Kirjoittaja Aihe: Engine oil stop leak  (Luettu 3845 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
Engine oil stop leak
« : Toukokuu 09, 2020, 13:03:33 ip »
JZR:n -70 luvun isolohkon öljyn tiputteluun näyttää löytyneen apu Valvoline Engine Oil Stop Leakista.
Alkuperäinen akselin tiiviste notkistui käsittelystä riittävästi ja alusta pysynyt kuivana - ainakin toistaisesti.

Suurin piirtein käyttöohjeen mukaan:
Koneeseen 2,5l Valvoline VR1 Racing 20W-50:stä sitten tulilla normaaliin käyntilämpötilaan eli vähän yli 90 asteeseen, jonka jälkeen sekaan 2 dl:ä oil stop leakia, jonka jälkeen käytin konetta 10 min 1-2t r/min.

Joitakin vuosia sitten tein vastaavan homman LM1:een Liqui Moly:n vastaavalla tuotteella. Vauhtipyörän/kytkimen vaihdossa oli havaittavissa, että myös tämän alkuperäinen tiiviste oli moitteettomassa kunnossa - pientynyt öljyvuoto oli johtunut laakerin pulteista.

Lisäksi olen käyttänyt oil stop leakia menestyksekkäästi keulan tiivisteisiin. Huolellisen puhdistuksen jälkeen tiivisteen voitelu useampaan kertaan ko.aineella, jonka jälkeen hikoilu on loppunut.

Mainittakoon vielä, että LM1:ssä käsittelyn jälkeen on nyt kolmannet puhtaat öljyt sisässä - edelleen kuiva.


T,
Jukka

Ps. Tämä ei ole mainos eikä toimivuuden tae - onneksi on tehonnut mainituissa tapauksissa.



« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2020, 15:01:37 ip kirjoittanut FOT »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2020, 19:30:25 ip »
Ehkä olet niitä onnellisia joilla ko. aineet ovat toimineet. Minulla ei.
Itse olen herkkä kaikille vuodoille eli en siedä niitä juurikaan.
Rahanmenoa ovat olleet aineet kun olen niitä "testannut". Merkkejä on useita tarjolla.

Tiiviste maksaa saman tai vähemmän kuin kuin kyseinen vuodonestäjä.
Jäljelle jää vain vaiva tiivisteen vaihdosta. Se taas meikäläiseltä sujuu rivakkkaan. Samalla mahdollisest säädöt hoituvat.

Mutta mukava kuulla että joillakin nämä ihmeaineet toimivat.

Nyt on alkanut California Adamantin perävaihteen tihkuminen pinionakselin tiivisteestä. Kyse on Toyota Corollan perävaihteesta. Kai se on vain alistuttava purkamaan kardaania pois. Mutta voisin, tietysti, ryhtyä testaamaan tuota mainittua ainetta jos se toisi avun.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2020, 20:14:00 ip »
Tuollaisia lisäaineita en ole kokeillut, sellaista moottoriöljyä kylläkin minkä, luvattiin lopettavan öljyvuodot vanhasta moottorista.
Kokeilukohde oli otollinen, olin ostanut Nortonin ja koeajolla se näytti vuotavan öljyä kaikista moottorin saumoista. Vuoto ei ollut
tihkumista vaan koneen alle jäi ajon jälkeen kunnon lammikko öljyä.
Ostin naapuri autotarvikeliikkeestä purkin Sunoco-merkkistä öljyä minkä luvattiin turvottavan vanhan moottorin tiivisteet ja lopettavan
öljyvuodot.
Öljynsuodattimen asennuksen, öljysäiliön piikkauksen ja tyhjennyksen jälkeen Sunocot koneeseen ja menoksi.
Ja kas, öljyvuodot loppuivat moottorista heti muutaman reissun jälkeen lähes tyystin. Öljy teki tiivisteille sen mitä luvattiin?
Paljon ei sinä kesänä Nortoniin tullut kilometrejä ja seuraavana keväänä yritin sitä käyntiin. Ei lähtenyt, puristukset olivat täysin kateissa.
Kun tulpat otti pois ja pyöritti moottoria, kuului tulpanrei'istä sellainen rahina että sylintereiden seinämillä ei ollut yhtään öljyä.
Varmaan tiivisteet turvottanut öljy oli talven aikana "turvottanut" männänrenkaatkin uriinsa kiinni.
Tippakannulla tulpanrei'istä öljyä sylintereihin niin tiivistyivät sen verran että lähti käyntiin. Öljy vaihtui sen jälkeen laadukkaampaan, eivätkä
öljyvuodotkaan palanneet.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2020, 20:24:34 ip »
Pekan kertomuksen päätelmänäni on että muutoin hyvä aine mutta ei siedä talviseisontaa.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2020, 21:32:38 ip »
Lainaus
Itse olen herkkä kaikille vuodoille eli en siedä niitä juurikaan.
Kuten myös. Kommentit ovat odotetun kaltaisia. Itsekkään en ole aiemmin "ihme" aineisiin perustanut - uudet tiivisteet ja sillä selvä.

Muutoksen ajatteluun toi X1R, jota LM1:n edellisen omistajan suosituksena laitoin keulaan ATF:n sekaan - herkistyi huomattavasti. Pekka muistaakseni hoitaa/on hoitanut saman asian korvaamalla ATF:n moottoriöljyllä, joka sinällään on automaattivaihteistoöljyä liukkaampaa.

Koska nuo pyöräni ovat sen verran iäkkäitä, niin niissä ovat nuo "ehjät" tiivisteet tahtoneet vuosikymmenten aikana kovettua ja juuri siihen engine oil stop leak näyttää tehoavan.
Kuten kerroin, niin akselin tiiviste on pysynyt vireessä myös muutaman öljynvaihdon jälkeenkin ilman ko. aineen lisäystä.

Lainaus
...perävaihteen tihkuminen pinionakselin tiivisteestä...
Gear-Oil Leak Stoppiakin näyttää olevan tarjolla.
Itse korjasin pari viikkoa sitten perän öljyvuodon vaihtamalla tiivisteen lisäksi uuden boorilaipan.


T,
Jukka

Ps. RVS:siä en ole kokeillut.







motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2020, 22:12:13 ip »
Lainaus
T,
Jukka

Ps. RVS:siä en ole kokeillut.

RVS lienee kokolailla sama asia kuin X1R. Alkuperä ainakin viittaa siihen. Sekä käyttökohteet.
Omalla kohdalla aineen käyttöönotto on tullut siitä että sitä käytetään teollisuudessa.

Mitään edellämainttua hyötyä ei RVS metallin lisäaineesta ei ole. Ei paranna tiiveyttä eikä vaikuta öljyn voiteluominaisuuksiin.

Monet ovat ostaneet RVS:ää väärin perustein. Se ei ole öljyn lisäaine vaikka se sekoitetaan öljyyn.

Vaikutus on metallipintaan silloin kun kitka nostaa metallin, lähinnä teräksen, lämpötilaa niin öljyn joukossa oleva RVS tarttuu kuumaan pintaan ja tekee sen hyvin kovaksi ja liukkaaksi.

Toiminta-alue on siis hyvin kapea. Toimivassa rakenteessa vaikutusta ei ehkä tapahdu lainkaan.
Haittapuolena moottorikäytössä on että moottori voi käydä tarpeettoman kylmänä viileissä olosuhteissa jos sen lämpötilaa ei voi säätää jäähdytyksen tehoa säätämällä.
Kaikkihan tietävät että kylmä rauta kuluu nopeammin kuin ns. käyntilämpöinen rauta. Kylmä öljy ei voitele parhaimmalla kyvyllään vaan lämpötilaa pitäisi olla 90 - 120 astetta.

Viimeksi eilen, asiasta kun oli puhetta, yksi motoristi sanoi että ei voi pitää paikkaansa: hänen pyöränsä ei koskaan käy noin kuumana vaan aina alle sadassa asteessa. No, hän tarkoitti jäähdytysnesteen lämpötilaa. Se ei ole ole moottoriöljyn lämpötila. Moottoriöljyn lämpötila tai peräöljyn lämpötila voi käydä pistemäisesti kovinkin korkeassa lukemassa hetkellisesti rasituskohteessa. Se ei välttämättä vaikuta kierrossa olevan öljyn kokonaislämpötilaan kovinkaan merkittävästi.

Vaihteisto on se kohde jossa kitkaa vähentävän aineen teho on parhaimmillaan. Jos aine vieläpä korjaa kohdetta niin kestoikä pitenee.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2020, 23:45:19 ip »
Motonetillä oli ennen tuotesarja, joka sisälsi esim moottorin sisäiseen puhdistukseen tarkoitettuja aineita. Siinä oli myös tiivisteen turvottajia. Kyseisen sarjan merkki oli joku englantilaisen herrasmiehen nimen kuuloinen ja myytiin harmaissa purkeissa. En saa päähäni merkkiä! Niistä aineista on pelkästään hyviä kokemuksia, itse asiassa tuttu autokorjaamo mies niitä ehdotti katalysaattorin puhdistukseen. Aineet olivat (siis puhdistus sellaiset) siis ammattikäytössä. Nyt ei sattunut silmään sivuilta.
Vaihdoin silti Valmettiini kampuran takatiivisteen, kuin lähdin leikkimään aineilla. Enemmän toki vaivaa, mutta ihan ihmisen tehtävissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2020, 11:18:37 ap »
Kent?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Engine oil stop leak
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2020, 14:20:02 ip »
Hemmetti kun ei muista. Jotenkin muistelin että olis kaksiosainen nimi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.