Kirjoittaja Aihe: Norge 1200GT oljyvuoto  (Luettu 3161 kertaa)

cerdo

  • Viestejä: 12
Norge 1200GT oljyvuoto
« : Joulukuu 28, 2021, 16:28:59 ip »
Huomasi tuossa,et parkkiin laittettuna moto tiputtaa oljya alleen,ja ajosaappaisiinki oli oljya ruiskinut.
Oljy tulee nakojaan venttiilikopan tiivisteesta molemmilta puolilta.

Todennakoisesti huohotinventtiili on toimimaton?

Sen sain selville,etta venttiili on tankin alla,mutten loytany paikallisell kielella ko.varaosaa.

Onko mahdollista,etta venttiili jumittuu ja sen vois elvyttaa,vai onko se kertakayttoinen?
Jos teista jollakin olis varaosaluettelo olisin kiitollinen jos saisin venttiilin osa numeron.
Terveisin:cerdo

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2021, 18:38:37 ip »
Vika on lähes varmasti itse tiivisteessä. Noin 10v takaperin tehdas vaihtoi tiivistemateriaalin "vanhasta vihreästä" ohuehkoon mustaan. Eipä kestänytkään. Tiivisteitä mm. minä vaihdoin reissun päällä ensin Mäntsälässä( varsinainen operaatio! ) ja toisen Ruotsissa. Lieksan rallissa yhteen Norgeen tehtiin sama.
USA:n foorumilla kyseinen vika on myös tuttu.
Tietääkseni po. musta materiaali on vaihdettu toiseen. En tästä ole ihan varma. Kurkkasin just kaappiin ja kesällä ostamani kaksi ovat mustia - en tiedä materiaalia. Tiivisteliimaa taitavat tarvita.

"Piikkiön pojat" tunsivat asian ja mm. minä sain kaksi uutta rahatta ja ne olivat vihreitä.

( OBS! En tietenkään voi olla 100% varma, että juuri Sulla on tuo ongelma. )



cerdo

  • Viestejä: 12
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2021, 19:06:52 ip »
Juu,taytyy tarkistaa,se tassa ihmetyttaa kun ko vika tuli kertaheitolla,sita ennen ei tullut tippaakaan ulos ja nyt runsaasti ja molemmin puolin,konetta ei ole edes nyt saanu ylikuumaki ku viileet ilmat.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #3 : Joulukuu 29, 2021, 08:54:46 ap »
Se vuoto tulee kertalaakista. Mulle tuli eka Vääksyn ja Vierumäen välillä ihan yht´äkkiä. Kassakone pyöri silmissä...
Ei lopulta ollut mikään vaikea / kallis juttu. 

cerdo

  • Viestejä: 12
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2021, 10:04:37 ap »
Ok,kiitos vihjeista.
Sitten vaan kannet auki ja tiivisteet uusiksi tiiviste massan ka.
Muuten pyora on toiminut hyvin,sysayksen vaimennin kumi ilmeisesti takaa rikki ku on valysta aikalailla siella.
Kilometreja 42000.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2022, 18:39:28 ip »
Mulla oli tuota samaa ollut Brevassa aikoinaan ja tosiaan tiivisteiden vaihdolla korjaantui. Vuoto ilmaantui kesken Euroopan reissua Ranskan Rivieralla ja Alpeilla. Vuoto paheni koko ajan ja loppureissusta sai lisäillä joka jo tauolla öljyä koneeseen. Yhdet ajofarkut ja ajokengät tuossa myös tärvääntyi :o
Vika ei olisi ollut paha korjata reissun päälläkään, mutta ei vaan halunnut tärvätä rajallista aikaa sopivan huoltopaikan ja varaosien etsimiseen. Jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä kannattanut ;D
Breva V850
Vespa GTS 250ie

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2022, 20:32:09 ip »
En ole aina jaksanut noita tiivisteitä tilata. Itsellä ei tosin koskaan missään pyörässä ole ollut kyseistä vuotoa. Tiivisteet ovat löytyneet Biltemasta tai Motonetista. Käytännöss siis tiivistekartonkia ja paksuuden saa määritellä itse. Pientä askarointiahan se vaatii mutta muutamassa minuutissa uusi tiiviste valmistuu. Itse liimaan tiivisteen kiinni aina kopan puolelle ja sylinterikannen puolelle tiivisteeseen ohuen vaseliinikerroksen. Kestää monta avaamista ja sulkemista eikä tule kalliiksi eikä tarvitse odotella tilausta ties mistä.

Pientä näppäryyttähän se toki vaatii. Työkaluina tarvitaan katkoteräveitsi ja pieni kuulapäävasara. Samalla tekniikalla onnistuvat muutkin tasotiivisteet.

Se miksi tasotiivisteet vuotavat on syynä liika kiristys. Venttiilikopan korvakkeet taipuvat kiristyskohdaltaan. Asian voi tarkistaa kiiltävän tasopinnan ja tarkastusvärin avulla. Jos ei ole tarkastusväriä niin voi tuhota yhden kuulakärkikynän mustesäiliön. Sitä ohut sively tasoon jonka päällä venttiilikopan tiivistepintaa liikutellaan ja sitten katsotaan mihin kohtiin jäi väriä. Itsellä tasopintana oli ennen hautakivi mutta nykyisin pienen sohvapöydän lasilevy.

Kopan tiivistepinnan voi hioa suoraksi käyttämällä tasopintaa ja koneliikkeistä saatavaa hienompilaatuista venttiilinhiontapastaa. Toimenpiteen jälkeen pesu ja uusi tarkistus värillä.

Liika kiristäminen voi myös nostaa kierteen ylös sylinterikannesta. Varsinkin jos ruuvit ovat lyhyehköt. Jos kierre on vaurioitunut voi sen tilalle laittaa Helicoilin. Varma keino korjata kierteitä ja tulee alkuperäistä paljon lujempi mutta pitää osata homma. Tässä tarkkuus on tärkeää ja muistaa että kierreinsertti venyy pidemmäksi asennettaessa. Sen pituutta voi säätää sivuleikkureilla. Lopuksi pitää katkaista insertin alapäästä pois koukku josta insertti on kierretty paikoilleen. Insertti pitää kiertää vähintään noin puoli kierrosta alemmaksi kuin tasopinta. Näitä on saanut tehdä paljon.
Marketeissa on halpiskopiota mutta ovat vaikeampia käyttää kuin alkuperäisvälineet. http://www.motomatti.fi/2011/12/kierteen-korjausmenetelma.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #7 : Helmikuu 16, 2022, 22:25:58 ip »
Uudet kopantiivisteet maksavat niin vähän, etten ala omaa aikaani hukkaamaan niiden leikkelemiseen. Kun on yhdet varalla, ne kiinni olevat kestävät vähintään viisi avaamista. Se on jo kilometreissä paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2022, 07:44:10 ap »
Reilu kymmenen vuotta sitten Urpon V11:een laitettiin Piikkiössä uudenmalliset kakanväriset venttiilikopan tiivisteet.
Hyvin tuntuivat pitävän öljyä kunnes n. 5000km tiivisteiden vaihdosta oltiin menossa vuokramökille Paraisille ja
parikymmentä kilometriä ennen Piikkiötä pyörä laski öljyt saappaalle. Onneksi apu oli lähellä ja Maken kanssa
todettiin, että taitaa niissä tiivistehuhuissa olla jotain perää.


Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #9 : Helmikuu 17, 2022, 11:40:06 ap »
Olen käyttänyt niitä mustia tiivisteitä, eikä ole vuotaneet. Kopan ruuvien kiristysmomentti on yllättävän pieni: 10 Nm (pikkusiskolla, mutta lienee sama isosiskollakin). Ostin aikoinaan pari momenttiavainta, isomman ja pienemmän, jotta tulisivat aina oikeat kiristykset muihinkin ruuveleihin (taitaa olla vanhaa ammattitautia).

Huohotinletkun venttiilin saa puhdistettua helposti huuhtelemalla dieselissä/vast. Luullakseni se ei ole kova kulumaan. Olen pessyt sen aina öljynvaihdon yhteydessä, jos olen muistanut. Myös se huohottimen kumiletku hapertuu muutamassa vuodessa kovaksi ja hauraaksi, ja on se kerran vuotanutkin. Se kannattaa vaihtaa neopreeniletkuun (jota on myös se tankin sisällä oleva) niin kestää pitempään.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: Norge 1200GT oljyvuoto
« Vastaus #10 : Helmikuu 18, 2022, 11:56:49 ap »
Moi kaikille lukijoille.
Kun irroitat venttiilikopan niin katso onko tiiviste ns. pullahtanut sisäänpäin. Tämä kielii liian suuresta alipaineesta kampikammiossa joka on taas merkki tukoksesta huohotusjärjestelmässä.
Minun Norge 1200GT -08 oli tukossa ja ongelman korjaamiseksi jouduin irroittamaan tankin ja samalla huomasin tukoksen täyttökorkin vieresä olevan ohivuodatusputkessa (liittyy saateen poistoon).
Tv. Artsi