Kirjoittaja Aihe: Öljyinen sylinterin kylki  (Luettu 3979 kertaa)

eepi

  • Vieras
Öljyinen sylinterin kylki
« : Tammikuu 28, 2019, 20:19:04 ip »
Moi

Nevadan 07 oikeanpuolen sylinterin kylki tuhriintuu vähän öljyyn. Onko tässä sellaisia kannenpultin kumirenkaita kuin noissa isommissa. Huohottimen letkusta eikä venttiilinkannesta mielestäni ei  tule. Jos sylinterinkannen tiiviste pitäis vaihtaa niin mitä pitäisi huomioida? Tiivisteet hankin jo ed kesänä.
 Ruisku kun on niin mitä ja miten  irrotellaan? Jossain täällä luki että jos ruiskupuoleen menee räpläämään niin  varovaisuus olis paikallaan.
Viisi pulttia siinä kannessa  kai on. Ja venttiilipukki pitää irrottaa. Kiristysmomentit löysin jostain mutta sitten sivu katosi jonnekin internetin syövereihin.

Viime kesänä öljyvalo alkoi vilkkua kesken vaihtovälin. Voiks tuommoinen vuoto aiheuttaa tämän? Omasta mielesatä tuhriintuminen ei kyllä ole ihan kauhea.
Jonkun sadan kilsan välein olen sitä putsaillut.
 
Sikäli kun joku jaksaa naputella niin kiitokset etukateen.

Kyselee nimimerkki epätietoinen.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2019, 20:47:01 ip »
Kokeile, onko ne huohotusputkien nipat kunnolla kiinni venttiilikopissa. Oma likasi sylinteriään, kun nipan liitos oli löystynyt.
Ja mitä tuohon öljynpaineen merkkivaloon on helposti syynä anturin vikaantuminen tai löysä liitos johdolle.
Anturin tulee olla juuri omanlaisensa, sillä se lukitsee nokka-akselin paikaansa. Eli rajoittaa nokka-akselin liikettä pituussuunnassa. Anturi on muuten normaali, mutta siinä on pidempi kärki, joka menee nokan laakerin reikään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2019, 22:08:34 ip »
Huohotusjärjestelmää vuotolähteenä veikkaisin minäkin. Letkukin voi olla rikki.

Öljynpaineantureita on kahta tyyppiä. Vanhemmissa juurikin tuo mistä Tunturi TT mainitsi. Lisäksi on olemassa uudempi versio. Varaosaluettelosta voi varmistaa kummasta tyypistä on kyse.

Suosittelen korjaamokirjan ja omistajan käsikirjan hankkimista itselle. Halvimmaksi ja helpoimmaksi tulee englanninkielisen version lataamista netistä omalle tietokoneelle. Tai oman kieltenosaamisen mukaan.

Tästä osoitteesta saa lahjoitusta vastaan molemmat ja paljon muuta tietoa: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm

Varaosaluettelo löytyy kivuttomimmin tästä: https://www.stein-dinse.biz/
Valitsee ensin merkin ja sitten mallin niin saa luettelon näkyviin ja samalla osien hinnatkin tietoonsa kyseisessä firmassa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2019, 08:05:19 ap »
Takavuosina venttiilikopan tiiviste muuttui; Ennen oli "paksu" vihreä, mutta tehdas vaihtoi tyypin ohueksi "mustaksi". Ja sepäs ei kestänytkään. Tiivisteitä vaihdetiin reisuun päällä, Guzzi-rallissa jne. Ongelma tunnetaan myös Eimericassa.
Tiedä sitten oliskos tässä syy Sinun pyörän öljyvuotoon...

Yleensä uusi tiiviste pitää olla varalla, kun jotain avaa. Näin varmistuu, ettei avattava tiiviste rikkoudu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2019, 09:36:32 ap »
Vika koski lähinnä isolohkoja. Isolohkon tiivistepinta on paljon kapeampi ja muoto kovin pikkulohkoa "hauraampi". Pikkulohkon venttiilikoppa on reilusti jäykempi, verrattuna tiivistepinnan pinta-alaan, joten se pysyynee tiiviinä heikommallakin tiivisteellä.
Toki vika voi olla tiivisteessäkin, pikkulohkosta tiivistevuodon näkee ympäriinsä yhdellä vilkaisulla, joten se on helppo todeta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2019, 10:38:43 ap »
Öljyvuodon paikallistaminen on usein hankalaa koska ajoviima voi lennättää pyörteillessään öljypisaroita arvaamattomiin suuntiin.
Letkuja huohotusjärjestelmässä on viidestä seitsemään kappaletta mallista riippuen.
Kun asiaa tutkin niin 07-mallisessa on öljynpaineanturi on uutta mallia. Siinä erillinen liitososa pitää nokka-akselia paikoillaan ja siinä on kiinni uudemman mallinen anturi.

Guzzin tapauksessa ei aina voi olla ihan varma joten asia kannattaa tarkistaa itse ennalta pyörästä kumpaa tyyppiä anturi on.
Normaali anturin toiminta on: merkkivalo loistaa aina kun on virta päällä mutta moottori ei käy. Siitä tietää että merkkivalo on kunnossa. Käynnistyksen yhteydessä pitää merkkivalon sammua ja pysyä sammuneena. Jos sammutetaan tappokatkaisimella niin valon pitää syttyä muutaman sekunnin kuluttua sammuttamisesta lämpimällä moottorilla.

Kerroin tuo siksi että itsekin hämäännyin taannoin erään pyörän osalta. Tuo lyhyt aika kun virta on päällä eikä vielä ole startattu olisi tärkeää vilkaista mitä varoitusvaloja yleensäkin palaa. Kaikilla niillä on logiikkansa. Virrat kytkeytynä pitäisi palaa muitakin varoitusvaloja. Punaisia ja keltaisia.

ALi

  • Viestejä: 1 052
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2019, 11:17:18 ap »
Nevadan 07 oikeanpuolen sylinterin kylki tuhriintuu vähän öljyyn.
Jospa on vain öljyn lisäyksessä laitettu liikaa ainetta eli tikun yläreunaan. Silloin saattaa nostaa kansipulttia pitkin öljyä ylös ja juuri oikealle puolelle eli kurkkaa, että öljymäärä on 3/4 osaa tikussa. Tästä helpoimmasta toimenpiteestä itse aloittaisin tutkimukset. Jos näin on käynyt, niin vähän öljyä pois ja kankaan palanen tai trasselituppo kansiripojen väliin. "Vuoto" lakkaa pikkuhiljaa itsestään.
Ainakin -04 Nevadassa on tällaista Italialaista suurpiirteisyyttä tai toleranssia, että moottoriin ei saa laittaa öljyö "täyteen" ja puolestaan vaihdelaatikkoon voi laittaa pikkusen yli mitta-arvon, jolloin 3-4 vaihteiden vieno ujellus vaimenee tuntuvasti.
Samanlainen ilmiö oli aikoinaan Fiat Ducato (-99) vaihteistossa, että siihen laitettiin (merkkihuollossa)  0,5 litraa yli, jotta 5-vaihteen laakerit ei kulu ennen aikojaan.

edit: lisätty linkki Guzzin huolloille lähettämään ohjeeseen
( http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/moto_guzzi_technical_bulletin_nevada_750_oil_in_the_air_box.pdf )
Siinä on kolmantena sivuna tuo öljytikun "virhenäyttö".
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2019, 12:31:51 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

eepi

  • Vieras
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2019, 15:51:40 ip »
Kiitokset kommenteista. Koitan kattoa tarkemmin näitten vinkkien mukaan kuhan kerkiän.
Kyselen sitte lisää jossei selviä.

eepi

  • Vieras
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2019, 20:58:13 ip »
Moi
Öljykyljestä vielä. Öljyrantu on vahvanlainen ympäri sylinterin. Vahvin ehkä  tiivisteen kohtaa alempana olevissa ripojen väleissä ja etupuolella.
Ei minusta tule huohotin putkesta eikä oikein venttiilinkannen välistä. Eikös se öljypaine anturikin voi vuotaa.  Autoon ainakin on semmonen öljykelloksi sanottu  vaihdettu.  Vähän oli ahtaanoloinen  paikka vaikka purin suojii pois. Eiks se siellä sylinterien välissä ole. Saiskohan mallin kanssa jostain autoliikkeestä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyinen sylinterin kylki
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2019, 21:10:33 ip »
Voi vuotaa. Ja yleensä läpi liittimen suuntaan. Eli anturin sisukset irtoavat rungosta ja vuotaa sieltä välistä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.