Kirjoittaja Aihe: Iridium tulpat  (Luettu 6428 kertaa)

Zacobane

  • Viestejä: 9
Iridium tulpat
« : Helmikuu 14, 2019, 12:08:42 ip »
Onko teillä kokemuksia iridium tulpista?
Kannattaako ylipäätänsä hankkia ja tuleeko koneen ominaisuudet paremmaksi iridium tulpilla?

Minulla on ollut ajatus, että kevähuollon yhteydessä asennan 70tkm ajettuun Cal Vintageen -07 iridiumit, mutta
huomaako niistä mitään eroa ajoon tai koneen käytökseen?
 



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2019, 14:10:05 ip »
Kokeillut olen monessa pyörässä. Perstuntumalta en ole havainnut ikinä mitään. Hyötynä on pidempi vaihtoväli. Tämä siis normiajoa ajatellen.
Ehkä silloin voisi olla parempi jos sytytyspuolat vaihtaisi ns. tehopuoliin. Parannusta iridiumeilla voisi olla myös jos ajaa nopeaa moottoritieajoa paljon. Tosin omassa tapauksessani se on sujunut ihan hyvin tavallisilla tulpilla.

Pääosin ajoa on tapahtunut Bilteman Brisk-tulpilla tai Stormilta: NGK-BP6ES California Adamantissa. (Entinen Cali3)
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1989/sytytystulppa-ngk-kupari-keskielektrodilla-25/

Iridium: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-iii-1000/1989/sytytystulppa-ngk-iridium-keskielektrodilla-3/

Hinnaneroa ainakin on. Kestäneekö myös sen mukaisesti?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #2 : Helmikuu 14, 2019, 14:41:03 ip »
Pudottamista iridiumit ei sitten kestä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #3 : Helmikuu 14, 2019, 20:42:53 ip »
Pudottamista iridiumit ei sitten kestä..
Taitaa kokemus puhua...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #4 : Helmikuu 14, 2019, 20:53:37 ip »
Josben väärin muista, niin omissa kansissa on tällä hetkellä nelikärkitulpat. Eivät maksa juurikaan tavallisia enempää. Kolmi- tai nelikärkisiä käytin myös pikkulohkossa, joka oli kaasareilla. Siinä saattoi välillä olla vähän paksumpaakin seosta, ei ainakaan siihen tullut häiriöitä.
Ruiskupyörä pitää seokset suht hyvin alueella, niin iridium ei pääse loistamaan hyvällä tulvimisen kestollaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2019, 22:29:50 ip »
Onko teillä kokemuksia iridium tulpista?
Kannattaako ylipäätänsä hankkia ja tuleeko koneen ominaisuudet paremmaksi iridium tulpilla?
Minulla on ollut ajatus, että kevähuollon yhteydessä asennan 70tkm ajettuun Cal Vintageen -07 iridiumit, mutta
huomaako niistä mitään eroa ajoon tai koneen käytökseen?
 

Omia mielipiteitäni ja kokemuksia sytytystulpista.
Jos vaihdat uudet "tavalliset" tulpat uusiin Iridiumeihin, et huomaa mitään eroa perstuntumalla.
Jos vanhat tulpat ovat ns. loppuun ajetut, eron saattaa huomata.

Iridium-tulppia on erilaisiin tarkoituksiin tehtyjä ja ainakin NGK kertoi että, niillä missä on ohut keskielektrodi, haetaan lisätehoa.
Periaatteessa näin voi olla koska mitä avonaisempi kärkiväli on, sitä esteettömämpi pääsy sytytettävällä seoksella on sinne tulpan
kärkien väliin, kipinän sytytettäväksi.
Edellisestä syystä suhtaudun hyljeksivästi monikärkisiin tulppiin.
Niillä haetaan käsittääkseni pidempää huoltoväliä.

Ainakin niissä Iridium-tulpissa mitä olen käyttänyt, keskielektrodi ei juuri kulu mutta sivuelektrodi sen sijaan kuluu siinä missä
tavallisissakin sytytystulpissa.
Iridiumien kesto on hieman tavallisia parempi joten jos tulppien vaihto ei huvita, tai sijainti on paha ja halvalla saa niin miksipä ei.
Seuraavassa linkissä on jotain mainospuhetta.
http://www.brisk.fi/dyno2.html
Sohc van Helmi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2019, 15:44:26 ip »
Pudottamista iridiumit ei sitten kestä..

Huomasin, että eivät kestä sitäkään tulppa-avainta, jossa on pitelymagneetti. Täytyy ainakin sormilla pitää tukevasti vastaan, että ei magneetti naksahda täydellä voimalla kiinni. Voi olla, että oli vain yksittäistapaus, mutta ovat ne kalliita tulppia rikottavaksi.
Sentire la forza!
Terv: Timo

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2019, 14:23:37 ip »
Vintagessa kuten muissakin vastaavissa 2-tulppaisissa toinen tulppa se pienempi on platinatulppa NGK PMR 8B vaihtoväliltään 20 tkm. Sitä ei liene syytä vaihtaa oletan. Itse olen käyttänyt 1-pyttyisissä iridiumia ihan vaan kun siltä tuntuu kun on vain se yksi pytty vailla varasylinteriä niin jos siinä olisi kaikki mahdolliset kipinät tallessa. Vaihtovälin olen pitänyt sewn 10tkm, mikä riittää liki pariksi vuodeksi. Yksi kun ei paljoa maksa. Mitään eroa en ole huomannnut. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Iridium tulpat
« Vastaus #8 : Helmikuu 17, 2019, 15:49:08 ip »
Minun Vintagessa on ollut kolme kesää normitulppien paikalla iridiumit, enkä käytössä ole mitään erilaista huomannut alkuperäiseen verrattuna. Aikoinaan tilasin niitä Englannista alle 9 euron kappalehintaan rahteineen, kun kotimaiset kauppiaat pyysivät kymppiä enemmän. Nyt näyttäisi kotimaan hinnat lähentyneen ulkomaisiin jotain kolmen euron päähän, joten säästö ulkomailta tilatessa ei ole järin suurta enää.
T. Jouko