Merkkihuollossa mallikohtaisesti pitäisi määräaikaisesti laakerit tarkistaa, voidella ja säätää. En tiedä yhdenkään huollon näin toimineen. Ohjauslaakerit siinä kuin takahaarukan laakerit ja ristinivel jäävät säännönmukaiseti huoltamatta.
Se amerikannippa on lähinnä mieltä tasaava kapine. Jos emäputkeen laittaa rasvanipasta vaseliinia on se tuurinpeliä koska vakuuttavaan rasvaukseen tarvitaan melkoinen määrä vaseliinia ja silloinkin se menee vain alalaakeriin.
Omatoimisesti olen omissa kausihuolloissa ottanut ohjauksen yläkolmion irti ja laakerin esille. Öljypohjan etureunasta pyöränostimella nostamalla etupyörä maasta ylös. Laakerin yläpuolella olevat mutteri, tai mutterit, tapauksesta riippuen, löysätään niin että alalaakeri tulee osittain näkyviin. Alalaakerin saa näin voidelluksi. Ylälaakerin voitelu on helpompi rasti. Sellaista vaseliinia pitää käyttää joka on ns. vedenkestävää eli ei emulgoidu kosteuden vaikutuksesta. Tässä pieni kauhugalleria aiheesta:
http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-keula-ja.htmlSiis koko juttu on jo tehtaalla ollut huonoilla lähtökohdilla. Lisäksi huolto tai pesu on tehty väärin jos ollenkaan.
Noin yleensä ohjauslaakerin tarkastamisesta purkamatta paljoa.
Jos haluaa tarkistaa ohjauslaakereiden kunnon niin se ei ole vaikeaa. Etupyörä maasta irti ja pois haarukasta. Luulisi että ei olisi tarpeen mutta kääntökoetta tehdessä etupyörän massa on oltava poissa. Laakerien välys koetetaan ottamalla teleskooppien alapäistä tukeva ote. Siitä kun vedellään eteen ja taa ei saa havaita lainkaan kolahduksia tai yleensäkään mitään välystä missään ohjauksen asennossa. Laakerit säädetään aina nollavälykselle mutta ei kireälle. Ohjaustangosta käännellessä, edelleen ilman etupyörää, käännetään ohjaus laidasta laitaan hyvin hitaasti. Mitään nyintää tai kankeaa kohtaa ei saa ilmetä lainkaan olleskaan. Myös, yleisin vika, ei saa ilmetä ohjauksen keskiasennossa joka tuntuu joko nytkähdyksenä tai sillä kohtaa on välystä. Havaittava asia johtaa laakerien vaihtoon. Asiasta on välillistä kokemusta: Kerhokaverini menehtyi hengiltä moottoripyörällään ulosajossa kun ohjauslaakerissa oli liikaa klappia kuten eräässä laulussa maintaan.