Nyt ei ainakaan, kun tuonne väliin käy muukin o-rengas. Japanilaiset ovat varsin hanakasti laitelleet omia mittojaan kulutusosiin. Laakerit ja tiivisteet eroavat monasti millillä tai parilla standardikamasta. Ajatus niillä volyymeillä lienee vaan se, että saadaan jälkimarkkinointikin kulkemaan oman katokset alta.
On tullut havaittua. Olenpa jopa tehnyt muutoksia japaninosiin että standardilaakerit sopisi.
Toinen seikka on se että toinen puoli maailmaa on käyttänyt ja käyttää edeenkin tuumamitoitusta.
Kyseisestä syystä on sitten jo vakiintuneiden tuumamittaisten osien mitat käännetty SI-järjestelmän mukaisesti. Siitä syntyy millien, kymmenes-, sadas- ja tuhannesosia. Eikä aina sittenkään mene tasan. Vastaavasti millit muuttuvat tuumien osiksi kun niitä muutellaan. Ensin on murtolukuja ja sitten tuuman monikertaosajakeita. Helpotukseksi on sitten vielä standardoitu "numeromerkintätapa" joka on myös tuuman jakoyksikkö joka ilmaistaan #2, #3, #4, jne kunnes mennäänkin jo #10, #11, #12, jne, #100, #101, jne aina pienempään mittaan mitä suurempi luku. Pääsee aika äkkiä atomitasolle. Eikö olekin kätevää.
Lentokonehommissa sai seikkailla näiden kanssa ja kivaa oli. Lentokoneet maailmassa kun tehdään, perinteen vuoksi, pääosin tuumamitoituksella. Mutta seassa on metristäkin osaa ja mitoitusta.
Onneksi lentokoneiden teko ei ole mitenkään erityisen ryppyotsaista: piirustuksissa luki usein että "sovittaen asennettava". Osat eivät siis aina ole suoraan vaihtokelpoisia.
Tässä lyhyesti kätevästä tuumamitoituksesta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuuma