Kirjoittaja Aihe: Nopeusmittarin pulssianturi  (Luettu 3792 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Nopeusmittarin pulssianturi
« : Kesäkuu 06, 2018, 19:15:51 ip »
Vaihdoin Brevaan uuden eturenkaan ja sen asennuksen jälkeen ei nopeus- eikä trippimittari lähteneet pelittämään. Yleisvaroitusvalo syttyi ja näyttöruudulle tuli "service" teksti. Tarkistin ettei asennuksessa ollut mitään mennyt pieleen ja otin pyörän uudelleen irti. Pulssianturi reagoi sen edessä heiluttamaani jakariin siten, että nopeusmittarin neula nytkähteli kun virrat oli päällä. Päättelin, että pulssianuri on laiskistunut ja kokeeksi laitoin ylimääräisen aluslevyn yhden jarrulevyn kiinnitysruuvin alle, jonka seurauksena mittari alkoi näyttää pikkulukemaa ja varoitusvalot sammuivat.  

Onko pulssianturin oikealle etäisyydelle ruuvinkannoista jokin selvä nyrkkisääntö? Minun on vaikea uskoa, että anturi on viallinen, koska se antaa signaalia kun ruuvin etäisyys on sen pari milliä pienempi. Pika-apuna taidan shimmata koko etupyörää hitusen oikealle.  

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2018, 19:58:30 ip »
Onpa omituista. Ei etupyörän irrotus siirrä etupyörää mihinkään jos etuakselin asennus tehdään oikein. Mutta väärin tehden voi teleskooppi jäädä kauas etupyörän navasta. Vaikuttaa myös jousitukseen. Kokoonpanojärjestys on tärkeä.

Lainaan oman Blogini juttua:
Lainaus
Etuakseli menee yleensä hyvin paikalleen kunhan akselin reiät ovat puhtaat kuten akselikin lievästi voideltuna. Akselin mutteri kiristetään paikoilleen pitämällä akselin toisesta päästä vastaan. Mutteria ei tarvitse kiristää kuin sen verran että pysyy kiinni. Sen jälkeen lasketaan pyörä pois keskituelta ja painellaan keulaa jousituksen varassa muutaman kerran alas ja ylös. Sen jälkeen kiristetään pitkittäiset ruuvit jotka pitävät akselin kiinni haarukassa.

Koko juttu: http://www.motomatti.fi/2012/08/moto-guzzi-breva-1100-etujarrulevyjen.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2018, 20:39:03 ip »
Juu, on tullut vaihdeltua rengasta ennenkin, mutta mokomaan en ole ennen törmännyt. Pulssianturilta kai lähtee muutaman millivoltin sykäyksiä eteenpäin, joten kai siellä pystyy sähköisessä piirissä olemaan kasvanutta reistanssia, joka ongelman aiheutti, mutta jotenkin vaan tuntuu, että renkaan vaihto ja oire ovat sidoksissa keskenään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2018, 21:37:29 ip »
Jos mittari ja anturi toimivat kuten muutkin vastaavat, reilua milliä voi pitää hyvänä nyrkkisääntönä etäisyydelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2018, 15:26:51 ip »
Kun oikein mitään näkyvää syytä tuolle anomalialle ei löytynyt, niin laitoin 1.5 mm paksuiset aluslevyt jarrulevyn kiinnitysruuvien kantojen alle. Etäisyys pulssianturiin on nyt pari milliä ja kaikki toimii normaalisti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2018, 19:49:24 ip »
On asennuksessa tapahtunut jotain toistaiseksi havaitsematonta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #6 : Kesäkuu 07, 2018, 21:53:58 ip »
Joillain on joskus esim kasatessa eksyneet jarrupala väärälle puolelle levyä jne, eli aika moni asia on mahdollista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #7 : Kesäkuu 07, 2018, 22:26:22 ip »
Joillain on joskus esim kasatessa eksyneet jarrupala väärälle puolelle levyä jne, eli aika moni asia on mahdollista..

Siitä oppii. Itselleni on käynyt juuri noin. Oli olevinaan kiire asiakkaalla joten koeajo jäi välistä. Kohta tuli takaisin aika vihaisena. Itsellä tietysti nuppi punoitti.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2018, 22:50:05 ip »
Joillain on joskus esim kasatessa eksyneet jarrupala väärälle puolelle levyä jne, eli aika moni asia on mahdollista..

Siitä oppii. Itselleni on käynyt juuri noin. Oli olevinaan kiire asiakkaalla joten koeajo jäi välistä. Kohta tuli takaisin aika vihaisena. Itsellä tietysti nuppi punoitti.

Aikoinaan. kun olin vielä merkkiliikkeessä duunissa tuli taksi-isäntä kuula punaisena huutamaan tiskille kaikkien kuullen, että uusi auto ja kauhea kahina.
Heti piti saada takuuseen työn alle.
Pienet järjestelyt ja auto nosturille. Hetken päästä tuli asentaja sanomaan, että on vissiin tehtaalla laitettu yksi jarrupala väärin perin ja kukaan ei ole huomannut sitä reilun 50 000 km matkalla...
Taksikuski veti saarnaa kahviossa ja menin sinne jarrupala kädessä.
Kerroin, että on varmaan tehtaan laadunvalvonnassa sattunut vahinko kun yksi jarrupala oli väärinperin.
Ihmettelin myös sitä, että se ei ole aiemmin pitänyt ääntä.

Myöhemmin konsernin isompi pomo soitti ja ei oikein tiennyt, että pitäskö miun haukkua vai kehua, mutta taksikuskilta oli kuulemma tullut vihainen puhelu hänelle.
Nöyryytystä, nolaamista ja kuulemma jopa v*ttuilua oli häneen kohdistettu kahvion tiloissa muiden kuullen.

Myöhemmin eräs asiakas kertoi, että taksikuski oli itse väkertänyt jarrupalojen vaihdon kerrostalon parkkipaikalla... ;D


Hyi, nyt kyllä meni niin ohi aiheen kun vain voi.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2018, 23:08:18 ip »
Yleensä unohtuu vaan se jarrun pumppaaminen, kun käyttää renkaan irti ja ajaa jarrumännät sisään.
Tuosta anturista, jos on mukana magneettia, niin ne voivat toki ajan oloon hiipua. Muttei toki kerrasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Nopeusmittarin pulssianturi
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2018, 10:04:22 ap »
Juu, on kyllä kokemusta etupyörän asennuksesta sen verran ettei aloittelijan kämmejä tule. Tähän Brevaankin on tulut kymmenen kautta itse asennettua pyörät renkaanvaihdon jälkeen. Sähköpuolella täytyy olla jotain matoja, aika näyttää miten mato jaksaa pysyä hengissä. Maanantaina kuitenkin keula kohti puukenkämaata.