Kirjoittaja Aihe: Tuuria matkassa?  (Luettu 5258 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 17, 2021, 08:04:24 ap »
Jollen ihan väärin muista, niin minulla halkeama on samassa kohtaa pikkulohkossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #16 : Kesäkuu 17, 2021, 10:26:51 ap »
Tuohon kohtaan tulee tosiaan ajaessa vetoa ja kun pyörää kiihdytellään ja jarrutellaan, niin se rasitus vaihtelee, mikä on edellytys väsymismurtuman ydintymiselle. Kun säröä on noin pitkästi, se vähentää tuo säröytyneen pinnanpuolikkaan taivutusjäykkyyttä ja tuo ehyt pinnanpuolikas kuormittuu sitten enemmän. Siellä on kuitenkin pinnan tyvellä selvästi isompi pyöristyssäde joten jännityshuippu jää selkeästi pienemmäksi ja antaa paremman kestoikäennusteen. Kun särön pysäyttää poraamalla reiän sen kärkeen niin komponentin käyttöikää saa jatkettua, mutta koska reiässä on paljon pienempi säde kuin mitä tuossa on alkuperäinen muoto, on olemassa aika iso riski siihen, että kilometrien karttuessa reiän seinämään ydintyy uudelleen kasvukelponen särö. Kyllä noita kohtia kannattaa pitää silmällä.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #17 : Elokuu 04, 2021, 10:17:04 ap »
Palaan alkuperäiseen aiheeseen. Vintagen eturengas ei pitänyt ilmaa sisällään, kuoska vanteen sisäpinta on päässyt ruostumaan ja ruoste oli pikkuhiljaa hiertänyt sisärenkaan puhki. Oli kuulemma ollut kova työ puhdistaa vanne. En huomannut kysyä, olivatko maalanneet/muulla tavoin ruostesuojanneet vanteen sisäpuolta puhdistuksen jälkeen. Toki laittoivat uuden rengasnauhan. Jos jäi suojaamatta, niin pitää hoitaa homma talvihuollon yhteydessä.

Asiasta kolmanteen: Onkohan uusia Vintagen vanteita vielä saatavilla? Pitääpä käydä tutkimassa ainakin Stein Dinsen sivuilta.

mosa

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Tuuria matkassa?
« Vastaus #18 : Elokuu 04, 2021, 11:04:45 ap »
Palaan minäkin asiaan. Ei ollut lemansissa korroosiovuoto. Ihan vaan venttiilin ja vanteen välistä vuoti.