, sekä siihen sopivat liukulaakerit samasta liikkeestä yhdellä käynnillä kun oli kaikki vanhat osat malleina. Tarvitaan siis mallit mukaan mistä sitten mittailevat.
Liikkeen nimi on Top-Osa ja sijaitsee Tampereella. https://top-osa.fi/yhteystiedot/

Varmaan muuallakin on vastaavia tavarataloja. Ties vaikka Etrassa olisi...

Yleensä osat perustuvat standardeihin ja vain isot valmistajat teettävät omilla mitoillaan. Ihmisen kiusaksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2022, 17:26:19 ip »
Yksi toisensa jälkeen on mp-nettimyyntikanavien kautta tiedustelut päätyneet tilaan "not more available".
Aamusta onnistuin jo tilaanmaan yhdestä, mutta pian tuli kaupan peruutus, kun ei sitten ollutkaan varastossa.
Yksi oljenkorsi varaosaan löytyy "Nakkilan pyörä ja mopon saiteilta ;D:

Etuhaarukka II, Scarabeo 500 2003-2006, 400-500 cc Scootterit, Aprilia-varaosa luettelot, räjäytyskuvan osa nro 10:

https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot/aprilia/400-500-cc-scootterit/scarabeo-500-2003-2006/etuhaarukka-ii?fbclid=IwAR0WqEix-ZgOM_27jeTk5JKwmxI1FP9wF9mPE8wuu-Ixv5v8v7VYvoHyZLc

Tässä on peräti kaksi tuotetta nro 10, joista toisessa "Bush ja hinta on jotenkin järjellinen 23,70 euroa". Toisessa nro 10 (jossa on oikea tuotekoodi AP 8123665, BOCCOLA DI GUIDA INFERIORE) johtaa tuotteeseen, joka maksaa 98,25 euroa???? Tätä ensimmäistä puoltaa myös se, että samankaltainen ylempi liukuholkki nro 24 on nimeltää "bush".  Tuota voisi vielä yrittää. Viimeinen oljenkokorsi  on sitten etsiä standardi holkki tai teetättää. Saa nähdä miten tässä käy.

Tähän mennessä on Caliin löytynyt aina kaikki tarvittava. Tämä alempi lienee se kuluva osa, kun taas ylempää liukuholkkia löytyy vähän jokapaikasta. Pitää varmaan siirtyä seuraavaksi uudempaan kalustoon :-\.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2022, 07:36:57 ap kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2022, 12:04:36 ip »
Nyt 6 viikon odottelun jälkeen postissa tuli sellainen liukkuholkki, josta pienellä työstämisellä saa Calissa toimivan ratkaisun. Mitat ovat muuten idettiset alkuperäisiin nähden, mutta korkeutta pitää vähentää noin 4 mm. Työstössä pitää noudaattaa tarkkuutta ja varovaisuutta ulkopinnan teflonpinnoituksen kanssa. Asiassa lienee kaksi vaihtoehtoa: a) löytää ammattilanen, jolla on metallin hienosäätö hallussa tai b) tehdä itse. Onko kellään tietoa suositeltavasta "pajasta"? Toinen vaihtoehto "tehä ite" voisi olla jysintä/hionta pylväsporakoneen kanssa karkealla/hienolla laikalla.  Siinäkin pitäsi olla laatuvehkeet - ideoita?   Olishan se kiva päästä Calilla vielä baanalle tänä suvena.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

california dream

  • Viestejä: 1
  • cali 1100i
Vs: Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2022, 19:09:16 ip »
Hei vaan kaikille!Ostin calin vm95, vuonna 2000.
Ja painiskelin viimevuonna noiden liukuholkkien kanssa aikani. Kävin myös Nakkilan pyörässä ja mopossa. jossa myös nuo aprilian 500cc liukuholkit olivat vain varaosaluetteloissa. Päädyin tilaamaan cbr600 liukuholkit jotka olivat 41mm putkille ja 20mm korkeat eli työstettävää riitti. KD calin putket 40mm liukuholkki 15mm korkea ja seinämä 1mm. Ihan siistit sain aikaiseksi ja maksoivatkin e-bayssä 10€. Mutta tuo TOP-OSA on varmasti parempi vaihtoehto jos sieltä sellaiset löytyy.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Yhtä osaa puuttuu Cali 1100 ie etupää
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2022, 14:24:10 ip »
Keula kun on hydraulinen laite ja vastaavanlaisia puslia löytyy siis hydrauliikasta ja sen alan liikkeestä. Top-Osan suhteen en näitä ole kysellyt eikä ilman konkreettista mallia kannatakaan mennä. Heillä on sama periaate kuin on myös Korja-Kumilla: jos ei ole niin tehdään. Voi tietysti olla kyseenalaista haluaako parin osan tekemisestä maksaa kun saman tien niitä syntyisi satoja tai tuhansia. Taannoinn teetin Korja-kumissa lyhyen teräs-kumiholkkisarjan jossa siis kahden holkin väliin vulkanoidaan joustava kumimassa. Holkit olivat tilaajalta ja hiekkapuhaltamiani ennen vulkanointiin vientiä. Sitten vain maalaus ja yksi kaksipyöräinen saatiin jälleen tien päälle. Hinnathan voivat olla joskus suhteellisiakin mutta nuukalle kalliita aina. https://www.korjakumi.fi/tuote-osasto/ajoneuvotarvikkeet

Myös sellainen paja kuin Heavy-Tek tekee, joskus odottaessakin, sellaisia hydrauliikkaan liittyviä töitä jotka muualla ovat törkyhinnoiteltuja tai ei kappalekohtaista työtä edes aloiteta. Pitänee myös huomioida se että ei juuri kuittia ostoksistaan saa. https://heavy-tek.fi/

Teflonholkki hydrauliikassa on nykyisin yleinen oli vastapuolella sitten liukupintta terästä tai alumiiniä. Laakeripronssikin käy liukuholkiksi. Jos jotain holkkia ei saa niin perinnesorvaamo sellaisen tekee kunhan on malli ja mitat sekä ne osat mukana joihin holkki on tarkoitettu. Tämå siis tarkan mitoituksen vuoksi. Myös jokin kova muovilaatu saattaisi toimia laakerina teleskoopissa.