Kirjoittaja Aihe: Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa  (Luettu 2594 kertaa)

Kari

  • Viestejä: 4
Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa
« : Marraskuu 05, 2018, 09:07:35 ap »
Tuli ostettua kyseinen pyörä. Vuosimalli on 2007.

Hämmästys oli suuri, kun piti öljyt tarkistaa. Kate pitää purkaa, että pääsee käsiksi öljyn mittatikkuun. Ajattelin, että ei voi olla totta. Näin kuitenkin on, netissäkin runsaasti juttua. Katteen ja moottorin suunnittelijat eivät ole missään tekemisissä suunnitteluvaiheessa.

Uudemmissa vuosimalleissa on kumitulppa tai luukku öljyn tarkistusta varten.

Pitäisikö tehdä reikä, johon kumitulppa, vai miten olette ratkaisseet. Tein työkalunkin, millä saa tikun päästä kiinni, mutta tikku ei tahdo mahtua katteen ja koneen väistä. Tähän löytyy pidennetty tikku jatkovarsineen, mutta tuntuu aika suolaiselta 100 + euron hinta.

Toista kertaa en kyllä katetta ala purkamaan......muuten kiva pyörä. K

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2018, 10:37:54 ap »
Minulla on samanmoinen pyörä ja tiedän ongelman.Sen tikun kyllä saa ujutettua sieltä katteiden välistä pois alakautta kun löytää reitin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2018, 14:42:52 ip »
Tuota öljyä ei juuri kunnossa olevassa koneessa tarvitse tarkistella. Taitaa viivojen väli olla yhden litran. Sen vertaa ei ehyt kone syö öljyä kymppitonnin vaihtovälillä.

Varmasti suunnittelijalla sattunut työtapaturma.
Alkupään malleissa on kaksi omituisuutta jotka on myöhemmissä versioissa korjattu: etukate jossa mittaristo omituisessa asennossa ja mainittu öljymäärän tarkistuksen hankala suorittaminen.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2018, 20:05:05 ip »
http://shop.tlm.nl/en/dipstick-norge-flexible-054900300020-moto-guzzi

Tuollainen... Itsellä oli Norgessa TLM:ltä niinikään tuolla periaatteella toimiva. Ok laite. Ennen sitä oli tehnyt puukapulan, jolla pääsi kiinni mittatikun päähän eikun käänsi auki.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2018, 20:29:05 ip »
Tämä ongelma taisi koskea vain työntötankokoneisia Norgeja? OHC 8V-koneisissa edellä mainitsemiani asioita ei tainnut enää olla?
Jos pitäisi valita kumman ottaisin pitkän aikavälin ajopeliksi niin ilman muuta työntötankomallin. Tosin, nykyään, on 8V-malleista jo aikaa sitten lastentaudit paranneltu. Lisäksi potkua on enemmän.

Mitenkä on ollut tuon öljymäärän suhteen. Onko moottori kadottanut öljyä ja jos on niin mitä öljyä? Itse ajoin rinnakkaismallilla, 1100 Brevalla, pitkät taipaleet eikä mineraaliöljyä tarvinnut lisäillä tai jos olisi ollut tarkka niin alle desin 10.000 km matkalla.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Öljyntarkistus Moto Guzzi Norgessa
« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2018, 01:05:45 ap »
104 tkm ajoin eikä öljynlisäystarvetta ollut. Mittaristo oli turhan alhaalla ja se korjattiinkin 8V-mallissa. Sama vika muuten Pegasossakin mutta suunnitelma on nostaa sekin ylemmäs samalla kun valoihin tulee kokonaisparannus.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99