Oli minulla joskus tuollainen projekti, mutta luovuin siitä kun oli hiukan liian hankala. Korkin aukosta näkee jos bensaa on vielä. Kun lamppu syttyy pääsee vielä tasasella 52 km, kokeiltu on.
Tankissa on komponentti, joka perustuu kohoon, magneettiin ja reed-releeseen. Kun pinta laskee laskee pienessä putkessa oleva koho, jossa on magneetti, joka herättää putken kyljessä olevan, hermeettisesti suljetun reed-releen.
Kun vaatimuksena oli, että tankkia ei tarvitse muuttaa/hitsata, vaan se on vaihdettavissa ja mittari säilyy muiden pumpun ja suodattimen osien kanssa samassa paketissa, jäi muutama vaihtoehto toteutukselle:
1. Kaimani mainitsema vastusketju pystysuuntaisessa, molemmista päistä avoimessa, muoviputkessa.
2. Paineanturi. Sellainen differentiaalinen, kaksipuolinen, joka mittaa paine-eroa tankin pohjalta ja pinnasta.
3. Toinen samanlainen reed-rele anturi kuin entinenkin johonkin ½-tankin kohdalle. Ehkä kolmaskin...
Vaihtoehdot 1 ja 2 vaatisivat askartelua jonkin verran, 2. ehkä vähiten, ne molemmat toimisivat yhdellä johtimella tankista ulos, kuten nykyinenkin, mutta sitten ei olisi enää sitä varatankin merkkivaloa. Olis myös suunniteltava se näyttölaite, joka mielellään mahtuisi merkkilampun tilalle – ehkä litramäärä binaarisena neljällä ledillä...
Vaihtoehto 3 olisi ehkä helpoin toteuttaa. Vaatisi lisäjohtimet lisäsensoreille. Kahdelle sensorilla jo resoluutio riittäisi, kolmella olisi jo hyvä. Ledin reikään vain 1 tai 2 lediä lisää. Voisi silti olla, noiden lisäkilkkeiden takia, kelju keplotella pumppu ulos tankista, jota se on jo nyt. (Pumpun kumiletkuhan on vaihdettava 4-5 vuoden välein.)
Olen kuitenkin oppinut käyttämään trippimittaria tuohon tarkoitukseen ja innokkuus näihin hilavitkuttimiin on jo hiipunut muutenkin.