Minulla Nevada -99:ssä (kaasaripeli ja painovoimalla valuva polttoaineensyöttö) pyörän hyytyminen johtui/johtuu siitä, että alle puolella tankilla hydrostaattinen painen tankissa on liian pieni jotta bensaa valuisi riittävästi kaasareille kovemmissa vauhdeissa. Siihen tulokseen olen tullut, mutta syytä en ihan tarkkaan tiedä.
Aikanaan ajoin Nevadallani Italiaan. Laiva oli Rostockissa illalla n. klo 22. Lähdin ajamaan yötä myöten moottoritietä Saksaa alas ajatuksena ajaa aika pitkälle yhtäsoittoa kaverilleni, joka asuu Dolomiiteilla (Val Florianissa). Vähän Berliinin alapuolella pyörä hyytyi ja sammui aivan kuin ei olisi saanut polttoainetta. Pidin vauhtina n. 140 km/h. Ensin luulin, että polttoaine oli loppunut. Jo laivaanmenomatkalla Lahdesta Helsinkiin Nevadan nopeusmittarin pyörittäjä hajosi (tyyppivika) enkä siis voinut matkamittarista seurata polttoaineen kulutusta ajettujen kilometrien mukaan. Nevadassa on bensavalo, joka ei syttynyt, mutta kokemuksesta tiedän, että mittarivaloihin ei ole aina luottamista.
Pysäytin sammuneen pyörän pimeän moottoritein sivuun ja heiluttelin tankkia – polttoainetta oli jäljellä niin kuin mielestäni pitikin olla (minulla on reissussa aina hätätilanteita varten 1,5l:n pullo varabensaa mukana). Koetin startata muutaman kerran, ei lähtenyt käymään. Vedin ryypyn päälle, lähti. Lähdin ajamaan ensin vähän hitaammin, mutta kun pyörä tuntui taas pelaavan, nostin nopeuden taas sinne 140-150 km/h (kierroslukumittarin mukaan). Kohta taas sama tilanne: pyörä hyytyi ja sammui kesken ajon. Taas muutaman starttauksen ja ryypyn käytön jälkeen lähti käymään. Muutaman pysäytyksen jälkeen tulin huoltoasemalle, johon jäin istuskelemaan ja ihmettelemään. Tankkasin samalla täyteen: 8-9L sain menemään 14L:n tankkiin. Isompaan remonttiin en ryhtynyt, mutta esim. tankin korvausilmaletkun tsekkasin. Aamun valjetessa ajattelin lähteä eteenpäin. Ehkä n. 150 km meni ilman oireita , mutta sitten pyörä taas rupesi hyytymään. Nyt tiputin nopeuden n. 80 km:iin/h – pyörä pysyi käynnissä. Nostin nopeuden pikkuhiljaa taas sinne 140 km:iin/h, kunnes taas sama vika. Siinä ajaessa ja pumppaillessa keksin, että voin ajaa 100-120 km/h niin, että vikaa ei ilmene. Välillä siinä matkatessa koetin nostaa nopeutta, joskus vika ilmeni ja joskus ei. Lopulta huomasin, että täydellä tankilla voin ajaa 140 km/h n. 150 km yhtäsoittoa, mutta kun polttoianetta on jäljellä alle puoli tankkia, nopeus pitää pudottaa. Tuolla tyylillä ajoin koko reissun ja tankkailin aika usein.
Vika ei ole korjaantunut enkä vieläkään ihan tarkkaan tiedä mistä moinen johtuu – miksi polttoainetta ei valu riittävästi hydrostaattisen paineen laskiessa, kun ajetaan pidempiä matkoja suuremmilla nopeuksilla. Onko se tyyppivika - ei vaan kuulukaan valua enempää? Pyörässä on tankin sisällä olevan polttoainesihdin lisäksi ulkopuolinen tarvikesuodatin ennen letkun haarautumista eri kaasareille. Sekö kuristaa liikaa? Suodattimia ja letkuja olen vaihdellut ja kaasareita purkanut ja puhdistellut, mutta vika ei ole hävinnyt. Suomessa usein lyhyemmillä yhtäjaksoisilla matkoilla ja pienemmillä nopeuksilla vikaa ei usein pääse toteamaan.
Pyörä seisoi ajamattomana monta vuotta erinäisistä syistä johtuen, mutta nyt meinasin taas lähteä sillä saman kaverini luo Italiaan. Poistin kokonaan ulkopuolisen suodattimen, vaan kysynpä olisiko se kuitenkin hyvä ja tarpeen olla? Auttaisiko, että laittaisin yhden sijasta kummallekin kaasarille omansa haaroituksen jälkeen? Olisiko vika joku muu? Kuuluuko ominaisuus tähän malliin?