Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käyntiongelmaa  (Luettu 10589 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #30 : Kesäkuu 27, 2020, 17:39:56 ip »
Pitkän kokemuksen tuomana varmuutena voin sanoa että vesi polttoaineen joukossa ei ruiskutuslaitteessa haittaa kuin pakkasella. Kyseistä tilannetta tulee ehdottomasti välttää. Kaasutinpeleissä on eri juttu.

Nykybensassa on, vähimmilläänkin, vajaat 5% etanolia johon pienet vesimäärät liukenevat ja poistuvat palotapahtuman kautta. Matalaoktaanisessa bensassa on vielä enemmän etanolia joten sen tankkaaminen poistaa isompiakin vesimääriä. Erikseen on myös vielä etanolipitoisempi moottoripolttoaine eli moottorietanoli (Sisältää bensiiniä noin 15%) jota sitäkin saa hyvin varustetuilta huoltoasemilta ihan mittarista. Taitaa nykyään olla hinta noin euro/litra.

Moottorietanolin tankkaaminen vahingossa ei riko moottoria mutta bensalle säädetty moottori käy kovin huonosti kyseisellä polttoaineella. Mutta veden sillä saa pois polttoainejärjestemästä hetkessä. Moottorin voi myös säätää käymään kyseisellä aineella mutta en suosittele ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Hyötysuhde jää kovin huonoksi.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #31 : Kesäkuu 28, 2020, 10:45:41 ap »
Moottorin voi myös säätää käymään kyseisellä aineella mutta en suosittele ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Hyötysuhde jää kovin huonoksi.
 ???     Jo viidettä kesää Guzzilla E85 polttoaineella ja kulutuksen lisäys ollut 25% perusbensiiniin verrattuna. Ajoa ollut myös 0-10 asteen ulkolämpötilassa sen vaikuttamatta kulutukseen. Hyötysuhde jää heikoksi väärillä säädöillä, mutta esim. Guzzi Nevada IE vakiokartalle 33% lisää pa-syöttöä ja sytytysennakkoa 3 astetta aikaisemmalle, niin sillä tuo jo toteutuu  8) .  Lisäennakko on edellytys palotilan ja öljyjen riittävälle lämmön-nousulle, joita ilman hyvää ainetta menee palamattomana pakoputkeen.

Väärät/huonot säädöt pilaavat ajonautinnon  >:(  Tässä Bravan tapauksessa lienee sama juttu, kun itseoppivien arvojen resetointi paransi käyntiä niin venttiilien säädön jälkeen imubalanssin huolellinen tasapainotus olisikin luonteva seuraava steppi.
   Varsinaisen vianetsinnän aloittaisin tulppien vaihdolla (+niiden värin vertailu), tps:n uusimisella (=kulutusosa) sekä pa-suodattimen sekä (tankin sisäisten) letkujen uusimisella. On mahdollista, että niissä on paineellisina vuotoa, jota on vaikea todeta, mutta paineen karkaus sopisi kerrottuihin oireisiin  ::) .
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #32 : Kesäkuu 28, 2020, 12:07:23 ip »
Moottorin voi myös säätää käymään kyseisellä aineella mutta en suosittele ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Hyötysuhde jää kovin huonoksi.
 ???     Jo viidettä kesää Guzzilla E85 polttoaineella ja kulutuksen lisäys ollut 25% perusbensiiniin verrattuna. Ajoa ollut myös 0-10 asteen ulkolämpötilassa sen vaikuttamatta kulutukseen. Hyötysuhde jää heikoksi väärillä säädöillä, mutta esim. Guzzi Nevada IE vakiokartalle 33% lisää pa-syöttöä ja sytytysennakkoa 3 astetta aikaisemmalle, niin sillä tuo jo toteutuu  8) .  Lisäennakko on edellytys palotilan ja öljyjen riittävälle lämmön-nousulle, joita ilman hyvää ainetta menee palamattomana pakoputkeen.

Väärät/huonot säädöt pilaavat ajonautinnon  >:(  Tässä Bravan tapauksessa lienee sama juttu, kun itseoppivien arvojen resetointi paransi käyntiä niin venttiilien säädön jälkeen imubalanssin huolellinen tasapainotus olisikin luonteva seuraava steppi.
   Varsinaisen vianetsinnän aloittaisin tulppien vaihdolla (+niiden värin vertailu), tps:n uusimisella (=kulutusosa) sekä pa-suodattimen sekä (tankin sisäisten) letkujen uusimisella. On mahdollista, että niissä on paineellisina vuotoa, jota on vaikea todeta, mutta paineen karkaus sopisi kerrottuihin oireisiin  ::) .

PE menee balanssin säätöön huoltoliikkeesseen. Tasakaadulla tuntuu nykimistä joka viittaa selvästi epätasapainoon imussa. Uloimmat tulpat juuri vaihdettu, voisi ehkä vaihtaa myös hatut ja johdot. Sisempien tulppien osalta vaihto saa mennä syksymmälle, ellei ihan pakko alkaa keskellä ajokautta urakkaan.

PA-suodatin vaihdettu jokin aika sitten ja tarkastettu äskettäin, uskon että se ainakin on kunnossa. Kaikki letkut näyttää ehjiltä ja hyväkuntoisilta mutta talvipuuhina ne on toki helppo vaihdella.




motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #33 : Kesäkuu 28, 2020, 13:56:00 ip »
Tämä taitaa mennä raskaasti jo ohi aiheen mutta joutessani kirjoitin kun kalakaan ei syö.
Saa siis poistaa jos haittaa.

Jokusen vuoden kokeilin myös etanolilla. Valitettavasti kokeilupyöräni olivat suht matalapuristussuhteisia kuten 850T3 California EFI. (MegaSquirt + Ignitech tcip4) Yhdessä niistä oli mekaaninen ahdin puristussuhteen nostamiseksi. Kyllä sillä matkaa teki mutta tankilla piti käydä useammin ja se aiheutti myös rajoituksia reitin valintaan. En saanut merkittävää taloudellista etua aikaiseksi. Tehoa oli sen sijaan hieman enemmän sekä etanoli- että bensakäytöllä joka taas oli ahtimen ansiota. Päivätyö haittasi silloin harrastuksia.

Halvempi etanolin hinta tasaa kuluja mutta ei tee talouteen merkittävää muutosta.

Etanolin käytöstä syntyi paljon mielenkiintoisia keskusteluja. Useimmat ennustivat koneen pikaista kuolemaa koska moottoripyörän moottori ei kestä etanolia. Peruste on ontuva mutta ei voi kiistääkään sillä kokeilu jäi vain noin kolmen suven pituiseksi.

Kun taas 600cc nestejäähdytteinen Honda toimi todella hyvin etanolilla säätöjen jälkeen ja kunhan piti jäähdytyksen pienellä eli jäähdytysnesteen lämmön 90 - 100 astetta kun ajo oli jatkuvaa. Siinä syntyi säästöä ihan merkittävästi ja muutostyöhön ei juuri rahaa tarvinnut. Vain lisäboksi ruiskun huijaamiseksi.

Samaa huijausta suunnittelin 1100 Brevaankin mutta ostamani "etanoliboksi" osoittautui huijaukseksi ja sitten tulikin jo pyörän vaihtoelkeet mieleen. Samoihin aikoihin myös tulotasoni vakiintui ja hankin hieman kallimpaa kalustoa ajokikseni ja etanolitouhut jäivät. Kalustoa kokeiluihin toki vielä olisi.

1100 Brevan osalta etanoli turvotti tankin jo kokeilun alussa ja maalaus halkeili ympäriinsä erityisesti täyttöaukon ympäriltä. Talven aikana se kutistui kokolailla muotoihinsa ja sai uuden maalin pintaansa. Muita jyrkkiä etanolihaittoja en edellämainittujen lisäksi kokenut.

1400 Californian osalta ei ole suunnitelmia vaihtaa energialähdettä.
- varsin monimutkainen moottorinohjausjärjestelmä säädettäväksi. Ei mahdotonta mutta epäilen että työlästä.

- olen jo saanut Californian polttoaineen kulutuksen muilla keinoin alenemaan merkittävästi. Tämän kirjoituksen aikana kävin katsomassa mikä oli kulutus Tampere - Enonkoski -välillä toissaviikolla. Kulutustulos ei ole vertailukelpoisia pyörän mittariston mukaan katsoen vaan hieman pienempi todellisuudessa. Mutta tässä mittarilukemat: 435 km, keskinopeus 78 km/h ja kulutusmittarin mukaan 5,4 litraa sadalle. Matka 95% asfalttia, kaksinumeroista tietä vain Korpilahdelle asti ja sen jälkeen, pieniä pätkiä lukuun ottamatta, moninumeroisia teitä perille asti. Reitti: Tre - Korpilahti - Joutsa - Pieksämäki - Leppävirta - Heinävesi - Sappu - Enonkoski. Lämpötila hieman yli 20 astetta koko matkan. Ei mainittavaa tuulisuutta.

-pyörä on iso ja raskas. Siinä on isoin saatavilla oleva pleksi, isohkot ilmanohjaimet alempana, takalaukku ja sivulaukut sekä etukaatumaraudat "levytetty" umpeen josta ilma ei pääse ohi kuin kiertämällä. Siitä mukavuudesta saanen maksaa noin desin bensaa sadalle. Vaan ei jalat kastu sateella.

-vakionopeuden säätimen käyttö lisää kulutusta. Johtuu sen kummallisesta tarpeesta ylämäkeen lähtiessä miettiä että pitäisikö kiihdyttää jo? Mutta ei kiihdytä ennen kuin nopeus on jo tippunut asetetusta merkittävästi ja sitten tuleekin voimaa reilummin yhtä-äkkiä ja mennäänkin jo reilua ylinopeutta. Loivissa mäissä tätä ei tapahdu. Kulutuslukemat hurjia hetken aikaa kun moottori kiihdyttää kuutosvaihteella mäkeen. Käsikaasulla menee tasaisemmin. Kaasukahva on onneksi kevyt käytellä.

- jäähdytystä on heikennetty. Syylärille menevää ajoviimaa on rajoitettu voimakkaasti kaihtimella että ilman ohjaamiseksi muualle. Asennettu jäähdytysöljylle lämpömittari. Lukemat ajossa 90 - 120 Celsiusta.

- tekninen muutos moottorin lämpötila-anturointiin: sylinterin lämpötilan anturin tiedonsaantia on nopeutettu.

- moottorin palotilojen täytöksen tarkkaileminen: asennettu molempien lambdojen signaalijohtimiin haaroitus ja seosnäyttö ohjaustankoon. Tätä kautta voisi päästä vielä parempiin kulutustuloksiin.

- pienen vierintävastuksen renkaat: takana auton vyörengas korkealla täyttöpaineella ja edessä raskas ja paksupintainen ristikudosrengas. Vakaata menoa. Rengastus on merkitty rekisteröintitodistukseen vaihtoehtoiseksi rengastukseksi. On siis saanut lain suojan.

- välityssuhdetta lyhennetty: kuutosvaihteen voi kytkeä jo noin 90 km/h nopeudesta kun se vakiorengastuksella tapahtuisi vasta yli 110 km/h vauhdissa. Kuutosta voi siis käyttää ajovaihteena muuallakin kuin moottoritiellä. Välityssuhteen muutos tapahtui rengasmuutoksen sivutuotteena.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #34 : Kesäkuu 28, 2020, 16:20:41 ip »
150 km "helle-lenkki" takana ja evästauon joutilasta naputtelua...
( saa siis poistaa, jos/kun on myöskin off-topic )

2014 syksyllä aloitin omat Guzzi etanoli(E85)kokeilut ja 2015 kesällä niitä vielä jatkoin.
Lopulta päädyin pyrkimääni mahdollisimman yksinkertaiseen säätömuutokseen eli tuohon 33% ja 3° lisäyksiin. Aluksi tavoittelin lambda-ohjattua flex-fuel ominaisuutta, että olisi voinut käyttää sekä 95E10, että E85 polttoaineita helpottamaan tankkauksia. ECU:n itseoppivuus alue ei ollut niin laaja, että kelvollinen toiminta-alue olisi toteutunut ja siksi tyydyin "E85 only" karttaan.
Ainoa vaadittava mekaaninen muutos oli tankin sisäisen pa-letkun vaihto E85 kestoiseen (linkki). Myöhemmin tulppien vaihdossa valitsin iridium version, jolla on laajempi lämpöalue ja niiden pitäisi kylmänä toimia paremmin.
2016-2020 kesinä olen vain ajellut pelkällä E85:llä, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Koneen lämmöt ovat aina hyvät ja öljynvaihdossa olen pysynyt normaaleissa vaihtoväleissä. Polttoaineen kulutuksen vaihteluväli on n.4,4 -5,8 , joka juontuu myös tankatessa tulevista täyttöasteen vaihteluista. Viime 10 tkm:n keskikulutus on 5,15 L/100 km, kun merkkaan lukemat aina ylös tankatessa. Minusta kohtuullinen E85:lle tuulisuojan ja sivulaukujen kanssa (kuski 100kg/185cm).
Rahallista säästöä hivelevämpää minulle on ollut lisääntynyt pehmeä vääntö ja se, että E85 on uusiutuvaa kotimaista menovettä.

ps. itse topicin aiheesta Nevadan alkuperäinen tankin sisäinen pa-letku oli kellertävän läpinäkyvää kumi/muovia, joka helteessä (v.2012) pehmeni ja lipsui klemmareista irti tankin sisällä. Kun kiristin klemmarit, niin huomasin (onneksi) vielä kiristimen viereen tulleen neulansilmän kokoisen reiän, joka koeponnistuksessa pissi paineita pois. Aiemmin (v.1997 ?) silloisen BMW K mallini pa-suodattimen (sama, kuin Guzzeissa) sauma falskasi tankin sisällä ja tuota käyntihäiriötä etsin silloin totisella hartaudella, kun ei merkkiliikkeen huoltokaan saanut pyörääni kuntoon (tarjoutuivat kyllä sitä ryhtyä etsiskelemään muhkealla tuntiveloituksella). Kun paketti on kunnossa ja suodatin tuore, niin virrat kytkiessä paineventtiilin vinkaisu kuuluu tankista (näin ainakin Nevadassani).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #35 : Kesäkuu 28, 2020, 17:54:41 ip »
ALi, sinulla siis on ajoalue tai reitistö sellainen että aina löytyy E85-asema? Itselläni oli tuo kokeilukausi vuosina 2012 - 2015. Pääasiassa mekaanisella ahtimella varusteussa California T3:ssa. Silloin piti ajella pönttö tarakalla koska tankkausmahdollisuuksia ei esimerkiksi täällä Itä-Suomessa ollut kun isommissa kaupungeissa.

Ilman ahdinta ei mitään ihmeellisempää performanssia T3 antanut etanolilla mutta ahtimen asennuksen jälkeen kulkua löytyi sen verran että ainakin kerhokaverit ihmettelivät ohituskiihtyvyyttä. Toisaalta naureskelivat kun minulla oli miniläppäri kiinnitettynä ohjaustankoon. Siitä näin mitä moottorissa tapahtui ja sai, vaikka vauhdissa, laitettua uutta arvoa joko säädöksi tai kokeeksi. Ahdin korjasi myös aiemmin vaikeaa alakierrosluvun säätöä. Skaalauksen tihentäminen alapäässä auttoi. Se ratkesi myös kun siirryin 62-bittiseen versioon ruiskutuksen osalta. Löytyi asetusta joka lähtöön.

Itselläni oli myös tavoite käyttää pääosin kotimaista polttoainetta mutta en päässyt St1:sen kanssa sponssisopimukseen ja myöhemmin muista syistä jäi koko etanolisäätö pois. T3:ssa on edelleen ahdin mutta käy 98:lla. Vanhat ruiskutus- js sytytyskartat ovat kuitenkin tallessa. Sekä ahtimelle että ilman. Ahdettuna sytkää piti ennakoida paljon enemmän.

1100 Brevasta vielä sen verran että erään mp-lehden toimittaja teki testiajoa pohjoisessa sellaisella ja oli tankannut vahingossa etanolia Ruotsin puolella ja ihmetellyt kun oli omituisia oireita koneen käynnissä. Ajotietokone oli herjannut että kaikki ei ollut kunnossa mutta matka eteni kuitenkin. Seuraavan tankkauksen jälkeen pyörä toimi moitteettomasti. Asia oli selvinnyt jälkeenpäin matkan bensakuiteista.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #36 : Kesäkuu 28, 2020, 18:22:13 ip »
Omalle kohdalle on osunut myös virhetankkaus Ruotsissa 1100 Brevalle. Eka oire oli, että tyhjäkäynti katosi ja sitten kun piti lähteä meneen, piti kaasukapulan kanssa herutella, että kierrokset sai nousemaan. Oireet kuitenkin helpottivat tankin vajetessa, kai siellä tietokone teki työtään. Seuraava tankkaus tuli tehtyä jo parin sadan kilometrin päässä oikeilla aineilla ja siitä lähtien kaikki on pelittänyt normaalisti.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #37 : Kesäkuu 28, 2020, 19:36:03 ip »
Lainaus
joutessani kirjoitin kun kalakaan ei syö
Se siitä sometustauosta sitten...
Lainaus
kipuaa käymään tyhjäkäyntiä juuri 1000rpm lukemaan
Stepper motor siis toimii.  Voisiko olla niin että "tps reset" teki sen että ecu saa nyt "kaasu pois" -tyhjäkäyntiasennossa oikean tiedon "läpät ovat X astetta auki, ollaan tyhjäkäynnillä".  Mutta imutasapainosäädöstä johtuen, emme tiedä paljonko oikea läppä (jossa tps) on oikeasti "fyysisesti" auki. Lienee hieman liian vähän auki, jos tyhjäkäynti liaan alhainen?  Pitäisi säätää vasemman "plommatun" läpän tyhjäkäyntiasennon mukaan tarkasti samaan imuun. Kun en näilstä 5AM vehkeistä tiedä oliko niin, että vasemmaan imukurkun ilmaruuvin on oltava kiinni, koska se on se "plommattu" imupenkissä säädetty kurkku. Pelkästään oikean puolen ilmaruuvia saa säätää, jos tarpeen (tarkasti imumittarin mukaan).
Lainaus
Tasakaadulla tuntuu nykimistä joka viittaa selvästi epätasapainoon imussa
Oma kokemus on se että ajokierrosluvuilla epätasapaino imussa ei juuri tunnu missään (tärisee muutenkin aina ihan tarpeeksi, "vanhan liiton kone"). Mutta nykiminen tasakaasulla on ollut joko a) kulunut tps (vain kerran) tai b) liian laiha seos (ollut useammin).  Varsinkin jos nykiminen loppuu kun antaa lisää kaasua - se viitannee seokseen (imutasapaino pysynee saman verran pielessä, jos on pielessä, kun kaasua avaa).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #38 : Kesäkuu 28, 2020, 19:40:32 ip »
Tämä on tietysti vain omaa spekulointiani omista kokemuksista ja muilta kuultua mutta annanpa tulla että tämä modernin mutta suht vaatimattoman Breva-osaston 850 - 1100 - 1200 -työntötankomallityypit tulevat elämään pitkään ja ovat jo oman kokemukseni perusteella keskitasoa huomattavasti parempia pyöriä kuin monet muut. Sama toisinpäin: maailman pyöristä on keskitason alapuolella suurin osa.

Omat vaivansa näissäkin mutta jo kotimekaanikon kannalta ei kovin hankalia kohteita edes löydy. Odottelen mielenkiinnolla milloin ja minkälaisia vaihteisto- ja kytkinvikoja tulee olemaan. Ne kun ovat remontin kannalta hankalimpia kohteita. Moottoriremontti on niitä helpompi. Alakertaan tarvitsee tuskin edes kajota. Männänrenkaat, venttiilit, ja nostimet lienevät yhtä helppo remonttikohde kuin aiemmissa tönärikoneissa.

Latausvioista on jo ollut keskustelua ulkomaissa mutta epäilen että on tainnut remmi vain katketa, eli unohtunut vaihtaa tai vanha akku on ylikuormittanut laturia, tms. Yleensä siis virtaa riittää. Monella on autossaan samanlainen laturi. Vararemmikin löytyi Motonetistä kun vanhassa oli vielä teksti näkyvissä.

Samaan CARC-perheeseen kuuluvat teknisemmät moottorit kärsivät alkupäässä konevioista venttiilikoneiston osalta mutta niistä lienee päästy jo yli. Katkeava takaheiluri oli kaiketi vain Stelvion ongelma rajussa maastokäytössä enkä sellaisesta ole aikoihin kuullut/lukenut.

Breva on siis tehty kovaan peruskäyttöön tänne metsien miehille. Tietääkseni on joitakin ladyja joilla on iso Breva ajokkinaan. Vaatii hieman pidempiä koipia tai hyvää fysiikkaa kuin perinteisellä ugrilla on.

Kalaa ei ole tullut vieläkään. Aloitan uuden yrittämisen kymmenen korvilla kun hieman paiste helpottaa. Tänään mittari näytti vain 26 astetta parhaimmillaan. Eilen ja toissapäivänä ylittyi 30 monen iltapäivätunnin aikana. Helleviikkoja on kestänyt jo kohta puolitoista tällä tontilla. Ajanut en ole metriäkään mutta huomenna Savonlinnan Lipalla ajattelin käydä jälkiruoalla. Sitä ennen torin kulmassa muikuilla. Puumalassa voisi ehkä vierailla jos mieliteko ajattaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #39 : Kesäkuu 28, 2020, 19:45:18 ip »
Lainaus
Breva-osaston -työntötankomallityypit tulevat elämään pitkään ja ovat jo oman kokemukseni perusteella keskitasoa huomattavasti parempia
Jos tämä koronakuvio osoittautuu pysyvämmäksi ja on suotuisaa asustaa korvessa; on tullut mieleen että viimeinen nykyistä edeltävän California -sarjan moottori oli "Breva".
Joku loppupään Cali Vintage voisi olla asiallinen peli 2 -päällä...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #40 : Kesäkuu 29, 2020, 12:02:06 ip »
Eikös niihin viimeisiin Caleihin tullut juuri Brevaa varten hierottuja osasia moottoriin. Hipaisun parempi teho ja tasapaino jne kylkiäisenä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 käyntiongelmaa
« Vastaus #41 : Kesäkuu 29, 2020, 21:04:32 ip »
ALi, sinulla siis on ajoalue tai reitistö sellainen että aina löytyy E85-asema? Itselläni oli tuo kokeilukausi vuosina 2012 - 2015. Pääasiassa mekaanisella ahtimella varustetussa California T3:ssa. Silloin piti ajella pönttö tarakalla koska tankkausmahdollisuuksia ei esimerkiksi täällä Itä-Suomessa ollut kun isommissa kaupungeissa.
Juu, aikanaan nurkkapyöräksi Nevadan hankin, kun perhesyistä pidemmät reissut piti autolla toimittaa. Guzzilla ei ole paljoa Tamperetta pohjoisempana tullut käytyä. 2016 pidin 2x1L varakannuja mukana, mutta sitten luovuin niistä tarpeettomina. Tankillisen toimintasäde E85:llä on 250km, kun se bensalla oli 300km. Pieni tankki - vain 14 litraa.
   Ahtamalla tai rikastamalla joutuu ennakkoa tarjoamaan enemmänkin (+ 5-7 vrt 95E) jotta löylyä saa kunnolla, mutta nopeasti palavalla laihaseoksella (=lambda) riittää pari-kolme astetta tuomaan mukavaa vääntöä. Hiukan hankalaa bensasäätöihin karaistuneelle, kun ennakkoa lisää ja nakutusraja on karannut kuulumattomiin (kts. liitekuva). Siis korva ei kerro tuttuja juttuja, mutta E85 kanssa äänimaailma (ajossa) on lähempänä tuota pehmeät löylyt vs äkäiset löylyt. Tylsä insinööri tietysti tekisi tällaisista asioista vertailua vain mittalaitteilla ja hienolla automaattisella tietojen käsittelyllä  ;D ;D

Aiheesta:  Guzzin 1100 kone on vielä sitä persoonallista maatalousmoottorien sukua, joka kestää ja kestää. Nuo nykäisyt tasakaasulla tuo myös minulle mieleen kuluneen TPS:n tai sitten virrankarkailua tulpanjohdoissa. Tätä vaivaa taisi olla juuri tuplatulppa malleissa johtimien iän karttuessa  ::)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)