Aapo on oikeassa. Välissä on tiiviste.
Mutta perävaihde kannattaa silloin tällöin ottaa kouraan ja puhdistaa kardaanin ja perän välissä olevat holkit ja sen vastapuolet. Suoran holkin sisällä on osia: lukkorengas, pyöreä levy ja jousi.
Lukkorenkaan irrotus helpottaa kovasti holkkien puhdistusta. Jos holkin sisähammastus on kulunut liki puoltaväliä on holkki syytä vaihtaa. Kun siinä on kiertovälystä kovasti niin myös kulumista tapahtuu.
Samalla kertaa, irrottamatta takahaarukkaa, voi kardaania hitaasti kääntelemällä ja pyörittämällä tutkia onko kardaanin ristikko kunnossa. Jos tuntuu karheutta tai nyintää tai välystä on syytä katsoa sekin kuntoon. Irtoristikoita saa laakeriliikkeestä tai tilaa kokonaan uuden kardaanin. Ristikon hajoaminen vauhdista voi irrottaa takahaarukan vaihteistosta. Silloin menettää ajettavuuden.
Liitekuvassa yllä mainitut holkit ja niiden osat ovat nro: 2, 3, 4, 5 ja 6.
Numero 7 on itse kardaani nivelineen. Nivelen voitelua ei myöskään kuulu minkään huolto-ohjelman piiriin. Sen tarkastamisen voi tilata erillisenä huoltotyönä tai tehdä itse.
Keinuhaarukan etupään laakeroinnin kunto kannattaa tsekata samalla. Ei saa olla kankeutta tai välystä. Laakerit siihen maksavat vain muutaman euron.
Korjaamokäsikirja kannattaa hankkia. Netissä on ilmaisia tarjolla.
http://www.guzzitek.org/ Lahjoituksen saa laittaa.