Tämä alkuperäinen nokkaketjun ohjain ei ole varsinainen kiristin sillä sen asetus on melko kiinteä. Estää vain sen että jakoketju ei "roitele" pitkin kotelon sisäseiniä. Silloin sen kuulee käyntiäänestäkin mutta ei aiheuta kuin ajoitusvirhettä venttiilien ja sytytyksen osalta.
On useampia varsin käteviä ihan oikeita kiristimiä laittaa tuon tilalle. Ensin uusi ketju paikoilleen ja tarvikekiristin ketjulle. Käyntiääni voi olla sen jälkeen aluksi vinkuvaa mutta ajoitus pysyy varsin hyvänä. Jos haluaa ihan äänettömän jakokoneiston pitää kaikki ketjupyörät vaihtaa ketjun ohella.
Tässä tarina miten jakopään huolto voi mennä "ketuille". Onneksi koneen pelastaminen onnistui.
http://www.motomatti.fi/2015/10/purkupyora-moottorin-tarkastelua.htmlTuo muovinen jakoketjun kiristin on ihan ok. Kestää aikansa ja on helppo vaihtaa. Itsellä kesti yli 100.000 km eikä 20 euron kustannus ollut liikaa sille matkalle. Tarvikekiristimen tai alkuperäisen epämääräisyys tai toimimattomuus ei riko koneistoa mutta aiheuttaa melua ja epätarkkuutta. Jakopään tiiviste löytyi Motonetista.