En ole aina jaksanut noita tiivisteitä tilata. Itsellä ei tosin koskaan missään pyörässä ole ollut kyseistä vuotoa. Tiivisteet ovat löytyneet Biltemasta tai Motonetista. Käytännöss siis tiivistekartonkia ja paksuuden saa määritellä itse. Pientä askarointiahan se vaatii mutta muutamassa minuutissa uusi tiiviste valmistuu. Itse liimaan tiivisteen kiinni aina kopan puolelle ja sylinterikannen puolelle tiivisteeseen ohuen vaseliinikerroksen. Kestää monta avaamista ja sulkemista eikä tule kalliiksi eikä tarvitse odotella tilausta ties mistä.
Pientä näppäryyttähän se toki vaatii. Työkaluina tarvitaan katkoteräveitsi ja pieni kuulapäävasara. Samalla tekniikalla onnistuvat muutkin tasotiivisteet.
Se miksi tasotiivisteet vuotavat on syynä liika kiristys. Venttiilikopan korvakkeet taipuvat kiristyskohdaltaan. Asian voi tarkistaa kiiltävän tasopinnan ja tarkastusvärin avulla. Jos ei ole tarkastusväriä niin voi tuhota yhden kuulakärkikynän mustesäiliön. Sitä ohut sively tasoon jonka päällä venttiilikopan tiivistepintaa liikutellaan ja sitten katsotaan mihin kohtiin jäi väriä. Itsellä tasopintana oli ennen hautakivi mutta nykyisin pienen sohvapöydän lasilevy.
Kopan tiivistepinnan voi hioa suoraksi käyttämällä tasopintaa ja koneliikkeistä saatavaa hienompilaatuista venttiilinhiontapastaa. Toimenpiteen jälkeen pesu ja uusi tarkistus värillä.
Liika kiristäminen voi myös nostaa kierteen ylös sylinterikannesta. Varsinkin jos ruuvit ovat lyhyehköt. Jos kierre on vaurioitunut voi sen tilalle laittaa Helicoilin. Varma keino korjata kierteitä ja tulee alkuperäistä paljon lujempi mutta pitää osata homma. Tässä tarkkuus on tärkeää ja muistaa että kierreinsertti venyy pidemmäksi asennettaessa. Sen pituutta voi säätää sivuleikkureilla. Lopuksi pitää katkaista insertin alapäästä pois koukku josta insertti on kierretty paikoilleen. Insertti pitää kiertää vähintään noin puoli kierrosta alemmaksi kuin tasopinta. Näitä on saanut tehdä paljon.
Marketeissa on halpiskopiota mutta ovat vaikeampia käyttää kuin alkuperäisvälineet.
http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html