Kirjoittaja Aihe: Mp:n käytössä syntyvä data  (Luettu 3824 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Mp:n käytössä syntyvä data
« : Kesäkuu 02, 2022, 14:44:33 ip »
Mielenkiintoinen artikkeli ja koskee, todennäköisesti, niitä pyöriä jotka eivät merkkihuoltamatta edes toimi siksi että ajoneuvoon kertynyttä dataa pyörän valmistaja ei silloin saa kun huollot tehdään muussa huoltopaikassa tai itse.
On hyvä syy olla hankkimatta uutta pyörää. Ajan vanhoilla niin kauan kuin pystyn.
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/11701/Kuka-omistaa-autostasi-tai-moottoripy%C3%B6r%C3%A4st%C3%A4si-syntyv%C3%A4n-datan.htm

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2022, 15:14:55 ip »
Lainaus
dataa puretaan OBD-diagnostiikkajärjestelmän kautta huoltojen ja korjausten yhteydessä ilman omistajan suostumusta tai tietoa
Hirmuista... eikös jo kuolemaan johtavien onnettomuuksien kohdalla tutkintalautakunta saa näitä tietoja käyttöönsä ?  Autoissa on ymmärtääkseni ollut jo pitkään tekniikka käytössä, jonka avulla ne ovat autovalmistajan kustannuksella (takuuajan, ainakin jotkut merkit) langattomien verkkojen yli yhteydessä valmistajan organisaatioon.  Tai sitten esim. niin että yhteys on aina, mutta jos haluaa siihen itselleen palveluja, ne on ostettava erikseen vuosimaksulla.  Huollosta soittavat "itse itseään komentaen", että "sulla alkaa määräaikaishuolto lähestyä kilometrien perusteella, sopiiko se ja se päivä" (ainakin jos on kruksannut että sallii tämän).

Itse kyllä ottaisin laitteen, joka rekisteröi ajetut kilometrit trafille: sen mukaan maksettaisiin päästömaksut ja vakuutukset.  On ikävää, että kiinteät käyttömaksut tulevat kalliiksi, vaikkaa ajaa vähän (aiheuttaa päästöjä vähän).  (Juuri taisi joku "asioista tavallisesti perillä oleva taho" todeta että aivan hyvin voidaan 3€ litrahinta polttoaineissa ylittää tuleaisuudessa...)
V11 - it defines you.

Jouko S

  • Viestejä: 867
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2022, 17:55:20 ip »
Tämä on totuutta jo merkkimme tiimoilta. Guzzin merkkihuolto on ainut mahdollisuus päästä piuhoja pitkin alkulähteille, eli Piaggion huoltodataan. Näin takuu säilyy.
Datan luovutussopimus on ilmeisesti allekirjoitettu silloin, kun luovutat pyörän merkkihuoltoon. Ei sitä ainakaan kukaan kysele.. Ecun tallentamat tiedot siirtyvät piuhoja pitkin Piaggion kansioihin, ja menevät sitten kenties mihin tahansa käyttöön. Voi olla, että kohteen kehitykseenkin, ja se tietysti hyvä.
"Vastapalveluna" saatat saada ecun päivityksen, mutta et tietoa, mikä muuttui..
Vai muuttuiko mikään..
Kyllä tämä on ihan oikea ongelma myös autoja koskien ja hyvä, että FEMA on ottanut asian ns. tapetille.
Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #3 : Kesäkuu 02, 2022, 21:56:33 ip »
Ajattelen tämän eri tavalla. Miten käy niiden laitteiden joihin ei saada yhteyttä tai eivät muutoin, sattumalta tai tarkoituksella, ole tämän järjestelmän piirissä? Katkeaako taival?

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #4 : Kesäkuu 02, 2022, 21:59:39 ip »
Ecun voi myös vaihtaa 3rd party versioon, johon voit sitten asentaa/tuunata mieleisesi ominaisuudet. Voit myös halutessasi kerätä erilaista ajonaikaista dataa, siis itsellesi, jos niin haluat. Saa myös moniin/useimpiin Guzzeihin.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #5 : Kesäkuu 02, 2022, 22:24:00 ip »
EJ. Tarkennatko?
Jos ei niin ryhdytäänkö pohtimaan asiaa? Kaljat kustannan.

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2022, 20:33:39 ip »
EJ. Tarkennatko?
Jos ei niin ryhdytäänkö pohtimaan asiaa? Kaljat kustannan.

Ei se nyt niin ihmeellinen juttu ole. Ohessa yksi vaihtoehto, jonka itse valitsin. Tehtiin uudet piuhat ja pistettiin uusi ecu, jossa on enemmän kuin tarpeeksi säädettävää peruskäyttöön, ja myös tiedonkeruuoptiot. Kuvan pyörä on tietty pesarolainen eikä mandellolainen, mutta sama boksi olisi mennyt 'heittämällä' myös silloiseen Brevaani, kun liitinpuoli on pitkälle samanlainen. Vaatii vaan vähän ohjelmointia ja säätöä. Dataa ei virtaa mihinkään pilveen jos et niin halua, kun se on itsesi hallittavissa. Toki systeemi mahdollistaa myös etäsäädöt, mitä käytetään esim. kisakäytössä inssin ja pyörän välillä. Tämäkin yksilö pistettiin perussäätöihin etänä, logistisista syistä.

Muitakin vaihtoehtoja tietääkseni löytyy, mutta tässä siis yksi toimiva vaihtoehto. Jos moinen ja/tai uusiopiuhoitus kiinnostaa niin suap nykäistä hihasta. Altha uiskella tai ilman. 2000-luvun Benellit, Rukatit, Gutsit, Akustat, Apriliat, kaikki käy.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #7 : Kesäkuu 07, 2022, 21:11:08 ip »
On se hyvä, että on vaihtoehtoja. Kun takuu raukeaa niin ecu vaihtuu, ja netti-inteface lentää roskiinn.

Sanon tämän siksi, että nuo kustannuspaikalle syntyvät yhteydet, huollossa tai ilman huoltoa, jopa langattomasti, syntyvät aina internetin välityksellä. Valmistaja kyllä päivittää ajopelin käyttöohjelmiston, käytännössä ecun, mutta kukaan ei päivitä sitä ohjelmistoa, joka hoitaa sitä viestiliikennettä, siis interfacea nettiin. Siitä syntyy ennen pitkää iso ongelma, mutta kukaan ei siihen puutu, ennen kuin herätään kasakan nauruun. Kun kaikki laitteet, myös ajoneuvot ensimmäisinä, ovat viimein netin päässä syntyy suuri kiusaus käyttää niitä ja niiden sisuksissa piilevää dataa väärin, jopa vahingollisesti. Monien laitteiden nettiliittymä on silloin vanhentunut ja päivittämätön. Yleensä kukaan ei edes tiedä niiden olemassaolosta saatika sitten käytön, päivityksen ja turvallisuuden reunaehdoista. Valmistajan pitäisi olla vastuussa sen datan väärinkäytöstä syntyneistä vahingoista, aivan kuin pesukoneesta tulevasta sähköiskustakin, mutta onko se?

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/a42d46ab-93b7-465e-be38-a09d8df180cb?ref=ampparit:7bcd


Sentire la forza!
Terv: Timo

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2022, 17:56:37 ip »
Mutta oletteko sitä mieltä, että jälkiasennettavat ecut saa yhtä hyvin säätöihin kuin tehtaalla? Kun otetaan huomioon että käyttävät todennäköisesti aika hyvän tuntimäärän karttojen hinkkaamiseen. Kun taas toisaalta itsellä ei välttämättä ole samanlaisia paineita päästörajoituksista, kunhan ajettavuus, kulutus ja suorituskyky on kohdallaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2022, 21:14:26 ip »
Uskoakseni niin että tieto kulkee sitä alkuperäisestä ECUsta siihen piraattiin. Tosin välikäsien muodossa eli, vaikka oman pyöräsi ECUn tiedosto kopioidaan ja siirretään toiseen ECUun. Siitä on hyvä säätää omin päin taitojen ja mieltymysten mukaan.

Tosin meidän, ei sinun eikä minun, tarvitse kuin ottaa yhteys GD:llä alkuperäis-ECUun ja syöttää siihen haluamiamme parametrejä. Ulkopuolisen on erittäin vaikea havaita onko toimenpidettä tehty vaiko eikö. Muita jälkiä ei jää kuin ne muutetut tiedostot. Yleensä menon parantamiseksi tai, mieluimmin, sopeuttamiseksi käyttäjän mielihaluihin. Toki moottorin ja sen oheislaitteiden kuten ilmansuodatuksen, venttiiliajoituksen tai äänenvaimennuksen ominaisuudet rajoittavat toimenpiteitä. Esimerkiksi puristussuhteen muuttaminen vaatii säädettävyyttä laajalti.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #10 : Kesäkuu 16, 2022, 03:55:31 ap »
Uskoakseni niin että tieto kulkee sitä alkuperäisestä ECUsta siihen piraattiin. Tosin välikäsien muodossa eli, vaikka oman pyöräsi ECUn tiedosto kopioidaan ja siirretään toiseen ECUun. Siitä on hyvä säätää omin päin taitojen ja mieltymysten mukaan.

Niin aivan, jos ei tarvitse ihan nollasta lähteä niin onkin ihan toinen juttu. En ole oikein kärryillä miten nämä nykyään menevät. Yhteen autoon aikanani ecun vaihtanut, ja lähtökohdaksi sain toisen samankokoisen väkisinhengittävän moottorin kartat ja siitä säätelemään.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #11 : Kesäkuu 16, 2022, 09:02:56 ap »
Just niin.
Kun taas, loppukesästä nähdään, niin jutellaan aiheesta. Pyörääsi voi tehdä pikku parannuksia mikäli on tarve. Olen matkoilla reilun kuukauden moottoripyörällä. Tänään lähden. Palailen joskus heinäkuun puolenvälin jälkeen jos hyvin käy.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Mp:n käytössä syntyvä data
« Vastaus #12 : Kesäkuu 16, 2022, 17:49:56 ip »
Just niin.
Kun taas, loppukesästä nähdään, niin jutellaan aiheesta. Pyörääsi voi tehdä pikku parannuksia mikäli on tarve. Olen matkoilla reilun kuukauden moottoripyörällä. Tänään lähden. Palailen joskus heinäkuun puolenvälin jälkeen jos hyvin käy.

Pyörä on kyllä toiminut siinä määrin hyvin että ilman lambdaa en lähtisi enää säätöhommiin. Itse ollut tässä reilun viikon pyörällä reissussa ja toinen vielä jäljellä.