Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä RAM-yksilevykytkimestä  (Luettu 3781 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Kysymyksiä RAM-yksilevykytkimestä
« : Huhtikuu 16, 2007, 14:56:36 ip »
Näyttääpä siltä, että tuo ratalelu-Guzzi ei sitten lähde käyntiin  sellaisella hienolla takapyörästä pyörittävällä starttivehkeellä.

Eli on siis ryhdyttävä purkuhommiin.

Hyllyssä olisi yksi käytetty RAM-merkkinen yksilevykytkin, mutta olisi hyvä tietää muutama asia ennen kasausta.

Kuinka paksu tuommoinen alkuperäinen sintteri-kytkinlevy uutena on?

Tuo minulla oleva on vähän käytetty, joten pitää varmaan varmuuden  vuoksi hankkia uusi. Siitähän se riemu repeää, jos heti ensimmäisellä  kokeilulla paljastuu, että eihän se sitten vanhalla levyllä pidä:)

-Käykö vaihdelaatikon päähän sama ratas kuin alkuperäiseen kytkimeen?

Jos joku enemmän kokemusta omavaa tietää neuvoa, niin olen kiitollinen vinkeistä.

Janne K

  • Viestejä: 154
Kysymyksiä RAM-yksilevykytkimestä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2007, 15:21:57 ip »
Moi Ekku,

Anteeksi. Mä olin omaani kootessa todella niin laiska, etten jaksanut ruveta kytkintä avaamaan ja mittaamaan pyytämääsi levyn paksuutta... Motomatti saattais tietää? Olihan ainakin Luoman Jussin kilpurissakin RAM-kytkin.

Tuohon rataskysymykseen: Ainakin RAM-kytkimen mukana tulee ratas, joka ei ole kampiakselin suunnassa booreiltaan yhtä pitkä kuin alkuperäinen. En kokeillut, onnistuuko kasaus myös alkuperäisellä rattaalla. Ainakin alkuperäisen rattaan booriurat ovat samat, mutta en tiedä onko tuolla pituuserolla merkitystä.

-Janne

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Kysymyksiä RAM-yksilevykytkimestä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2007, 00:38:03 ap »
Samaa laiskuutta. En ole RAM-kytkintä avannut koska ostettaessa se oli sen verran uusi että toimivuuden kannalta asialla ei silloin ollut merkitystä. Saattaa olla että kisaguzzin kytkin on sittemmin avattu kisamekaanikkojen toimesta, en tiedä. Kysymykset asiasta voisi koettaa osoittaa JL Meccanicaan tai kytkimen valmistajan suuntaan.

Alkuperäisen kytkinakselin keskiön mitta on liian pitkä RAM-kytkimelle.

Luoman Jussin kommentti kokeiltuaan ekan kerran ko. kytkintä kisapyörässä oli kiittävä. Vaihteet toimivat huomattavasti herkemmin, erityisesti pienemmälle vaihdettaessa. Tyhjäkäyntiin tai kierrosherkkyyteen ei tuntunut ainakaan silloin olleen merkittävää vaikutusta. Teoriassa pitäisi olla.

Alla pari linkkiä josta löytynee yhteystietoja.

http://www.jlmeccanica.com/

http://www.msmk.fi/msmk/LuomaJussi/guzzi%20v7.htm

mm

Ekku

  • Viestejä: 894
Kysymyksiä RAM-yksilevykytkimestä
« Vastaus #3 : Toukokuu 16, 2007, 07:00:41 ap »
Nyt on sitten RAM-kytkin kiinni.

Tilasin yhden uuden, kun ei varaosia alkanut suosiolla Euroopan puolelta löytymään.

Täytyy vissiin tilata talvella se levy ja laittaa se kytkin sitten johonkin toiseen Guzziin.

Nyt alkaa pyörä olla viittä vaille käyntikunnossa, joten on hauska nähdä miten se kytkin pelaa.

Ainakin kylmäharjoitteluna tuntuu irrottavan ja pitävän. Tuntuu vaan niin erikoiselta, kun nyt Guzzissa on sellainen "kahden sormen kytkin".

Janne K

  • Viestejä: 154
Kysymyksiä RAM-yksilevykytkimestä
« Vastaus #4 : Toukokuu 16, 2007, 07:28:23 ap »
Samaa minäkin olen ihmetellyt tässä reilu tuhat kilometriä. Jotenkin on sellainen fiilis, että eihän tällainen hempulikytkin voi pitää. Vaan ei tunnu luistavankaan.

Lisäksi vaihtaminen on molempiin suuntiin asteen näppärämpää, pyörä ei kallistu paikallaan kaasuttaessa ja tuntuu muutenkin jostain syystä enemmän kuin kevyemmän kytkimen ja akun verran kevyemmältä.