Kirjoittaja Aihe: Guzzin takuu  (Luettu 5197 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Guzzin takuu
« : Tammikuu 30, 2017, 18:04:20 ip »
RM Heino mainostaa Guzzeille neljän vuoden takuuta. Helppo taata jos aiempi laatu on pysynyt. Kaksi pyörää ostanut joissa neljän vuoden takuu Moto Italian aikana eikä yhtään vikaa. Ainoastaan NTX 750 renasi kahden vuoden takuuaikana. Venttiilit piti hioa uudelleen ja sytytysanturi pimeni. Sittemmin kesti kunnes kone oli aivan loppu 175000 km jälkeen. Ajoin kesät talvet silloin.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2017, 18:24:32 ip »
*4 vuoden takuu koskee 1.1.2017 jälkeen rekisteröityjä, virallisen Moto Guzzi -maahantuojan (R.M. Heino Oy) maahantuomia moottoripyöriä

Ois kiva tietää, että onko tuo semmoinen 2+2 takuu, josta eka 2 vuotta on tehdastakuu ja seuraava 2 vuotta taas Heinon omaa, jolloin takuun edellytyksenä on merkkihuolto.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #2 : Tammikuu 30, 2017, 18:35:23 ip »
Ensi viikonloppuna sitä voit kysellä Messukeskuksessa Heinon väeltä.
Moto Italia ja sen merkkihuollot ympäri maata tuntuivat kelpaavan varsin hyvin Guzzisteille. Tosin minä huolsin aina itse ja niin teen edelleenkin. Tulee tehtyä perusteellisemmin ja ajan kanssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #3 : Tammikuu 30, 2017, 19:25:42 ip »
Tuo vaatimus merkkihuollosta normaalina takuuaikana olisi tietenkin luvaton, mutta tuo myytävä jatkoaika on sama kuin kodinkoneille. Se on myyjän oma palvelu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #4 : Tammikuu 31, 2017, 18:35:00 ip »
Kannattaa olla tarkkana sen takuun kanssa. Tuotevastuu on myös olemassa ja vahvempi kuin takuu. Takuuseen pitää kuulua myös jotain enemmän kuin tuotevastuu, esim. korjauspaikkakunnalle kyyti.

Annilla ei ollut minkäänlaista takuuta, pelkkä normaali tuotevastuu. Takuutodistus, se joka on käsikirjan mukana, lupaa rajoitetun 2-vuodentakuun. Selvitys osoitti, ettei se ole takuu, vaan tuotevastuu, eikä sellainen edes lopu kahteen vuoteen. Myyjä oli normaali mp-liike Jyväskylässä. Maahantuojan lukuun möivät uuden pyörän, Moto-Italian aikaan. Takuusta oli vielä pelottelukaneetti, että yhteenkään mutteriin ei saa koskea. Kun sitten pakoputken laipan mutteri, se pitkämallinen kuusiokolomutteri, putosi ajon aikana, itse piti tilata ja maksaa 6€ ja kiinnittää. Nauroivat kun kysyin, että loppuiko se takuu nyt kun koskin?

R.M.Heinolla oli takuu kyllä viallisiin osiin kun korjausta tehtiin. Heti vaihtoivat uusiin kun vika huomattiin. Oikeastaan sekin olisi kyllä tuotevastuuna ihan sama. Ei siihenkään "takuuseen" kuulunut kuljetus paikkakunnalle.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2018, 10:38:38 ap »
Tämä Heinon myöntämä 4-vuoden takuu oli ns. tehdastakuu. Näissä pyörissä näkyy tehtaan tietokannassa maininta takuun olevan nelivuotinen eli takuu korjaukset esim. euroopan reissulla eivät tuota ongelmia.

Nyt Brandtin tuomissa pyörissä on palattu takaisin normaaliin eurooppalaiseen 2-vuoden tehdastakuuseen.

Ja näiden TEHDASTAKUIDEN voimassaolo edellyttää sitten pyörien huollattamista valtuutetuilla merkkihuolloilla. Eli ne Möttösen korjaamon leimat ei sitten ihan oikeasti kelpaa kun puhutaan moottoripyörien ja mopojen tehdastakuista.

(Kuluttajansuojan mukaiset tuotevastuut ovat sitten eri asia.)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2018, 11:29:27 ap »
Ja näiden TEHDASTAKUIDEN voimassaolo edellyttää sitten pyörien huollattamista valtuutetuilla merkkihuolloilla. Eli ne Möttösen korjaamon leimat ei sitten ihan oikeasti kelpaa kun puhutaan moottoripyörien ja mopojen tehdastakuista.

Näin on.
Ryhmäpoikkeusasetus koskee vain autoja.
Itsekkin vasta tänä vuonna asian tiedostaneena.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2018, 12:16:35 ip »
Olenko menettänyt jotain kun tehdastakuuta en ole hyödyntänyt? Tuotevastuuseen on sen sijaan menneet jarrulevyt, ruostunut ohjauslaakeri ja vialliset sähköliittimet. Eli ihan pikkujuttuja. Itse olen tehnyt kaikki huollot, muutostyöt ja korjaukset paitsi sitä ekaa 1500 km huoltoa koska se kuului pyörän hankintahintaan. Silloin vaihdettiin kaikki öljyt peräöljy mukaan luettuna, moottorinohjaus ja ABS päivitettiin sekä muutamat muut säätötoimenpiteet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2018, 13:38:44 ip »
Jos itse asennat ne takuuseen menneet levyt ja vaihtotyöstä ei ole merkkihuollon leimaa, mahdollisissa tulevissa jarruongelmissa olet itse maksumies. Jos siis samoissa rojuissa olisi jotain takuuaikana, niin Guzzilla/maahantuojalla ei ole velvollisuutta niistä enää.
Ei ole kyse siitä että osaako tehdä tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2018, 14:33:45 ip »
Jos itse asennat ne takuuseen menneet levyt ja vaihtotyöstä ei ole merkkihuollon leimaa, mahdollisissa tulevissa jarruongelmissa olet itse maksumies. Jos siis samoissa rojuissa olisi jotain takuuaikana, niin Guzzilla/maahantuojalla ei ole velvollisuutta niistä enää.
Ei ole kyse siitä että osaako tehdä tms.

No höpsis. Aina olen puhumalla pärjännyt.
Varsinainen takuuaika on jo kulunut umpeen viimeisenkin hankinnan osalta. Jarrulevyt eivät kuuluneet takuun piiriin vaikka liikkeessä ensin niin luultiin. Jos uusissakin levyissä olisi vikaa niin todennäköisesti hakisin jälleen uudet levyt samaan asiaan vedoten.
 
Sain, muuten, pitää ne alkuperäiset levyt eli minulla on ainakin yksi liki käyttämätön ja suora levy hyllyssä. Takuu, jos homma olisi mennyt sitä kautta, olisi edellyttänyt vanhojen levyjen palauttamista. Kirjoitushommia juttu hieman vaati.
Jälkeenpäin tuli ajatus että olikohan niin että vaihdoin ihan ehjät levyt toisiin ehjiin levyihin sillä en tarkastellut puolikelluvien levyjen kiinnitysosien mahdollista likaantumista tai muuta jumimista. Mutta oli niin helppoa hakea uudet levyt myymälän tiskiltä ja kiittää. Vaihtoon ei kauaa mennyt.

Kieltämättä minulla on etulyöntiasema tavalliseen asiakkaaseen verrattuna osaamisen, muun tietotaidon osalta ja käytännön tekniikan tuntemuksen perusteella useammallakin aihealueella.

Tämmöinen kirjeenvaihto syntyi: http://www.motomatti.fi/2018/03/pisteet-rm-heinolle.html

Myös ohjauslaakerit maksoivat käteisellä kun vein ostamani uudet näytille liikkeeseen ja mainitsin että tekevätkö he vai minä vaihtotyön.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2018, 16:03:14 ip »
Niin sen oikeasti pitää mennä. Liikkeet toki saavat käyttää järkeään yksittäistapauksissa. Esim vähemmän tarvitsee kuunnella asiakkaiden kiukuttelua ja itkua jos antaa edullisen osan mennä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Guzzin takuu
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2018, 01:34:27 ap »
Niin sen oikeasti pitää mennä. Liikkeet toki saavat käyttää järkeään yksittäistapauksissa. Esim vähemmän tarvitsee kuunnella asiakkaiden kiukuttelua ja itkua jos antaa edullisen osan mennä..
Tämä oli omakin perusteeni vaikka en suustani sitä päästänyt. Fiksujen ihmisten kanssa pärjää.

Saati sitten jos on ottanut nokkiinsa ja ryhtyy levittelemään asiaa. Niinkin voi tehdä mutta uhri voi uhriutua ja hakee oikeutta....
Liian pitkälle ei pidä mennä. Nykyisen maahantuojan kanssa en enää nykyisin ole missään tekemisissä. Aiemmin olin mutta olin silloin Honda-huollossa duunissa. Lähdin kun huomasin kuinka huonosti hommat tehdään ja laskutetaan tekemättömästä työstä. Mutta Hondahan sietää sen...

Syvin perussyy on se että pyörän omistaja ei halua oikeasti maksaa sitä mitä kunnon huolto maksaa. Toisaalta yrittäjä haluaa parhaan mahdollisen katteen työlleen. Ongelmallinen yhdistelmä on se.
Onneksi on kunnon huoltojakin joissa on ammattitaitoa. Mutta harvassa.