Kirjoittaja Aihe: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99  (Luettu 3445 kertaa)

Alfabrain

  • Vieras
Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« : Kesäkuu 07, 2022, 19:17:20 ip »
Moro!

Suoraan asiaan. Alle 90km/h pyörä kulkee hyvin ei ongelmia. 100km/h - 120km/h pyörä yskii ja jonkun aikaa ajettua tuntuu että bensan saanti loppuu. Kaasun antamisella ei ole vaikutusta kierroksiin tässä kohtaa. Kaasua vähentämällä pyörän saa kyllä pysäytettyä mutta sitten sammuu. Käyntiin saa myös hyvin.

Pyörään on aikanaan vaihdettu kaasarit ruiskun tilalle kuulemma jossain pohjoisessa kahden veljen toimesta. Kaasarit ovat juuri pesty sekä säädetty huoltopajan toimesta.
Mistäköhän tätä lähtisi selvittämään. Viittaisi kyllä bensan saantiin tämä ongelma.  :P

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2022, 19:50:56 ip »
Moi!
Minulla oli samanlainen vika aikoinaan Cali 3:ssa. Sitä kyllä etsin kissojen ja koirien kanssa. Toisen kaasarin neulaventtiili oli viallinen, oli ihan mekaanisesti rikki ja jäi jumiin. Laski kyllä kaasariin bensaa, mutta kun ajoi yli 100 km/h, niin kaasarista loppui bensiini ja veto loppui. Alle sadan nopeudessa toimi vielä.. Vika löytyi, kun purki neulaventtiilit irti asti.
Tietysti kannattaa tsekata tuleeko tankista bensaa, voihan siellä olla tankin suodatin tai hana tukkeessa, letku kurtussa....

- Mika   

Alfabrain

  • Vieras
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2022, 19:55:45 ip »
Moro Mika!

Kiitos paljon vastauksesta. Tutkitaan asiaa!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2022, 21:57:43 ip »
Tankin korkki auki ja puhaltamaan ilmaa bensaletkun kautta tankkiin. Kulkeeko ilma esteettömästi?

Varsin tyypillinen on sellainen juttu että on asennettu bensaletkuun suodatin. Kun bensa virtaa suodattimen läpi jää törky siihen. Meno hyytyy. Jos suodatin on siinä asennossa että kun bensan virtaus katkeaa maan vetovoima vetää töryt suodattimen pohjalle mutta kun bensa jälleen liikkuu se vie törkyä hiljalleen suodattimen kankaaseen ja meno hyytyy jälleen. Näitä on tullut vastaan monia.

Tuo ruiskutusasia jäi kaihertamaan. Onko tankin sisällä oleva suodatin vai onko se vanhempaa versiota jossa suodatin oli tankin ulkopuolella? Onko bensansuodatin siis ruiskutusversiosta peräisin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2022, 22:59:26 ip »
Tuon ikäisessä on pumppu ja filtteri ulkopuolella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2022, 08:28:35 ap »
Nevadassa joskus sama ongelma. Tankin kmorvausilmaletku oli jäänyt rutistuksiin. Tankki hieman koholleen ja letku eri kohtaan tankin alla.

Alfabrain

  • Vieras
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2022, 10:49:16 ap »
Ongelma selvisi. Pajalla eivät olleet bensahanaa laittaneet kokonaan auki.  ::) Pyörään on siis vaihdettu sytytysjärjestelmä sekä kaasarit. En tiedä kuka pyörän on aikoinaan rakentanut, mutta tälläinen mittaristo siitä löytyy: https://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/manual_moto_spezial_speedometer.pdf
Mittarista voidaan mm. valita sytytyskartasta arvo (Z) sekä nähdä sytytyskulma (zw).
Pyörä vielä hieman nykii kun kierrokset ovat tasan 1950/rpm , mutta tuo ei nyt kovin paha ongelma ole. Pitää tutkia mistä johtuisi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2022, 16:14:45 ip »
Pyörien historiaa:
Veljekset ostivat Piikkiöstä kaksi Calia. Valittivat kovaan bensankulutusta ja vaativat ruiskut vaihdettavaksi takuuna kaasareihin. Ei tietenkään onnistunut. Minullekin jossain kokoontumisessa asiasta kertoivat ja olivat kovin harmistuneita, kun maahantuoja ei tällaiseen suostunut.

Joutuivat tietääkseni ihan omin voimin muuttamaan pyörät.
Samalla selvisi, että pyörät olivat muutenkin aikas kelvottomia...



Alfabrain

  • Vieras
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2022, 18:07:52 ip »
Pyörien historiaa:
Veljekset ostivat Piikkiöstä kaksi Calia. Valittivat kovaan bensankulutusta ja vaativat ruiskut vaihdettavaksi takuuna kaasareihin. Ei tietenkään onnistunut. Minullekin jossain kokoontumisessa asiasta kertoivat ja olivat kovin harmistuneita, kun maahantuoja ei tällaiseen suostunut.

Joutuivat tietääkseni ihan omin voimin muuttamaan pyörät.
Samalla selvisi, että pyörät olivat muutenkin aikas kelvottomia...

Mielenkiintoista! Ainakin tuo oma tuntuu olevan toimiva peli ja kulkee hyvin. Pajallakin sanoivat että ammattimaisesti tehty muutokset.

Pette

  • Viestejä: 20
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #9 : Kesäkuu 28, 2022, 18:17:23 ip »
Minulla Nevada -99:ssä (kaasaripeli ja painovoimalla valuva polttoaineensyöttö) pyörän hyytyminen johtui/johtuu siitä, että alle puolella tankilla hydrostaattinen painen tankissa on liian pieni jotta bensaa valuisi riittävästi kaasareille kovemmissa vauhdeissa. Siihen tulokseen olen tullut, mutta syytä en ihan tarkkaan tiedä.

Aikanaan ajoin Nevadallani Italiaan. Laiva oli Rostockissa illalla n. klo 22. Lähdin ajamaan yötä myöten moottoritietä Saksaa alas ajatuksena ajaa aika pitkälle yhtäsoittoa kaverilleni, joka asuu Dolomiiteilla (Val Florianissa). Vähän Berliinin alapuolella pyörä hyytyi ja sammui aivan kuin ei olisi saanut polttoainetta. Pidin vauhtina n. 140 km/h. Ensin luulin, että polttoaine oli loppunut. Jo laivaanmenomatkalla Lahdesta Helsinkiin Nevadan nopeusmittarin pyörittäjä hajosi (tyyppivika) enkä siis voinut matkamittarista seurata polttoaineen kulutusta ajettujen kilometrien mukaan. Nevadassa on bensavalo, joka ei syttynyt, mutta kokemuksesta tiedän, että mittarivaloihin ei ole aina luottamista.

Pysäytin sammuneen pyörän pimeän moottoritein sivuun ja heiluttelin tankkia – polttoainetta oli jäljellä niin kuin mielestäni pitikin olla (minulla on reissussa aina hätätilanteita varten 1,5l:n pullo varabensaa mukana). Koetin startata muutaman kerran, ei lähtenyt käymään. Vedin ryypyn päälle, lähti. Lähdin ajamaan ensin vähän hitaammin, mutta kun pyörä tuntui taas pelaavan, nostin nopeuden taas sinne 140-150 km/h (kierroslukumittarin mukaan). Kohta taas sama tilanne: pyörä hyytyi ja sammui kesken ajon. Taas muutaman starttauksen ja ryypyn käytön jälkeen lähti käymään. Muutaman pysäytyksen jälkeen tulin huoltoasemalle, johon jäin istuskelemaan ja ihmettelemään. Tankkasin samalla täyteen: 8-9L sain menemään 14L:n tankkiin. Isompaan remonttiin en ryhtynyt, mutta esim. tankin korvausilmaletkun tsekkasin. Aamun valjetessa ajattelin lähteä eteenpäin. Ehkä n. 150 km meni ilman oireita , mutta sitten pyörä taas rupesi hyytymään. Nyt tiputin nopeuden n. 80 km:iin/h – pyörä pysyi käynnissä. Nostin nopeuden pikkuhiljaa taas sinne 140 km:iin/h, kunnes taas sama vika. Siinä ajaessa ja pumppaillessa keksin, että voin ajaa 100-120 km/h niin, että vikaa ei ilmene. Välillä siinä matkatessa koetin nostaa nopeutta, joskus vika ilmeni ja joskus ei. Lopulta huomasin, että täydellä tankilla voin ajaa 140 km/h n. 150 km yhtäsoittoa, mutta kun polttoianetta on jäljellä alle puoli tankkia, nopeus pitää pudottaa. Tuolla tyylillä ajoin koko reissun ja tankkailin aika usein.

Vika ei ole korjaantunut enkä vieläkään ihan tarkkaan tiedä mistä moinen johtuu – miksi polttoainetta ei valu riittävästi hydrostaattisen paineen laskiessa, kun ajetaan pidempiä matkoja suuremmilla nopeuksilla. Onko se tyyppivika - ei vaan kuulukaan valua enempää? Pyörässä on tankin sisällä olevan polttoainesihdin lisäksi ulkopuolinen tarvikesuodatin ennen letkun haarautumista eri kaasareille. Sekö kuristaa liikaa? Suodattimia ja letkuja olen vaihdellut ja kaasareita purkanut ja puhdistellut, mutta vika ei ole hävinnyt. Suomessa usein lyhyemmillä yhtäjaksoisilla matkoilla ja pienemmillä nopeuksilla vikaa ei usein pääse toteamaan.
 
Pyörä seisoi ajamattomana monta vuotta erinäisistä syistä johtuen, mutta nyt meinasin taas lähteä sillä saman kaverini luo Italiaan. Poistin kokonaan ulkopuolisen suodattimen, vaan kysynpä olisiko se kuitenkin hyvä ja tarpeen olla? Auttaisiko, että laittaisin yhden sijasta kummallekin kaasarille omansa haaroituksen jälkeen? Olisiko vika joku muu? Kuuluuko ominaisuus tähän malliin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2022, 23:02:21 ip »
Kyllä pitää Nevadan tankista tulla soppaa riittävästi omalla painolla. Kokeile seuraavasti: letku irti kaasarista ja pää näkösälle. Hana auki ja annat valua. Jos bensa valuu yhtä soittoa letkun täydeltä vaikka tankki tyhjäksi, lienee ahtaus kaasarin sisäänmenon ja kohokammion välillä. Jos taas virtaus heikkenee, on tiukka paikka letkusta ylöspäin. Todennäköisesti korvausilman saaannissa edelleen ongelmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tehot häviää vauhdeissa California 1100 Special -99
« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2022, 10:30:03 ap »
täällä tai jossai oli joskus annettu arvo kuinka paljon bensaa pitää tulla kun hana on auki mutta en muista missä se oli, mutta toisaalta jos veis vaikka huikeat 10 l/sadalla kun ajaa 150 km/h niin se olisi 2,5 dl/min noin alkeis matematiikalla sehän olisi suht helppo testata