Kirjoittaja Aihe: Jarrupalojen vaihto  (Luettu 2247 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 466
Jarrupalojen vaihto
« : Toukokuu 03, 2022, 21:02:56 ip »
Breva 1100 jarrupalat alkavat edessä olla aika kuluneet. Pintaa jäljellä 3 mm, ohjekirjan mukaan minimi on 1,5 mm. Mitenkä ennakoivasti on muilla tapana jarrupalat vaihtaa ? Omilla ajoillallani arvioisin noiden vielä tämän kesän menevän. Entäpä nuo kiinnityskilkkeet, tapit, sokat jne., onko nekin hyvä vaihtaa samalla. Ainakin kiinnitystapit ovat hieman epätasaiset, riittäisikö kevyt puhdistus teräsvillalla tai hiomapaperilla ? Pyörällä ikää rapiat 16 vuotta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrupalojen vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2022, 22:31:06 ip »
En vielä vaihtaisi, jos palat eivät ole kovin ruosteiset ja rupiset puhdistuksen jälkeen. Jos maali ihan hilseilee paloista, voi kitkamateriaalikin joissain tapauksissa olla vaarassa irrota.
Osille kunnon puhdistus ja sen jälkeen arvoi niiden kunnon. Palojen kiinnitystapit harvemmin kuluvat pilalle, mutta olen kyllä nähnyt tapauksia, että palat ovat syöneet selvät urat tappeihin. Pienet urat eivät haittaa, kunhan palat liikkuvat herkästi, eivätkä jumita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Jarrupalojen vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2022, 22:48:05 ip »
Joskus jarrupalat, ajan kanssa, eivät näytä kuluneilta mutta tiedän tapauksia että kitkamateriaali on irronnut jarrupalan teräsosasta. Kerran sattunut omallekin kohdalle.

Tarkalleen en muista Brevan jarrusatuloita mutta laitan yleisluonteisesti.
Ne kikkareet kuten tapit, sokat, ja peltilevyt on hyvä puhdistaa. Toisinaan ovat tapit sinkittyä terästä. Jos hio tai kovasti teräsharjaa niin altistaa ne ruosteelle. Jarruosia kun ei oikein voi voidella. Jos ovat ruostumatonta terästä niin messinkiharjalla saa hyvää jälkeä. Näin uskoisin olevan tässä tapauksessa. Eräissä tappimalleissa on lukitus. Se on tapin kavennuksessa oleva rinkula joka on jousiterästä. Joskus on käynyt niin että kyseinen osa on jumittunut ja tappi ei lähde edes lyömällä pois. Jotain voi rikkua. Öljymäistä liuotinta ei pidä käyttää vaan sitä varten on Bräkleen-niminen liuotin. Se, paineilma ja kolistelu avaa tämänkin lukituksen.

Brevan etusatuloiden männissä ei ole ns. pölyhuulia joten puhdistus harjaamalla ja paineilmalla yleensä riittää.
Ennen uusien palojen asennusta olen painanut männät sisään kahdella puusepänpuristimella että uudet palat mahtuvat käyttäen vanhoja paloja apupainimina.
Kun jarrumäntiä painaa sisään niin jarrunestesäiliö täyttyy. Jos nestettä on lisätty niin kansi pitää ottaa pois ja samalla irtoaa paljekumi jonka tarkoitus on eristää jarruneste ilmasta. Tällöin neste voi tulvia. Itse asiassa tässä yhteydessä on hyvä vaihtaa jarrunesteet kun kuitenkin se on edessä kohtapuoliin. Muutaman vuoden väleinhän nesteet pitää vaihtaa eikä riitä että vaihtaa uuden nesteen vain säiliöön. Käytännössä nestevaihto tapahtuu niin että satuloista vuodatetaan ja uutta nestettä lisätään säiliöön samalla. Ilmaa ei saa päästä väliin.

Pitkään käyttämättä oleet ilmausruuvit voivat olla tiukassa. Niitä voi joutua kesyttämään aikansa. Väkisin jos kääntää niin pyrkivät katkeamaan.

Laitetaan sitä nestettä vanhan tilalle mitä jarrunestesäiliön kannessa lukee.

Brevan jarrusatuloihin ei taida ylleisesti olla tarjolla korjaussarjaa vaan käytäntö on ollut vaihtaa satula uuteen jos siinä vaivaa iilmenee. Vaivoja ovat jumiintumiset ja vuodot.

Sellainen ilmiö voi ilmetä kun jarrusatulan mäntiä puristetaan sisään ja säiliön kansi on auki voi jarrunestettä lentää pitkällekin. Sitä pitää välttää. Syövyttää maalipintaa.

Junkers

  • Viestejä: 466
Vs: Jarrupalojen vaihto
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2022, 00:34:42 ap »
Kiitos jälleen kerran hyvistä neuvoista. Palat eivät ole pahasti ruosteessa, sillä pyörä on ikäisekseen vähän ajettu ja minulla ollessaan se on ulkoillut lähinnä poutasäillä (vanhemman miehen mukavuudenhalua). Minun pyörässäni nuo palojen kiinnitystapit on lukittu pienillä hiusneulan mallisilla jousisokilla. Jarrunesteen vaihto on ohjelmassa ennen ajelujen aloittamista.