Onko teillä kokemuksia iridium tulpista?
Kannattaako ylipäätänsä hankkia ja tuleeko koneen ominaisuudet paremmaksi iridium tulpilla?
Minulla on ollut ajatus, että kevähuollon yhteydessä asennan 70tkm ajettuun Cal Vintageen -07 iridiumit, mutta
huomaako niistä mitään eroa ajoon tai koneen käytökseen?
Omia mielipiteitäni ja kokemuksia sytytystulpista.
Jos vaihdat uudet "tavalliset" tulpat uusiin Iridiumeihin, et huomaa mitään eroa perstuntumalla.
Jos vanhat tulpat ovat ns. loppuun ajetut, eron saattaa huomata.
Iridium-tulppia on erilaisiin tarkoituksiin tehtyjä ja ainakin NGK kertoi että, niillä missä on ohut keskielektrodi, haetaan lisätehoa.
Periaatteessa näin voi olla koska mitä avonaisempi kärkiväli on, sitä esteettömämpi pääsy sytytettävällä seoksella on sinne tulpan
kärkien väliin, kipinän sytytettäväksi.
Edellisestä syystä suhtaudun hyljeksivästi monikärkisiin tulppiin.
Niillä haetaan käsittääkseni pidempää huoltoväliä.
Ainakin niissä Iridium-tulpissa mitä olen käyttänyt, keskielektrodi ei juuri kulu mutta sivuelektrodi sen sijaan kuluu siinä missä
tavallisissakin sytytystulpissa.
Iridiumien kesto on hieman tavallisia parempi joten jos tulppien vaihto ei huvita, tai sijainti on paha ja halvalla saa niin miksipä ei.
Seuraavassa linkissä on jotain mainospuhetta.
http://www.brisk.fi/dyno2.html