Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja  (Luettu 3042 kertaa)

Lars

  • Vieras
Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« : Huhtikuu 27, 2022, 11:42:08 ap »
Löytyykö näihin yleensäkään suomenkielisiä ohjekirjoja? Olen uusi guzzilainen eikä tuon sielunelämä ole oikein hanskassa, liian monta nappulaa tangon päissä ja vielä avaimenperässäkin jonkinlainen nappula jolla saa sen vinkumaan ainakin ;)

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2022, 17:04:28 ip »

Tuosta 1400 mallista itse mitään tietämättä ja jos et saa täältä foorumilta hakemaasi vastausta, suosittelisin näin:

1. Kysy entisiltä Guzzin maahantuojilta Mr Heino Oy tai/ja Oy Otto Brandt Ab. Ehkä nykyinen maahantuojakin voi auttaa:
 https://svenskapiaggiogruppen.se/agency/kontakt/
2. Pistäydy asuinpaikkakuntasi lähimmissä aluetapaamisissa. Niistä löytyy tietoa Clubin kotisivun tapahtumakalenteri/aluetapaamiset osiosta. Siellä saattaa hyvinkin löytyä lisätietoa!

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2022, 19:27:44 ip »
Voi olla että jossain on tehty suomenkielinen ohjekirja. Itse en ole törmännyt mutta ei se ole haitannut sillä muunkielisiä on ollut saatavilla.
Jos käännös suomeksi olisi niin kelpaisi se minullekin kun joskus ryhdyn myymään pyörääni. Mutta kiirettä ei ole. Kerro jos löytyy. Ex-maahantuojalla ainakin tavasivat saksan- ja englanninkielisiä korjaamokirjoja niinkuin työkseen. Itse sain käyttäjän käsikirjan englanninkielisen cd-version.

Paperille painettuja käyttöhjetta tai korjaamokäsikirjaa millään kielellä en ole edes nähnyt. Sain levykkeen uuden pyörän mukana ja sen tiedostot ovat interaktiivisia ja varsin näppäriä käyttää tabletilla ja erityisesti läppärillä. Mutta ei suomenkielistä sanaakaan niissä.
Oletus ilmeisesti on että kaikki osaavat jonkun ns. sivistyskielen.

Lars

  • Vieras
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2022, 10:07:04 ap »
Tätä minä vähän pelkäsinkin, se alkuperäinen viidellä-kudella kielellä oleva ohjekirja on niin pientä pränttiä että ei meinaa saada selvää ja opus niin paksu että tavallisella skannerilla ei saa tulostettua ja suurennettua.... pitänee hommata luuppi. Kiitos vastauksista. Yritän selvitä kokeile ja testaa menetelmällä...

Vielä kaipaisin vinkkiä mistä löytyis pdf tiedostona 2017 ohjekirja. 2012 kirjan löysin mutta siinä on eroja noissa kahvanappuloissa, esim mode nappula on vaihtanut puolta ym..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2022, 10:52:08 ap »
https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tuolta olen metsästänyt tietokoneelle interaktiivisia korjaamokirjoja ja jotain muutakin. Tykkäävät jos laittaa, vapaaehtoisesti, rahaa tililleen mikäli on saanut avun.

Lars

  • Vieras
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2022, 13:03:42 ip »
Jep, siellä oli sama "vanha" ohje jonka jo löysin, eroja nappuloissa nykyiseen verrattuna...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2022, 23:56:58 ip »
Onkos sun pyöräsi Euro3? Todennäköisesti, vuosiluvun perusteella, pitäisi olla Euro4. Itselläni on tuo aikaisempi.

Lars

  • Vieras
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #7 : Huhtikuu 29, 2022, 08:39:33 ap »
Eipä ole tietoa euroista, käyttöönotettu 4/2018 eli valmistettu todennäköisesti 2017. Mistä tuon saa selville onko 3 vai 4 ja mikä sen merkitys on?

Lars

  • Vieras
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #8 : Huhtikuu 29, 2022, 15:20:08 ip »
Brandtilta tuli suomenkielinen ohjekirja bdf:nä en osaa sitä tähän laittaa mutta halukkaille voin lähettää sähköpostissa. kiitos Johannes Juurikkala Brandt. Painettuja ei ollut enää varastossa. Nyt sitten vaan opettelemaan, ei se ihan helppoa ole noillakaan ohjeilla...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #9 : Huhtikuu 29, 2022, 15:41:21 ip »
Eipä ole tietoa euroista, käyttöönotettu 4/2018 eli valmistettu todennäköisesti 2017. Mistä tuon saa selville onko 3 vai 4 ja mikä sen merkitys on?
Pyöräsi on erilainen kuin aikaisemmat mallit. Eroa voi olla tehoissa ja varmasti ajonhallinta- ja moottorinohjauksessa sekä äänenvaimennuksessa.

EU:n päästöluokitus jota muunmuassa Suomi valvoo on merkittävä tekijä mitä tekniikkaa ajoneuvo kantaa mukanaan.
Euro3:ssa on varsin kevyt päästövaatimus vaikka japanialaisvalmistajat saivat EU:ssa armahduksen myydä pois vielä Euro4-aikana kaasutinpyöriä. Ja kauppa kävi. EU-valmisteille ei tätä etua suotu.

Euro3-pyörissä löytyy lambda-anturi(t) ja katalysaattorit. Kuten Euro4:sta myös. Euro4 kantaa myös mukanaan pakokaasun kierrätysjärjestelmän joka näkyy moottorin etuosan vasemmalla sivulla. Pöniköitä ja putkia.

Tässä Smoton yhteeveto: https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/SMOTO-MP-autovero-2019-tutkimus.pdf

Mainittakoon että moottoripyörien Euro-normit eivät ole sama normisto kuin autoilla. Autoilla on jonkin verran tiukempaa ja normiston voimaantuloajat ovat eri. Nyt on menty jo pitkään Euro5 -päästöluokituksessa.
Asiasta Motouutisissa: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/9028/Moottoripy%C3%B6rien-uusi-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6standardi-vuodenvaihteen-j%C3%A4lkeen-on-Euro-5-%E2%80%93-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t-v%C3%A4hentyneet-yli-90--vuoden-1999-j%C3%A4lkeen.htm

Tässä katkelma edellisestä:
Uuden Euro 5 -standardin myötä mopojen, moottoripyörien, kolmi- ja nelipyöräisten L-luokan ajoneuvojen päästöt eivät saa ylittää 1,000 mg/km hiilimonoksidejä (CO), 100 mg/km kaikkiaan hiilivetyjä (THC), 68 mg/km ei-metaanisipohjaisia hiilivetyjä (NMHC), 60 mg/km typen oksideja (NOx) ja 4.5 mg/km pienhiukkasia (PM). Euro 5 normin rajat ovat samat kuin mitä Euro 6 standardi määrittää autoille.

Lars

  • Vieras
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #10 : Huhtikuu 29, 2022, 17:28:41 ip »
Kiitos oppitunnista, en ole perehtynyt noihin rajoituksiin, pyörässä on se mikä on, huoltomiestä se varmaan koskettaa eniten. Piikkiössä meinaan ainakin seuraavan huollon käydä teettämässä. Sattuu sopivasti, ensimmäisen moottoripyöräni ostin juuri samasta paikasta, se oli 125 Laverda ja tarkoitettu juniorin ensi pyöräksi, oli vielä ns täystehoinen. Pikkasen oli hankala sitten parin vuoden jälkeen myydä kun tuli kevareihin se tehorajoitus.... kyselen taas kun joku alkaa ahdistamaan, olen tullut uudestaan kyselyikään...

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Moto Guzzi California touring 2017 ohjekirja
« Vastaus #11 : Huhtikuu 29, 2022, 22:43:34 ip »
Juu. ei pidä ujostella.
Niin, nuo ennen tehorajoitusta olevat pyörät saivat, ja saavat, olla sinällään. Niitä ei koskenut myöhemmät rajoitukset. Olemme oikeusvaltiossa ja "taannehtiva" lainsäädäntö ei siten toteudu.